Restauratie van een zwarte T16S: De wederopbouw…
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 16 sep, 2018 19:59
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Dank voor alle reacties en ja, het is best een aardig klusje zo. Maar ik had er echter al wel rekening mee gehouden dat het wat meer werk zou kunnen zijn dan wat het op het eerste gezicht leek. (Wat bij dit soort projecten eigenlijk altijd wel het geval is.) Het is wel Italiaanse import, maar deze auto rijdt al vanaf 2006 in Nederland, dus het kan zijn dat de meeste roest hier is ontstaan.
Ik heb de onderhoudshistorie vanaf 2012 erbij en daaruit blijkt dat in het verleden de motor al een keer is gereviseerd en er inderdaad ook een andere versnellingsbak is onder gekomen. Dan is nu ook duidelijk voor me waarom er op de EPC van deze auto een hydraulische motorsteun wordt aangegeven terwijl er bij mij een rubber is gemonteerd. Weer wat geleerd dus…
De werkplaats is helaas niet van mij en de Mercedes 300TD die op de foto is te zien, ook niet. Een vriend van me heeft een garagebedrijf en ik heb daar een hoek tot mijn beschikking gekregen om aan de Saab te werken. Het voordeel is dat alle gereedschappen die ik nodig heb, beschikbaar zijn. Maar ook de nodige kennis voor wat betreft bepaalde werkzaamheden. Ik kan zelf redelijk veel, maar zeker niet alles en alle hulp is dan welkom natuurlijk.
Het laswerk is inmiddels al zo goed als klaar en bijna de hele bodem en de dorpels zijn vernieuwd. Ik heb er wel aan gedacht om een donor op te zoeken, maar die zijn dan ook allemaal minimaal 30 jaar oud natuurlijk. En omdat roest aan de carrosserie volgens mij de belangrijkste reden is waarom een Saab wordt gesloopt, was ik bang dat ik er dan niet veel mee zou opschieten, dus heb ik besloten om alles van nieuw plaat zelf te maken en reparatiedelen te gebruiken van wat er wél te koop was.
Ik ga proberen om dit weekend weer wat meer foto’s van de vorderingen te plaatsen.
Gr. Zeger
Ik heb de onderhoudshistorie vanaf 2012 erbij en daaruit blijkt dat in het verleden de motor al een keer is gereviseerd en er inderdaad ook een andere versnellingsbak is onder gekomen. Dan is nu ook duidelijk voor me waarom er op de EPC van deze auto een hydraulische motorsteun wordt aangegeven terwijl er bij mij een rubber is gemonteerd. Weer wat geleerd dus…
De werkplaats is helaas niet van mij en de Mercedes 300TD die op de foto is te zien, ook niet. Een vriend van me heeft een garagebedrijf en ik heb daar een hoek tot mijn beschikking gekregen om aan de Saab te werken. Het voordeel is dat alle gereedschappen die ik nodig heb, beschikbaar zijn. Maar ook de nodige kennis voor wat betreft bepaalde werkzaamheden. Ik kan zelf redelijk veel, maar zeker niet alles en alle hulp is dan welkom natuurlijk.
Het laswerk is inmiddels al zo goed als klaar en bijna de hele bodem en de dorpels zijn vernieuwd. Ik heb er wel aan gedacht om een donor op te zoeken, maar die zijn dan ook allemaal minimaal 30 jaar oud natuurlijk. En omdat roest aan de carrosserie volgens mij de belangrijkste reden is waarom een Saab wordt gesloopt, was ik bang dat ik er dan niet veel mee zou opschieten, dus heb ik besloten om alles van nieuw plaat zelf te maken en reparatiedelen te gebruiken van wat er wél te koop was.
Ik ga proberen om dit weekend weer wat meer foto’s van de vorderingen te plaatsen.
Gr. Zeger
Op de operatietafel: Saab 900 turbo T16S. Zwart
Daily driver : Saab 900 turbo T16S. Odoardo grijs
Daily driver : Saab 900 turbo T16S. Odoardo grijs
- El René
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:14
- Regio: - kies een regio
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Go Zeger !
Ongeduld is een schone zaak. Geduld ook.
....
(T 3 Camper, t 9-3 Coupé, T 16S 900 Cabriolet)
....
(T 3 Camper, t 9-3 Coupé, T 16S 900 Cabriolet)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 16 sep, 2018 19:59
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Wanneer ik even geen zin had om aan de carrosserie te werken, of even niet verder kon, ben ik ook al begonnen met het schoon en toonbaar maken van allerlei losse onderdelen. Maar ook de motorruimte, waar volgens mij al het vuil en vet van de afgelopen 30 jaar zich had verzameld, kon wel een schoonmaakbeurt gebruiken. Op die manier kon ik goed zien waar er gewerkt moest gaan worden en ondanks dat de as doorgangen nog redelijk goed uitzagen, bleek na goed kijken dat er aan de linkerkant er toch wel een nieuw stuk ingelast moest worden. Aan de rechterkant was dat in het verleden al eens gedaan, maar niet helemaal naar mijn zin. En omdat ik er nu, met de motor er uit, veel beter bij kon komen heb ik dat toch maar opnieuw gedaan.
Tijdens het slopen heb ik alle bouten, moeren en steunen in een bak gegooid met de bedoeling om dit alles te laten passiveren. Maar wel na alles eerst goed schoon te hebben gemaakt en daarna te hebben gezandstraald. Niet het leukste werk wat je kunt bedenken, maar ik was uiteindelijk wel blij met het resultaat.
Daarnaast heb ik op de computer ook alle stickers opnieuw getekend omdat ik die na het spuiten weer allemaal terug wil hebben. Ik had deze, voordat ik begon, allemaal gefotografeerd en opgemeten om ze op die manier precies na te kunnen maken.
Wordt vervolgd…….
Zeger
Tijdens het slopen heb ik alle bouten, moeren en steunen in een bak gegooid met de bedoeling om dit alles te laten passiveren. Maar wel na alles eerst goed schoon te hebben gemaakt en daarna te hebben gezandstraald. Niet het leukste werk wat je kunt bedenken, maar ik was uiteindelijk wel blij met het resultaat.
Daarnaast heb ik op de computer ook alle stickers opnieuw getekend omdat ik die na het spuiten weer allemaal terug wil hebben. Ik had deze, voordat ik begon, allemaal gefotografeerd en opgemeten om ze op die manier precies na te kunnen maken.
Wordt vervolgd…….
Zeger
Op de operatietafel: Saab 900 turbo T16S. Zwart
Daily driver : Saab 900 turbo T16S. Odoardo grijs
Daily driver : Saab 900 turbo T16S. Odoardo grijs
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Geweldig netjes, en voor mij heel herkenbaar: been there. Done it. Heb op dezelfde manier een rode turbo s aangepakt.
Straks als ie af is voel je koning te rijk!!!
Straks als ie af is voel je koning te rijk!!!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- caspar
- Donateur (5x)
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Heel erg gaaf! Gaat mooie auto worden!
- Efraim
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 25 mar, 2013 20:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Ziet er erg goed uit, lijken wel nieuwe onderdelen!
9-5 Aero estate MY04 Laser red
9-5 Aero estate MY02 Steel grey
9-5 Aero estate MY02 Steel grey
- Henri84
- Donateur (2x)
- Berichten: 159
- Lid geworden op: ma 30 jul, 2012 14:41
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Echt prachtig!
Mag ik vragen hoe je te werk bent gegaan om het gasklephuis, inlaat en injectoren er zo uit te laten zien?
Mag ik vragen hoe je te werk bent gegaan om het gasklephuis, inlaat en injectoren er zo uit te laten zien?
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Schitterend, zeg...! Veel eer van je werk zo te zien.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- martinphili
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3073
- Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
In iedere garage zou dit moeten hangen:
Maar ehh... fantastisch zeg, de (Saab) wereld wordt hiermee een stukje mooier.
Maar ehh... fantastisch zeg, de (Saab) wereld wordt hiermee een stukje mooier.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
- joep97
- Donateur
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Prachtig werk!
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio
- sev
- Geregistreerd lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: za 16 jun, 2012 19:01
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Prachtig topic Zeger en hele mooie foto's, ik blijf het volgen!
- Roel95
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Top! That's the way to do it!!!
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1976: Saab 99 LPG
1980: Saab 99 Turbo II, project
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1976: Saab 99 LPG
1980: Saab 99 Turbo II, project
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
- Roel95
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Die lange sticker kun je ook op chroom vinyl laten printen
Dat is origineel, en ik begrijp jouw aanpak ...
Dat is origineel, en ik begrijp jouw aanpak ...
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1976: Saab 99 LPG
1980: Saab 99 Turbo II, project
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1976: Saab 99 LPG
1980: Saab 99 Turbo II, project
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 16 sep, 2018 19:59
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Dank voor alle reacties heren.
Hieronder een paar foto's van het knip en plakwerk van de bodem, wielkasten en dorpels. En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden......
Al het nieuwe plaatwerk van de bodem staat inmiddels in de epoxyprimer en is ook allemaal afgekit. Maar zoals op de foto's is te zien moeten de beide wielkasten nog wat strakker worden gemaakt, ondanks dat daar straks nog wel anti dreunplaat overheen wordt geplakt. En om te voorkomen dat ik mezelf straks ga vervelen na dit project, heb ik vorig weekend, van een mede forummer, alvast een volgende aangeschaft. welke ik tot die tijd ga gebruiken als dagelijkse auto.
Gr. Zeger
Het gasklephuis heb ik eerst met een stukje scotch brite geschuurd om de oxidatieplekken weg te halen en daarna met een polijstmiddel behandeld. De injectoren zijn alleen maar schoongemaakt en het inlaatspruitstuk kreeg ik alleen maar naar mijn zin door het te spuiten.
Hieronder een paar foto's van het knip en plakwerk van de bodem, wielkasten en dorpels. En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden......
Al het nieuwe plaatwerk van de bodem staat inmiddels in de epoxyprimer en is ook allemaal afgekit. Maar zoals op de foto's is te zien moeten de beide wielkasten nog wat strakker worden gemaakt, ondanks dat daar straks nog wel anti dreunplaat overheen wordt geplakt. En om te voorkomen dat ik mezelf straks ga vervelen na dit project, heb ik vorig weekend, van een mede forummer, alvast een volgende aangeschaft. welke ik tot die tijd ga gebruiken als dagelijkse auto.
Gr. Zeger
Op de operatietafel: Saab 900 turbo T16S. Zwart
Daily driver : Saab 900 turbo T16S. Odoardo grijs
Daily driver : Saab 900 turbo T16S. Odoardo grijs
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Eerste ervaringen met mijn zwarte T16S
Oh wat een mooie!
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog