Uitlaat kwaliteit

1978-1993
Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Uitlaat kwaliteit

Bericht door op » zo 01 mei, 2022 23:18

Mijn 1984 900 GLi heeft een aantal jaren geleden een nieuwe uitlaat gekregen, die was een jaartje mooi stil en daarna kwam er een rammeltje in. Ik kreeg toen al te horen dat er waarschijnlijk een tussenschotje weggeroest was. Met de de jaren is de uitlaat steeds harder gaan klinken, helaas ook binnen de auto.
Ik denk dat de uitlaat binnenkort wel aan vervanging toe is, na een stalling van 14 maanden klinkt ie best hard nu. Apk is over een half jaartje weer.

Voor de standaard 900 i zijn niet zoveel merken uitlaat te koop. En allemaal niet van goede kwaliteit is mijn indruk.

Ik wil een goede uitlaat met een beschaafd geluid, voor mij is dat zo stil mogelijk, in een kwaliteit die lang goed blijft. De auto staat veel stil en wordt bijvoorbeeld in de winter niet gereden, dus RVS zou dan ideaal zijn. Bestaat dat überhaupt?

Wie heeft er tips?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door phanot » ma 02 mei, 2022 6:56

Een originele uitlaat is het beste, zeer zeldzaam, maar een zoektocht kan lonen,
De originele (niet rvs) uitlaat van mijn 900C heeft het ruim 20 jaar en 360.000 km uitgehouden, de volgende maar 5 jaar. De vervanguitlaten zijn van veel mindere kwaliteit.
Sommige vervanguitlaten hebben dubbel zoveel materiaalgewicht als andere vervanguitlaten. ook hier is er een groot kwaliteitsverschil. Hoe goedkoper, hoe slechter.
RVS is een optie, niet goedkoop, maar er zijn firma's (bv in Bunschoten zit er een, maar er zijn er meerdere) die voor iedere auto een rvs uitlaat kunnen maken. (rvs heeft ook geen eeuwig leven)

Gebruikersavatar
albertk
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door albertk » ma 02 mei, 2022 8:37

Rakarohr in Zweden heeft voor zo ongeveer elke Saab een RVS uitlaat. Prijs is mijns inziens ook zeer correct.
SAAB 9-5 2.3t Arc 2002
SAAB 99 special limited edition 119
Voorheen:
SAAB 9-3 Aero ttid cabriolet 2008
SAAB 900ng 2.0i 1996
SAAB 900 GL 1986
SAAB 900 GL 1984

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5931
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door Oosthoek » ma 02 mei, 2022 9:18

Ik heb mijn laatste pijp (midden + einddemper) bij Rend vandaan. Wordt door Orio nog samengesteld. Doet het al enkele jaren prima nu, ben beniewd hoe het over tien jaar is :P
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door mba » ma 02 mei, 2022 12:45

De eerste uitlaat onder mijn 900 i heb ik moeten vervangen in 1998, is 7 jaar meegegaan. Het was de af-fabriek uitlaat. De tweede ging maar 6 jaar mee en was aan de beurt in 2004. de derde maar 5 jaar en toen was ik het zat. Ik kocht ze steeds bij de saabdealer, dus geen budgetspul. Toen heb ik een RVS exemplaar bij Rakarör in Zweden gekocht. Ik wilde een RVS uitlaat maar dan standaard, geen sportuitlaat, geen extra herrie en dat was in NL niet te krijgen. De 900 rijdt sinds medio 2005 al niet veel meer, maar die RVS uitlaat zit er nog steeds onder. Nu lichtjes aangeroest,maar verder nog steeds oke. Kan hem aanraden, is alleen (of was?, want mijn uitlaat is in 2009 gekocht) wat grof en lomp afgewerkt.
Laatst gewijzigd door mba op wo 25 mei, 2022 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door op » ma 02 mei, 2022 23:22

albertk schreef:
ma 02 mei, 2022 8:37
Rakarohr in Zweden heeft voor zo ongeveer elke Saab een RVS uitlaat. Prijs is mijns inziens ook zeer correct.
Hoe werkt dat met de site van Rakarör? er staat geen mail adres en je mag bellen.... .....naar een Zweeds antwoordapparaat :D
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door mba » di 03 mei, 2022 7:51

Ik heb het toen via e-mail opgelost. Communicatie gaat wel in gebrekkig Engels maar was voldoende om de bestelling te realiseren.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door reiernumans » di 03 mei, 2022 17:05

mba schreef:
ma 02 mei, 2022 12:45
Ik wilde een RVS uitlaat maar dan standaard, geen sportuitlaat, geen extra herrie en dat was in NL niet te krijgen.
Hoe bevalt 'ie qua geluid? Ik zit er al tijden naar te kijken.. Ze maken mooi spul daar.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door mba » wo 04 mei, 2022 10:40

Qua geluid prima. Klinkt toch iets "donkerder" dan de standaard uitlaat waar ik aanvankelijk niet naar op zoek was/ben, maar is zeer zeker geen brommerige herrie. Je moet ook echt goed luisteren om het verschil te horen (ben een pietlut wat dat betreft). Dat iets donkerder geluid hoor je ook alleen als ie stationair draait en je er bij (achter) staat. In de auto geen verschil. In aanvang was ik wat bezorgd over de wat lompe afwerking, maar na 13 jaar heeft deze uitlaat wel bewezen de tand des tijds moeiteloos te doorstaan.

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door WilNiks » wo 04 mei, 2022 19:23

Ook 'sport' uitlaten zijn stil te krijgen. DB killer(s) in de eindpijp van motorboer of trike-bouwer en inkorten tot gewenst.
Gemeten door tuner is er geen restrictie en ingestelde maximale turbo-druk wordt bereikt. Max flow met minimum lawaai.
Wel demontabel houden bij onderstaand type DB killer. Bij APK gaat meetpijp niet door DB killer heen.
Afbeelding
ff dokteren welke diameter waar in past. Abbott ovaal passen 2 van 40 rond naast elkaar bijvoorbeeld.
9.3 cabrio
MT-01

micrin
Geregistreerd lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 mei, 2017 21:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door micrin » za 21 mei, 2022 18:07

Goedemiddag allemaal,
Leuk om dit allemaal te lezen. Ik heb een 900 classic cabrio in prima staat en zet hem ook 's winters binnen. Hij is net weer terug en ik ben er gisteren een stuk mee gaan rijden. Er zit zo'n sport achtige uitlaat onder met een glimmend uiteinde en hij maakt met het dak open best veel lawaai. Daarbij ben ik nogal een muziek liefhebber als ik in de auto zit, dus dat matched niet. Ik houd ook van performance, dus APC, turbo verbeterde overbrengingen zit er allemaal in. Die wil ik graag zo houden, maar met minimaal geluid.
Mijn vraag, als ik die Rakaror combineer met die DB-killer, krijg ik dan inderdaad heel weinig geluid in combinatie met de te verwachten performance?

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door WilNiks » za 21 mei, 2022 18:50

Ik was een weekje weg, sorry voor late reactie.
Voor praktisch iedere motoruitlaat bestaat een DB-killer. Je zou het niet zeggen als je aan een toeristische 'motor-route' woont maar het is wel zo.
Een auto uitlaat heeft zoveel lengte dat ergens een db-killer, vaak schottendemper wordt ingebouwd.
Alleen muziek liefhebbers en stilte fanatici met sportuitlaat gaan daarna knutselen. Voorheen een Nissan met 2 ronde pijpen was makkelijk. Universele motor db-killer erin geschroefd en klaar.
Nu met de ovale Abott pijp was het wat lastiger. 2 Killers van 40mm komen op 2 mm na aan dezelfde diameter van 2,5 inch uitlaat.Handige lasser maakte 2 killers een plaatje welk in einddemper/pijp past.
Zeker als je gaat tunen, zorg dat diameter van db-killer geen blokkade voor je gassen wordt. Een turbo motor wil zo vlot mogelijk, liefst zonder dempers zijn gassen kwijt.
De mate van demping stijgt met lengte van je killer, eventuele weerstand ook. Dus meten en testen. Ik tekende hieronder een ovalen pijp. Rond is plug&play
Afbeelding
9.3 cabrio
MT-01

micrin
Geregistreerd lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 mei, 2017 21:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door micrin » zo 22 mei, 2022 10:58

Aha, dus toch nog niet zo eenvoudig. Ik zal een kijken wat ik ga doen. Eerst de uitlaat erop en dan kijken of het nog wel nodig is om zo'n DB-killer. Ik heb nu zo'n Simons uitlaat volgens mij en vindt dat die te veel herrie maakt. Ik ben wel gecharmeerd van die Rakaror naar wat ik er over gelezen heb.
Dank voor je uitleg!

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door RoccoH » di 24 mei, 2022 8:53

op schreef:
ma 02 mei, 2022 23:22
Hoe werkt dat met de site van Rakarör? er staat geen mail adres en je mag bellen.... .....naar een Zweeds antwoordapparaat :D
Er staat zeker wel een mailadres, he-le-maal onderaan de pagina: https://rakaror.o.se/Edelstahl-Auspuffa ... mpfer.html

Prijs is m.i. ook zeer netjes, alleen hebben ze voor de classic alleen een uitlaat vanaf de kat beschikbaar dus als je voor een katloze turbo een downpipe + voorste demper nodig hebt dan hebben ze die niet meer beschikbaar.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Uitlaat kwaliteit

Bericht door veenaalt » di 24 mei, 2022 19:38

RoccoH schreef:
di 24 mei, 2022 8:53
Er staat zeker wel een mailadres, he-le-maal onderaan de pagina: https://rakaror.o.se/Edelstahl-Auspuffa ... mpfer.html

Prijs is m.i. ook zeer netjes, alleen hebben ze voor de classic alleen een uitlaat vanaf de kat beschikbaar dus als je voor een katloze turbo een downpipe + voorste demper nodig hebt dan hebben ze die niet meer beschikbaar.
Je kunt via de site ook een nieuwe katalysator bestellen.
http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.htm weet niet of die ook rvs is.

Mag ik vragen wat je betaald hebt?
Jong geleerd .........

Plaats reactie