Niet starten na vervangen radiateur
- Sleuf55
- Geregistreerd lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma 11 apr, 2022 21:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Niet starten na vervangen radiateur
Afgelopen week heb ik de radiateur, temp sensor in het blok en de thermostaat vervangen van mijn 900 Classic 8T. Netjes alles gedemonteerd en weer gemonteerd.
Nu wil ik hem starten maar hij doet het niet. Wel starten maar de startmotor draait rond maar verder gebeurt er niets. Even gecheckt. Wel spanning op de bobine maar geen vonken bij de bougies.
Andere bobine geprobeerd maar geen verschil.
Ik ruik benzine in de uitlaat dus ik ga ervan uit dat ie benzine krijgt.
Wat heb ik los gemaakt: stekker koelfan, temp sensor motor kabel, 2 draadjes voor temp sensor radiateur. Bobine heb ik los gemaakt en met aangesloten draden even aan de kant gelegd. Ontsteking heb ik niet aangeraakt.
Heeft iemand een tip wat het zou kunnen zijn? Ik woon in Best; zou wel leuk zijn als ik zaterdag in Best ook bij NatSaab kan zijn en niet dat ik op de fiets moet komen omdat ik de SAAB niet aan de praat krijg.
Nu wil ik hem starten maar hij doet het niet. Wel starten maar de startmotor draait rond maar verder gebeurt er niets. Even gecheckt. Wel spanning op de bobine maar geen vonken bij de bougies.
Andere bobine geprobeerd maar geen verschil.
Ik ruik benzine in de uitlaat dus ik ga ervan uit dat ie benzine krijgt.
Wat heb ik los gemaakt: stekker koelfan, temp sensor motor kabel, 2 draadjes voor temp sensor radiateur. Bobine heb ik los gemaakt en met aangesloten draden even aan de kant gelegd. Ontsteking heb ik niet aangeraakt.
Heeft iemand een tip wat het zou kunnen zijn? Ik woon in Best; zou wel leuk zijn als ik zaterdag in Best ook bij NatSaab kan zijn en niet dat ik op de fiets moet komen omdat ik de SAAB niet aan de praat krijg.
- Sleuf55
- Geregistreerd lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma 11 apr, 2022 21:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Niet starten na vervangen radiateur
2 andere bobine's geprobeerd. En een proeflampje gemonteerd tussen de bobine en de verdelerkap. En bij geen van allen gaat bij het starten de lamp branden.
Zojuist met een proeflampje gemeten of er stroom op de ontsteking staat. er zit zo'n stekkertje op. Bij Contact aan staat er bij 1 van de 3 12v spanning op. bij het middelste contactje gaat er iets zoemen als je massa maakt dus die krijgt ook iets.
Bijzonder is dat de bobine wel spanning krijgt maar dat er geen vonk naar de ontsteking gaat. Daar gaat ietts mis. 3 kapotte bobines. Kan dat?
Zojuist met een proeflampje gemeten of er stroom op de ontsteking staat. er zit zo'n stekkertje op. Bij Contact aan staat er bij 1 van de 3 12v spanning op. bij het middelste contactje gaat er iets zoemen als je massa maakt dus die krijgt ook iets.
Bijzonder is dat de bobine wel spanning krijgt maar dat er geen vonk naar de ontsteking gaat. Daar gaat ietts mis. 3 kapotte bobines. Kan dat?
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Niet starten na vervangen radiateur
Heb je de stekker op de verdeler aangeraakt of de draadboom er naartoe wat verlegd? Die zijn vaak extreem kwetsbaar, doet 'ie het wel weer als je daarmee rommelt?
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Niet starten na vervangen radiateur
Kijk eens bij je massapunt. Wellicht dat er geen goede massa is.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Niet starten na vervangen radiateur
Wat reier zegt 99% gok ik daar op
Of bobine kabel, je kunt ook een bougie is de bobine kabel proberen.
Of bobine kabel, je kunt ook een bougie is de bobine kabel proberen.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Sleuf55
- Geregistreerd lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma 11 apr, 2022 21:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Niet starten na vervangen radiateur
Reier. Ja die kabel heb ik wel aangeraakt. Ik zal hem morgen ff doormeten. Ik verdenk het stekkertje dat de hall sensor in gaat. Daar is al wat aan gerommeld. Mogelijk dat die niet ver genoeg gaat. De massa kan het eigenlijk niet zijn want die heb ik niet aangeraakt bij demontage/montage. Andere ontsteking geplaatst maakt ook niet uit. Tja. Dan zit ik nog te denken aan de ignition module op het binnenscherm. En verder dus bekabeling. Meest bijzondere vindt ik dat als ik hem op het contact zet dat dan op beide contacten op de bobine 12v spanning heb. Ik heb dan ook spanning op de bovenste draad ontsteking. Op de 2e draad heb ik dan geen lampje maar als ik daar de pin van mijn proeflamp in duw dan gaat er iets ‘opstarten’ ter hoogte van de zekeringkast. Datzelfde gebeurt ook als ik de min-contact op de bobine (twee blauwe draden) met mijn proeflampje aanraak.
Ik heb een andere bougiekabel ertussen gezet. Geen verschil.
Ik heb een andere bougiekabel ertussen gezet. Geen verschil.
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Niet starten na vervangen radiateur
Dat je op beide contacten van de bobine de accuspanning meet klopt wel. Je voltmeter heeft een hele hoge weerstand, er loopt dus maar een heel klein stroompje en dus ook een heel kleine spanningsval over de primaire wikkeling van de bobine. Pas als de onderbreker sluit naar massa, meet je ook 0 V op de onderbrekerkant van de bobine.
Heb je ook al een nieuwe rotor in de verdeler geprobeerd? Daar zit een weerstandje in die ook nog wel eens wil doorbranden en dan krijg je ook geen vonk op de bougies.
Heb je ook al een nieuwe rotor in de verdeler geprobeerd? Daar zit een weerstandje in die ook nog wel eens wil doorbranden en dan krijg je ook geen vonk op de bougies.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Niet starten na vervangen radiateur
Ik zet m'n geld in op de kabelboom naar de verdeler.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Sleuf55
- Geregistreerd lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma 11 apr, 2022 21:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Niet starten na vervangen radiateur
hahaha. Nou hij doet het weer.
Vanochtend weer e.e.a. doorgemeten. Beide bobine contacten 11,5V. De stekker bij de ontsteking resp. 8V, 6V en 0v. Weer een keer vanalles losgemaakt en vastgemaakt en ik had ineens een vonk. ook bij de bougies. En dan zou ie het moeten doen, maar ondanks vele starten geen fut. bougies natuurlijk nat. Alle bougies vervangen door nieuwe en toen weer starten. Niks. vreemd. Nog een keer met lampje controleren. Plankgas starten en ineens gepruttel. Beroerd lopen en uit. Even alles weer nalopen en alle stekkertjes los en vast en starten en nu wel lopen en ook zonder plankgas. En warm laten worden en ineens loopt ie netjes. Uit. starten en weer netjes lopen. raar raar raar. verzopen dat zeker.
Vanochtend weer e.e.a. doorgemeten. Beide bobine contacten 11,5V. De stekker bij de ontsteking resp. 8V, 6V en 0v. Weer een keer vanalles losgemaakt en vastgemaakt en ik had ineens een vonk. ook bij de bougies. En dan zou ie het moeten doen, maar ondanks vele starten geen fut. bougies natuurlijk nat. Alle bougies vervangen door nieuwe en toen weer starten. Niks. vreemd. Nog een keer met lampje controleren. Plankgas starten en ineens gepruttel. Beroerd lopen en uit. Even alles weer nalopen en alle stekkertjes los en vast en starten en nu wel lopen en ook zonder plankgas. En warm laten worden en ineens loopt ie netjes. Uit. starten en weer netjes lopen. raar raar raar. verzopen dat zeker.
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Niet starten na vervangen radiateur
Wellicht dat de weger in de k-jet blijft hangen?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- Sleuf55
- Geregistreerd lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma 11 apr, 2022 21:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Niet starten na vervangen radiateur
Reier wint. Vandaag na NatSaab toch nog maar ff prutsen. Ik raad de kabel aan en de auto stopt. Kabel weer los en de ontsteking doet het weer. Wat is jullie ervaring? De kabel in z’n geheel of de stekker?