Dag forumleden,
Is er iemand van jullie bekend met het volgende fenomeen? De 900 Turbo van een relatie van mij, een naar FPT omgebouwde - inclusief rood kastje - Classic Cabrio afkomstig uit 1993 geeft te pas en te onpas een check engine lampje, zonder dat er ook maar iets voelbaars verandert in de prestaties of het oppakken van de motor.
Ook komt het na het starten dikwijls voor dat het toerental direct naar 3.000 schiet en daar ook blijft, totdat de motor wordt uitgezet en opnieuw gestart wordt. De motor loopt, klinkt en presteert fantastisch, heeft geen abnormaal olieverbruik, rookt niet en lijkt vrij te zijn van ook maar enige mechanische problemen.
Dank aan de eventuele ideeën en tips!
Check engine lampje en stationair toerental
- Henri84
- Donateur (2x)
- Berichten: 159
- Lid geworden op: ma 30 jul, 2012 14:41
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Check engine lampje en stationair toerental
Even de code uitlezen, dan krijg je de oorzaak van het check engine lampje.
Je kan om dat te doen een eenvoudig uitleesapparaatje maken, genoeg over te vinden op het forum. Ook in de Bentley manual.
Succes!
Je kan om dat te doen een eenvoudig uitleesapparaatje maken, genoeg over te vinden op het forum. Ook in de Bentley manual.
Succes!
- vanderzanden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Check engine lampje en stationair toerental
zie o.a. het forum uitleesdraadje
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
- Cornelius
- Donateur (10x)
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: za 16 aug, 2008 11:55
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Check engine lampje en stationair toerental
Dag Sjoerd,
Denk dat je relatie twee "problemen" heeft met de cabrio.
verhoogd toerental bij starten: Iets wat blijft hangen (gasklephuis) of valse lucht.
check engine: kan zomaar zijn dat de lambda sonde gewoon op is na 29 jaar.
Je relatie heeft een ombouw naar FPT. Is dit op basis van Lucas injectie?
Om de code uit te lezen is het belangrijk om uit te zoeken wat de basis is van het motormanagement.
Denk dat je relatie twee "problemen" heeft met de cabrio.
verhoogd toerental bij starten: Iets wat blijft hangen (gasklephuis) of valse lucht.
check engine: kan zomaar zijn dat de lambda sonde gewoon op is na 29 jaar.
Je relatie heeft een ombouw naar FPT. Is dit op basis van Lucas injectie?
Om de code uit te lezen is het belangrijk om uit te zoeken wat de basis is van het motormanagement.
900S 1993
- sjoerdk
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18772
- Lid geworden op: di 20 sep, 2005 15:04
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Check engine lampje en stationair toerental
Dag allen,
Hartelijk dank voor jullie input zover! Inmiddels heb ik zelf een aantal dagen met de 900 gereden en zijn zowel het brandende check engine lampje en het verhoogde toerental na starten (3.000) mij ook opgevallen. Vanochtend bleek na het verwijderen van de AIC-klep dat deze ernstig vervuild was. Na nu grondig schoongemaakt te zijn wordt het opnieuw testen en kijken wat er gebeurd.
Wordt snel vervolgd!
Hartelijk dank voor jullie input zover! Inmiddels heb ik zelf een aantal dagen met de 900 gereden en zijn zowel het brandende check engine lampje en het verhoogde toerental na starten (3.000) mij ook opgevallen. Vanochtend bleek na het verwijderen van de AIC-klep dat deze ernstig vervuild was. Na nu grondig schoongemaakt te zijn wordt het opnieuw testen en kijken wat er gebeurd.
Wordt snel vervolgd!
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Check engine lampje en stationair toerental
Die klep schoonmaken heeft meestal maar weinig effect is mijn ervaring. Ze zijn gewoon nog nieuw te koop, rond de 70,- geloof ik. (Volgens mij gebruikt Volvo ze voor de 240 ook, zelfde klep)
Vroeg of laat gaan ze stuk, dus vervangen lijkt mij de kortste klap.
Vroeg of laat gaan ze stuk, dus vervangen lijkt mij de kortste klap.
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Check engine lampje en stationair toerental
Lucas, kan LMM, stationairregelaar, tempsensor ( bij inlaat) lambda of gasklepsensor zijn.
Gewoon effe wegbrengen naar een specialist. Die weten de storing meestal snel te vinden.
Gewoon effe wegbrengen naar een specialist. Die weten de storing meestal snel te vinden.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.