Dynamo spanning
- F.J.1986
- Geregistreerd lid
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 05 nov, 2012 9:30
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Dynamo spanning
Beste Mensen,
Klein raadsel wat mij enigszins zorg geeft tijdens mijn roadtrip met mijn geliefde Saab.
Sinds een aantal dagen brandt het accu lampje heel zacht en als ik meer toeren maak gaat deze harder branden. Ook als ik de lampen aan zet dan gaat het accu lampje iets feller branden.
Nou heb ik een multi meter mee en heb dus even de boel door gemeten, als de motor stationair draait komt er een nette 13/14V van de dynamo af en ook bij de accu aan maar zodra ik wat gas geef dan valt de spanning weg… Ik heb voor de vakantie nog wel nieuwe MCS bushings gemonteerd (zie link onder) maar het lijkt mij niet dat hier het probleem door zou kunnen komen.
Ik heb dus wel voor de vakantie de dynamo gedemonteerd om een nieuwe motorsteun te plaatsen maar heb alles gewoon zoals het zat/hoort weer terug gemonteerd
De dynamo heb ik volledig gereviseerd en heeft pas een kleine 1000 km gedraaid dus hier kan het ook niet aan liggen lijkt mij.
Verder start de auto tot zo ver prima en heb niet het idee dat de accu leeg loopt maar het geeft mij toch enige zorgen alleen op pad
Een theorie; er komt aarde via de spanning banaan die nu dus de nieuwe MCS bushings heeft en deze zou een beter geleiding moeten geven maar er zit ook een aarde kabel bevestigd tussen het blok en de dynamo. Voorheen was dit natuurlijk de enige negative spanning die van de dynamo kwam omdat de spanning banaan rubberen bushings had. Wellicht dat hier de oorzaak van het probleem zit? 2 negative punten die van de dynamo af komen?
Als men hier ideeën over heeft hoor ik het graag zodat ik rustig met mijn mooie Saab verder kan toeren
https://reierparts.com/parts/mcs-solid ... 0-classic/
Groetjes!
Klein raadsel wat mij enigszins zorg geeft tijdens mijn roadtrip met mijn geliefde Saab.
Sinds een aantal dagen brandt het accu lampje heel zacht en als ik meer toeren maak gaat deze harder branden. Ook als ik de lampen aan zet dan gaat het accu lampje iets feller branden.
Nou heb ik een multi meter mee en heb dus even de boel door gemeten, als de motor stationair draait komt er een nette 13/14V van de dynamo af en ook bij de accu aan maar zodra ik wat gas geef dan valt de spanning weg… Ik heb voor de vakantie nog wel nieuwe MCS bushings gemonteerd (zie link onder) maar het lijkt mij niet dat hier het probleem door zou kunnen komen.
Ik heb dus wel voor de vakantie de dynamo gedemonteerd om een nieuwe motorsteun te plaatsen maar heb alles gewoon zoals het zat/hoort weer terug gemonteerd
De dynamo heb ik volledig gereviseerd en heeft pas een kleine 1000 km gedraaid dus hier kan het ook niet aan liggen lijkt mij.
Verder start de auto tot zo ver prima en heb niet het idee dat de accu leeg loopt maar het geeft mij toch enige zorgen alleen op pad
Een theorie; er komt aarde via de spanning banaan die nu dus de nieuwe MCS bushings heeft en deze zou een beter geleiding moeten geven maar er zit ook een aarde kabel bevestigd tussen het blok en de dynamo. Voorheen was dit natuurlijk de enige negative spanning die van de dynamo kwam omdat de spanning banaan rubberen bushings had. Wellicht dat hier de oorzaak van het probleem zit? 2 negative punten die van de dynamo af komen?
Als men hier ideeën over heeft hoor ik het graag zodat ik rustig met mijn mooie Saab verder kan toeren
https://reierparts.com/parts/mcs-solid ... 0-classic/
Groetjes!
Saab 900 Commemorative Edition Turbo Convertible 1994 (238/500)
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Dynamo spanning
Je kan nooit genoeg massa hebben. Het probleem zit denk ik in de spanningswisselaar of in een breuk of slecht contact van de groen - witte witte draad. Dus die in de schuifstekker zit, naast de grote plus die naar de startmotor loopt.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- F.J.1986
- Geregistreerd lid
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 05 nov, 2012 9:30
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: Dynamo spanning
Helder! Dan kan ik de massa afvinken Ik ga morgen voor vertrek even op onderzoek uit. Bedankt!
Saab 900 Commemorative Edition Turbo Convertible 1994 (238/500)
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Dynamo spanning
En controleer even de hoofdmassapunt, voor bij de radiator.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Dynamo spanning
Dit verschijnsel met je acculampje wijst meestal op een defect in de spanning regelaar. Maar het kan ook een defecte diode zijn in de gelijkrichtbrug.
Het ding uitbouwen en op een testbank zetten geeft zekerheid. Of je kan beginnen met een nieuwe regelaar, kost je de kop niet.
Het ding uitbouwen en op een testbank zetten geeft zekerheid. Of je kan beginnen met een nieuwe regelaar, kost je de kop niet.
9000 Anniversary 2.3T
-
- Donateur
- Berichten: 731
- Lid geworden op: di 16 sep, 2003 23:21
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Dynamo spanning
Ik had de dikke rode kabel van de dynamo naar de accu die gaar was. Met deze kabel naar Brezan gegaan en die maakte terplekke een nieuwe voor een tientje. De spanning over de accu was daarom veel minder dan direct gemeten aan de dynamo.
- F.J.1986
- Geregistreerd lid
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 05 nov, 2012 9:30
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: Dynamo spanning
Vandaag 500 km van Belgie naar Frankrijk gereden. Heerlijk hoe de je de turbo voelt als je de heuvels op rijdt!
Maar goed, back to topic: vanochtend even de bekabeling bekeken maar kon hier niet iets afwijkend uit opmaken. Lampje is niet harder gaan branden tijdens de rit (gelukkig!).
1 stop gemaakt maar de (start) motor starte ook hier weer als een zonnetje. Hopelijk blijft de accu voldoende laden tijdens de road trip
Groeten uit Yport!
Maar goed, back to topic: vanochtend even de bekabeling bekeken maar kon hier niet iets afwijkend uit opmaken. Lampje is niet harder gaan branden tijdens de rit (gelukkig!).
1 stop gemaakt maar de (start) motor starte ook hier weer als een zonnetje. Hopelijk blijft de accu voldoende laden tijdens de road trip
Groeten uit Yport!
Saab 900 Commemorative Edition Turbo Convertible 1994 (238/500)
- Krizzie
- Donateur (3x)
- Berichten: 12486
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
- Contacteer:
Re: Dynamo spanning
Kabel kan intern gebroken/geoxideerd zijn.. Of simpelweg niet goed vast zitten.. Ik heb jaren terug ook eens de Dynamo laten reviseren omdat ik amper boven de 13V kwam tijdens rijden. Na revisie was het 13.5V en na het wisselen van de bekabeling 14V+ (oftewel de eerste Dynamo was ook nog prima waarschijnlijk)
Ik heb mijne toen voor een stuk dikkere verwisseld omdat hij half gebroken en geoxideerd was.
25mm²van Dynamo naar startmotor en 25mm² van startmotor naar verdeelpunt. Waar vervolgens een 50mm² naar achteren toe gaat waar ik de accu heb staan. Mijn voltmeter zit direct aan de accu polen (met zekering..) en meet vrijwel meteen 14V bij een koude start.
Ik heb mijne toen voor een stuk dikkere verwisseld omdat hij half gebroken en geoxideerd was.
25mm²van Dynamo naar startmotor en 25mm² van startmotor naar verdeelpunt. Waar vervolgens een 50mm² naar achteren toe gaat waar ik de accu heb staan. Mijn voltmeter zit direct aan de accu polen (met zekering..) en meet vrijwel meteen 14V bij een koude start.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier
- veenaalt
- Donateur (5x)
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Dynamo spanning
Dat kun je idd.
Ik heb die dingen er ook op zitten.
En geen enkel probleem.
Jong geleerd .........