ontsteking afstellen T16S

1978-1993
Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19969
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » wo 01 jul, 2009 18:37

Binnenkort krijgt de 16 klepper een verjongingskuurtje in Vjenne. 8)
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door Ruud 9.3 » wo 18 apr, 2012 15:03

Even nieuw leven inblazen bij dit topic.

Volgende week wil ik mijn ontsteking laten controleren / afstellen, om daarmee de upgrade van LPT naar FPT verder te vervolmaken.
Ik begrijp dat het toerental van 800 (stationair) of 2000 niet uitmaakt zolang de vacuumslang maar van de vervroeger af is.
(overigens vraag ik me dan wel af of het slangetje naar het inlaatspruitstuk moet worden dichtgeknepen of niet, maar dat terzijde)

Bentley geeft voor "Turbo models" 16graden BTDC @ 850rpm en voor "normally aspirated models" 14graden BTDC @ 850 rpm
Ik kan alleen niet goed een relatie leggen naar de voor mij bekende begrippen "i" "LPT" "FPT".

Maar dan nu de finale vraag:
Wat is de beste afstelling voor mijn classic cabrio MY93 LPT met intercooler en APC met Redbox-modificatie (1 bar strak) ?
Na het lezen van het forum denk ik aan een waarde van 16 (tot maximaal 18) maar ik wil het graag zeker weten :D
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door Vyv » wo 18 apr, 2012 16:15

Ik zou 'm op 16 graden zetten, denk dat je met 18 graden en 1 bar iets meer last van pingel gaat hebben.

Gebruikersavatar
Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 14:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door Koert » wo 18 apr, 2012 22:28

Bentley geeft voor "Turbo models" 16graden BTDC @ 850rpm en voor "normally aspirated models" 14graden BTDC @ 850 rpm
Ik kan alleen niet goed een relatie leggen naar de voor mij bekende begrippen "i" "LPT" "FPT".
Het is inderdaad verwarrend. Een LPT en FPT hebben beiden een turbo en vallen onder "Turbo models". In USA, waar de Bentley primair voor is geschreven, had je alleen 2.0 i16, 2.1 i16 en FPT motoren. De 2.0 i16 en 2.1 i16 zijn beiden "normally aspirated models", oftewel normaal aangezogen motoren, oftewel zuigmotoren. Zij hebben in tegenstelling tot de FPT een ontstekingssysteem dat niet is af te stellen.
900 T16S airflow 1990
9-5 Aero Estate 2005
9-5 2.3t SE Estate 2000 (ex)

SAAB = Rijden met een glimlach

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door Ruud 9.3 » wo 18 apr, 2012 22:42

Ik had het idee dat een FPT een iets vroegere afstelling had (ivm het hogere vermogen) dan de LPT.
Maar als ik het goed begrijp is er geen noemenswaardig verschil, Turbo is Turbo.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

doddel
Geregistreerd lid
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 18 sep, 2009 16:44
Regio: - kies een regio

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door doddel » do 04 jul, 2019 21:49

nog een oud topic oprakelen

ik denk dat ik min of meer begrijp hoe ik de ontsteking moet afstellen, en mijn stroboscoop is vandaag toegekomen

waar ik nog mee zit: ik heb het vliegwiel gelocaliseerd, maar daar zit een plastic kap rond. In die kap zit een rechthoekig gat van ong 1.5 bij 3cm. Is het de bedoeling dat ik door die opening schijn met de stroboscoop, of moet dat hele plastieken ding eraf (en dus ook alle slangen die erboven gemonteerd zijn)?

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door Vyv » vr 05 jul, 2019 9:41

doddel schreef:
do 04 jul, 2019 21:49
... In die kap zit een rechthoekig gat van ong 1.5 bij 3cm. Is het de bedoeling dat ik door die opening schijn met de stroboscoop, of moet dat hele plastieken ding eraf (en dus ook alle slangen die erboven gemonteerd zijn)?
Er hoeft niks af.

Dat rechthoekig gat is waarschijnlijk het kijkgat waar je je slave en druklager kan zien, klopt dat? Schijn er eens in met je zaklamp, origineel zit er een afdekplaatje op zelfs.

Je moet nog hoger kijken, vlak naast de startmotor zit ook een klein vierkant luikje met daarnaast een rondje. Dat rondje moet je niet hebben, bij het vierkantje zit ook inkeeping in het plastic dat is je referentie punt voor af te stellen met je strobo.

Open view, dan zie je dat er niks te zoeken is onder de plastic afdekking qua timing. Je moet echt op de rand van het vliegwiel kijken, links van de startmotor (grijze ding wat over het vliegwiel hangt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door Vyv » vr 05 jul, 2019 10:11

Zoek de rode pijl, daar moet je zijn. Dus niet in het rondje kijken maar er rechts naast.

Zet auto in 4e versnelling en duw/wiebel de auto en kijk naar het vliegwiel, als de graden voorbij komen even met een schuurpapier de markeringen schoonmaken indien nodig.

Afbeelding

doddel
Geregistreerd lid
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 18 sep, 2009 16:44
Regio: - kies een regio

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door doddel » vr 05 jul, 2019 10:32

oh, dan zit ik dus verkeerd te kijken! Ik stond aan de passagierskant van de wagen, maar moet dus aan de andere kant staan, en dichter naar het motorblok. Ik dacht dat het aan de voorkant van het vliegwiel zat, niet op het vliegwiel zelf.

Deze avond eens proberen! Dank!

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door Vyv » vr 05 jul, 2019 11:28

Het maakt niet uit welke kant je staat, je kan er net niet lekker bij als je gaat kijken met je strobolamp. Je zal half over de motor moeten gaan hangen.

Let op: bij lopende motor niet je vinger in dat gat steken van het vliegwiel. De starterkrans slaat zo een nagel van je vinger af :police:

Gebruikersavatar
F.J.1986
Geregistreerd lid
Berichten: 266
Lid geworden op: ma 05 nov, 2012 9:30
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door F.J.1986 » di 18 jan, 2022 10:20

Hallo,

Beetje stomme vraag misschien maar welke vacuümslang moet er af?

Bij voorbaat dank!
Saab 900 Commemorative Edition Turbo Convertible 1994 (238/500)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door Vyv » di 18 jan, 2022 10:24

De slang die naar je verdeler loopt. Even los trekken van de verdeler en afdoppen anders trek je valse lucht, gaat je toerental weer een beetje van schommelen.

Gebruikersavatar
F.J.1986
Geregistreerd lid
Berichten: 266
Lid geworden op: ma 05 nov, 2012 9:30
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door F.J.1986 » di 18 jan, 2022 10:28

Super! Dankjewel :D
Saab 900 Commemorative Edition Turbo Convertible 1994 (238/500)

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door RoccoH » di 18 jan, 2022 18:20

Voor de volledigheid; vacuümslang afdoppen aan de inlaatzijde

Plaats reactie