ontsteking afstellen T16S

1978-1993
Gebruikersavatar
Nico Wijnhoven
Geregistreerd lid
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov, 2005 21:30
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

ontsteking afstellen T16S

Bericht door Nico Wijnhoven » ma 18 dec, 2006 20:08

Hallow,

wie weet hoe ik de ontsteking van mijn T16S moet afstellen?
Hoeveel graden bij hoeveel toeren/min?

De auto is van 1987 met oorspronkelijk een LPT blok omgebouwd naar FPT.

Alvast bedankt.

Groeten Nico
Toch weer dagelijks: 900 T16S SPG 1987 ex usa
Geschorst: Red Arrow 023 restauratieproject

Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15406
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door taaffert » ma 18 dec, 2006 20:11

Heb het onlangs ook gedaan. Leuke foto's ook bijgemaakt, zal ik nog wel ff online zetten.

16 graden voor BDP is standaard. Indien gekieteld voldoet 18 beter.

Correct me if I'm wrong.

Afstellen doe je met een lamp, die je aansluit op de bougiekabel van de eerste cilinder. Ook het vacuumslangetje moet je niet vergeten van de vervroeger af te halen. Op je vliegwiel staan de graden. Dan je verdeler klein tikkie losdraaien en verdraaien tot ie goed staat. Als ik tijd heb vanavond zal ik de foto's online zetten.
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Porsche 911

Gebruikersavatar
Nico Wijnhoven
Geregistreerd lid
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov, 2005 21:30
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Nico Wijnhoven » ma 18 dec, 2006 20:16

Hoi,

is die 16 graden van toepassing bij 2000 toeren of stationair?

Groeten Nico
Toch weer dagelijks: 900 T16S SPG 1987 ex usa
Geschorst: Red Arrow 023 restauratieproject

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9263
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Re: ontsteking afstellen T16S

Bericht door JanWessel » ma 18 dec, 2006 20:16

Nico Wijnhoven schreef:De auto is van 1987 met oorspronkelijk een LPT blok omgebouwd naar FPT.
edit: je had een blokwissel gedaan, kan ik me herinneren... nevermind my cheeky nose.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15406
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door taaffert » ma 18 dec, 2006 20:18

Nico Wijnhoven schreef:Hoi,

is die 16 graden van toepassing bij 2000 toeren of stationair?

Groeten Nico
Ik heb het stationair gedaan. Maakt volgens mij niet veel uit wanneer je de vacuumslang maar losgooit. Met 2000 toeren heb je een vloeiender beeld met je lampie.
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Porsche 911

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9263
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Bericht door JanWessel » ma 18 dec, 2006 20:18

Nico Wijnhoven schreef:Hoi,

is die 16 graden van toepassing bij 2000 toeren of stationair?

Groeten Nico
bij 2000 toeren en vacuum los. Als de gradenverdeling niet goed te lezen is, kun je voorzichtig een stukje schuurpapier door het gaatje tegen het wiel aandrukken.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
Nico Wijnhoven
Geregistreerd lid
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov, 2005 21:30
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Nico Wijnhoven » ma 18 dec, 2006 20:18

Kan kloppen, het is een T16S van 1987 waar ik een LPT motor in heb gehangen (van 1992) die ik vervolgens weer heb omgebouwd naar FPT.

Groeten Nico
Toch weer dagelijks: 900 T16S SPG 1987 ex usa
Geschorst: Red Arrow 023 restauratieproject

Gebruikersavatar
Nico Wijnhoven
Geregistreerd lid
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov, 2005 21:30
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Nico Wijnhoven » ma 18 dec, 2006 20:20

Oke mensen, dat is duidelijk taal. Komt binnekort goed.
Eerst nog ff een lamp regelen.

Bedankt zover.

Groeten Nico
Toch weer dagelijks: 900 T16S SPG 1987 ex usa
Geschorst: Red Arrow 023 restauratieproject

Gebruikersavatar
Lennart.
Geregistreerd lid
Berichten: 2288
Lid geworden op: za 24 nov, 2007 14:40
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door Lennart. » di 30 jun, 2009 9:40

even een vraagje, als je het dus doet zoals beschreven ( had ik ook in bentley gevonden) hoe verander je dan het aantal graden ?
waar moet ik aan draaien etc... wil dit namelijk ook gaan doen omdat de mijne niet helemaal loopt zoals het zou moeten ( turbodruk inhouden in 1e t/m 4e versnelling 5deversnelling wel volle turbodruk.)

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Wouter » di 30 jun, 2009 9:52

Om goed af te kunnen lezen zet ik altijd met Tipp-ex een streepje op het vliegwiel. Die zet je bijvoorbeeld op het streepje met 16 of 18 graden. Of, als je een stroboscoop gebruikt met instelbare vervroeging, smeer je de Tipp-ex op het 0-graden streepje en stel je de gewenste vervroeging in met een knopje op de stroboscoop.

Ik werk met deze stroboscoop en een stokoud digitaal testkastje voor toerental en contacthoek (dit laatste is niet van toepassing op een T16).

Gebruikersavatar
Lennart.
Geregistreerd lid
Berichten: 2288
Lid geworden op: za 24 nov, 2007 14:40
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door Lennart. » di 30 jun, 2009 10:10

wacht even :P ik snap het nie thelemaal, je kan je ontsteking toch niet vervroegen oid met de stroboscoop zelf ? dan moet je toch ergens aan draaien bij je blok ?

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » di 30 jun, 2009 10:15

Sommige ontstekingslampen kun je een vervroeging op instellen. Als je de vervroeging op de lamp instelt moet je je vliegwiel op nul afstellen. Als je geen vervroeging op de lamp in stelt moet je je vliegwiel op 16 graden voor BDP afstellen.

Contact en hellingshoek is pas interessant bij de oude niet-elektronische ontsteking, met contactpuntjes.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

maikel_tiel
Geregistreerd lid
Berichten: 1296
Lid geworden op: di 28 okt, 2008 23:42
Regio: - kies een regio

Bericht door maikel_tiel » di 30 jun, 2009 12:39

Nee, hij bedoelt de vervroeging instellen op je blok, niet het aflezen.
Wat Brinky bedoelt is de vervroeging op je lamp instellen, dan lees je het 0 graden getal af op je vliegwiel.
Heb je die vervroeging niet dan lees je de hoek af, in dit geval 16 graden.
Wil je dat verstellen, dan moet je je ontsteking iets draaien....

Gebruikersavatar
Menno
Geregistreerd lid
Berichten: 8595
Lid geworden op: do 26 jul, 2007 16:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Menno » wo 01 jul, 2009 8:21

Ik zou hier als hulpvrager nog niet echt wijs uit worden. Poging 2: afstelling volgens het boekje zorgt ervoor dat de bougie van cylinder 1 vuurt als de krukas, met daaraan het vliegwiel en de rotor onder je verdelerkap, in een bepaalde positie staat, in jouw geval dus op 16 graden. Door een contactstekker van een stroboscoop (de genoemde 'lamp') op de bougiekabel naar cylinder 1 te zetten weet de stroboscoop precies wanneer-ie vuurt en knippert. Op draaiende motor (duh) met een hoge frequentie, en door het licht als zaklantaarn te gebruiken in de duisternis van het gaatje bij het vliegwiel zie je precies de hoeveelheid graden waarbij gevuurd wordt. Die graden zijn te beinvloeden door de verdeler zelf, dus dat ding direct onder de verdelerkap, iets los te maken van het blok en linksom of rechtsom te draaien (daarmee beinvloedt je niet de positie van krukas, vliegwiel of rotor, maar van de verdelerkap zelf: daardoor verandert het precieze moment waarop de bougie van cylinder 1 vuurt, wat door het knipperlicht van de stroboscoop weer wordt opgepakt, etc). Boutjes verdeler-blok weer aandraaien als het goed staat, vacuumslangetje erop, toeren weer omlaag schroeven, klaar.
Even geen Saab

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5309
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door joachiem » wo 01 jul, 2009 18:08

Lennart. schreef:even een vraagje, als je het dus doet zoals beschreven ( had ik ook in bentley gevonden) hoe verander je dan het aantal graden ?
waar moet ik aan draaien etc... wil dit namelijk ook gaan doen omdat de mijne niet helemaal loopt zoals het zou moeten ( turbodruk inhouden in 1e t/m 4e versnelling 5deversnelling wel volle turbodruk.)
Is dit bij je T8(23graden) of de 16v turbo(16graden)?
Ontsteking is best belangrijk als je de motor lekker wil laten lopen.
Als je er niet uitkomt Lennart ben altijd welkom.
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.

Plaats reactie