ontsteking afstellen T16S
- Nico Wijnhoven
- Geregistreerd lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov, 2005 21:30
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
ontsteking afstellen T16S
Hallow,
wie weet hoe ik de ontsteking van mijn T16S moet afstellen?
Hoeveel graden bij hoeveel toeren/min?
De auto is van 1987 met oorspronkelijk een LPT blok omgebouwd naar FPT.
Alvast bedankt.
Groeten Nico
wie weet hoe ik de ontsteking van mijn T16S moet afstellen?
Hoeveel graden bij hoeveel toeren/min?
De auto is van 1987 met oorspronkelijk een LPT blok omgebouwd naar FPT.
Alvast bedankt.
Groeten Nico
Toch weer dagelijks: 900 T16S SPG 1987 ex usa
Geschorst: Red Arrow 023 restauratieproject
Geschorst: Red Arrow 023 restauratieproject
- taaffert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 15406
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Heb het onlangs ook gedaan. Leuke foto's ook bijgemaakt, zal ik nog wel ff online zetten.
16 graden voor BDP is standaard. Indien gekieteld voldoet 18 beter.
Correct me if I'm wrong.
Afstellen doe je met een lamp, die je aansluit op de bougiekabel van de eerste cilinder. Ook het vacuumslangetje moet je niet vergeten van de vervroeger af te halen. Op je vliegwiel staan de graden. Dan je verdeler klein tikkie losdraaien en verdraaien tot ie goed staat. Als ik tijd heb vanavond zal ik de foto's online zetten.
16 graden voor BDP is standaard. Indien gekieteld voldoet 18 beter.
Correct me if I'm wrong.
Afstellen doe je met een lamp, die je aansluit op de bougiekabel van de eerste cilinder. Ook het vacuumslangetje moet je niet vergeten van de vervroeger af te halen. Op je vliegwiel staan de graden. Dan je verdeler klein tikkie losdraaien en verdraaien tot ie goed staat. Als ik tijd heb vanavond zal ik de foto's online zetten.
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)
Porsche 911
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)
Porsche 911
- Nico Wijnhoven
- Geregistreerd lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov, 2005 21:30
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- JanWessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9263
- Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: ontsteking afstellen T16S
edit: je had een blokwissel gedaan, kan ik me herinneren... nevermind my cheeky nose.Nico Wijnhoven schreef:De auto is van 1987 met oorspronkelijk een LPT blok omgebouwd naar FPT.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
- taaffert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 15406
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Ik heb het stationair gedaan. Maakt volgens mij niet veel uit wanneer je de vacuumslang maar losgooit. Met 2000 toeren heb je een vloeiender beeld met je lampie.Nico Wijnhoven schreef:Hoi,
is die 16 graden van toepassing bij 2000 toeren of stationair?
Groeten Nico
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)
Porsche 911
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)
Porsche 911
- JanWessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9263
- Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
bij 2000 toeren en vacuum los. Als de gradenverdeling niet goed te lezen is, kun je voorzichtig een stukje schuurpapier door het gaatje tegen het wiel aandrukken.Nico Wijnhoven schreef:Hoi,
is die 16 graden van toepassing bij 2000 toeren of stationair?
Groeten Nico
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
- Nico Wijnhoven
- Geregistreerd lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov, 2005 21:30
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Nico Wijnhoven
- Geregistreerd lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov, 2005 21:30
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Lennart.
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2288
- Lid geworden op: za 24 nov, 2007 14:40
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
even een vraagje, als je het dus doet zoals beschreven ( had ik ook in bentley gevonden) hoe verander je dan het aantal graden ?
waar moet ik aan draaien etc... wil dit namelijk ook gaan doen omdat de mijne niet helemaal loopt zoals het zou moeten ( turbodruk inhouden in 1e t/m 4e versnelling 5deversnelling wel volle turbodruk.)
waar moet ik aan draaien etc... wil dit namelijk ook gaan doen omdat de mijne niet helemaal loopt zoals het zou moeten ( turbodruk inhouden in 1e t/m 4e versnelling 5deversnelling wel volle turbodruk.)
- Wouter
- Donateur (2x)
- Berichten: 8431
- Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Om goed af te kunnen lezen zet ik altijd met Tipp-ex een streepje op het vliegwiel. Die zet je bijvoorbeeld op het streepje met 16 of 18 graden. Of, als je een stroboscoop gebruikt met instelbare vervroeging, smeer je de Tipp-ex op het 0-graden streepje en stel je de gewenste vervroeging in met een knopje op de stroboscoop.
Ik werk met deze stroboscoop en een stokoud digitaal testkastje voor toerental en contacthoek (dit laatste is niet van toepassing op een T16).
Ik werk met deze stroboscoop en een stokoud digitaal testkastje voor toerental en contacthoek (dit laatste is niet van toepassing op een T16).
- brinky
- Donateur
- Berichten: 19970
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Sommige ontstekingslampen kun je een vervroeging op instellen. Als je de vervroeging op de lamp instelt moet je je vliegwiel op nul afstellen. Als je geen vervroeging op de lamp in stelt moet je je vliegwiel op 16 graden voor BDP afstellen.
Contact en hellingshoek is pas interessant bij de oude niet-elektronische ontsteking, met contactpuntjes.
Contact en hellingshoek is pas interessant bij de oude niet-elektronische ontsteking, met contactpuntjes.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: di 28 okt, 2008 23:42
- Regio: - kies een regio
Nee, hij bedoelt de vervroeging instellen op je blok, niet het aflezen.
Wat Brinky bedoelt is de vervroeging op je lamp instellen, dan lees je het 0 graden getal af op je vliegwiel.
Heb je die vervroeging niet dan lees je de hoek af, in dit geval 16 graden.
Wil je dat verstellen, dan moet je je ontsteking iets draaien....
Wat Brinky bedoelt is de vervroeging op je lamp instellen, dan lees je het 0 graden getal af op je vliegwiel.
Heb je die vervroeging niet dan lees je de hoek af, in dit geval 16 graden.
Wil je dat verstellen, dan moet je je ontsteking iets draaien....
- Menno
- Geregistreerd lid
- Berichten: 8595
- Lid geworden op: do 26 jul, 2007 16:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Ik zou hier als hulpvrager nog niet echt wijs uit worden. Poging 2: afstelling volgens het boekje zorgt ervoor dat de bougie van cylinder 1 vuurt als de krukas, met daaraan het vliegwiel en de rotor onder je verdelerkap, in een bepaalde positie staat, in jouw geval dus op 16 graden. Door een contactstekker van een stroboscoop (de genoemde 'lamp') op de bougiekabel naar cylinder 1 te zetten weet de stroboscoop precies wanneer-ie vuurt en knippert. Op draaiende motor (duh) met een hoge frequentie, en door het licht als zaklantaarn te gebruiken in de duisternis van het gaatje bij het vliegwiel zie je precies de hoeveelheid graden waarbij gevuurd wordt. Die graden zijn te beinvloeden door de verdeler zelf, dus dat ding direct onder de verdelerkap, iets los te maken van het blok en linksom of rechtsom te draaien (daarmee beinvloedt je niet de positie van krukas, vliegwiel of rotor, maar van de verdelerkap zelf: daardoor verandert het precieze moment waarop de bougie van cylinder 1 vuurt, wat door het knipperlicht van de stroboscoop weer wordt opgepakt, etc). Boutjes verdeler-blok weer aandraaien als het goed staat, vacuumslangetje erop, toeren weer omlaag schroeven, klaar.
Even geen Saab
- joachiem
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Is dit bij je T8(23graden) of de 16v turbo(16graden)?Lennart. schreef:even een vraagje, als je het dus doet zoals beschreven ( had ik ook in bentley gevonden) hoe verander je dan het aantal graden ?
waar moet ik aan draaien etc... wil dit namelijk ook gaan doen omdat de mijne niet helemaal loopt zoals het zou moeten ( turbodruk inhouden in 1e t/m 4e versnelling 5deversnelling wel volle turbodruk.)
Ontsteking is best belangrijk als je de motor lekker wil laten lopen.
Als je er niet uitkomt Lennart ben altijd welkom.
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.