airbag standaard (?) en ophanging uitlaat

1978-1993
Plaats reactie
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

airbag standaard (?) en ophanging uitlaat

Bericht door Wouter » do 30 okt, 2003 13:44

Beste Saabliefhebbers,

Vanaf morgen rijd ik als alles goedgaat in een Saab 900i 3-drs uit 1992. Daarnaast ben ik actief met een klassieke mini.

Maar nu mijn twee vragen.
Mijn Saab is in november 1992 op kenteken gezet. Hadden 900's toen niet standaard een airbag? Vanaf wanneer was dit wel het geval?
Ten tweede hangt de uitlaat bij deze auto aan het einde, dus bij de achterbumper, aan een rubber ring. Klopt dit? Moet dit niet een gefixeerde ophanging zijn? De uitlaat resoneert zo nu en dan bij lage toeren en zit behoorlijk los. Wat zijn de punten waar ik naar moet kijken?

Bvd, Wouter.

Manic
Lid van verdienste

Re: airbag standaard (?) en ophanging uitlaat

Bericht door Manic » do 30 okt, 2003 14:01

Airbags (voor bestuurder) waren in 1992 alleen bij enkele uitvoeringen standaard volgens mij, die van mij is van juni '92 (t16) en heeft ook geen airbag.

Ik weet niet hoe het bij de 900i precies zit met de uitlaat, maar bij mij zit meen ik ook een rubber bij de achterbumper. Het resoneren kan komen doordat er of geen orginele uitlaat onder zit, een imitatie dus of misschien wellicht net niet helemaal de goede. Of de uitlaat is niet helemaal goed gemonteerd. Een oplossing zou kunnen zijn de uitlaat opnieuw te monteren, mijn ervaring is dat dit nog weleens kan schelen (niet specifiek saab, maar algemeen).

Punten waar je verder op moet letten zijn wielophanging, rijdt eens stevig door een bocht en kijk of er niet is als het ware rammelt bij het insturen/doortrekken.
Verder kan de versnellingsbak nogwel eens niet helemaal fris meer zijn, onder de mijne zit al een spiksplinter nieuwe (178.000 km), maar dit heeft de vorige eigenaar laten doen.
Verder weet ik zo niet meer dingen, maar anderen vast wel.

Veel plezier met je Saab!

Greetz,

Dennis

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 30 okt, 2003 15:28

Dennis bedankt voor het snelle antwoord.

Gelukkig is een uitlaat opnieuw monteren goed zelf te doen, dus daar denk ik wel uit te komen.

Wat de bak betreft, die is volgens mij ook in orde. De auto heeft 260.000 gelopen, best veel dus. Maar bij de proefrit ging het schakelen eigenlijk soepel en kon ik ook geen geluiden ontdekken. De koppeling greep ietwat hoog aan, dus wellicht is dat iets minder best. Speling of geluiden bij de ophanging kon ik ook niet ontdekken, maar ik heb 'm nog niet echt hard door de bocht kunnen jagen. In principe vertrouw ik het allemaal wel. Let's hope for the best, you never know!
Groet.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » do 30 okt, 2003 17:21

moah, er zijn Saabs die meer hebben gelopen, volgens mij valt 260.000km nog wel mee, gezien de leeftijd, het blijven tenslotte kilometervreters.

Plaats reactie