versnellingsbakproblemen 900t 16v

1978-1993
Plaats reactie
Marsman
Geregistreerd lid

versnellingsbakproblemen 900t 16v

Bericht door Marsman » do 30 okt, 2003 22:24

Ik ben bezig met het opknappen van een 900t 16v van 1984.
Er is een vreemd probleem met de 5-versnellingsbak waar ik zelf nog niet echt een verklaring voor heb, maar wellicht kan iemand mij wat tips geven.
Het probleem is als volgt: wanneer de achteruit versnelling is ingeschakeld en je laat de koppeling opkomen gaat alles goed (de auto gaat achteruit rijden), echter wanneer nu de koppeling ingetrapt wordt om een andere versnelling in te schakelen loopt er iets in de bak vast. De auto staat in 1 klap stil hetgeen mij niet echt gezond voor de assen in de bak lijkt. Dit probleem doet zich alleen voor in de achteruit versnelling. het enige wat mij opvalt is dat de bak snel uit zijn versnelling schiet en dat snel schakelen niet zonder gekraak gaat (wat lijkt op versleten synchromesh ringen). De vorige eigenaar vertelde mij dat de versnellingsbak al eens is gereviseerd. De auto heeft 195000 km. gelopen.

Is er een handige SAAB techneut die mij wat tips kan geven :roll:

Manic
Lid van verdienste

Re: versnellingsbakproblemen 900t 16v

Bericht door Manic » vr 31 okt, 2003 0:25

Vaag, weet er zo niet echt een oplossing voor, onder de mijne is bij 178.000 km, '92, al een nieuwe onder gekomen (vorige eigenaar) omdat het tandwiel van de achteruit kapot was en de bak ook al aan een revisatie toe was, is een bekend probleem bij deze modellen dat de versnellingsbak problemen kan hebben, maar het probleem wat je beschrijft, en dan na 195.000 km + revisatie.... vreemd, ik geloof haast niet dat ie echt gereviseerd is, maar kan.
Wel is het dat wanneer je de auto in zn achteruit wilt zetten je een keer de koppeling moet laten opkomen of de auto iets laten verrijden voor dit goed en soepel lukt, maar dit komt doordat de achteruit niet gesychroniseerd is, dit is het volgens mij niet, ik hoop dat er andere mensen (met wellicht iets meer verstand hiervan) je antwoord kunnen geven, wellicht hier op het Saabforum, anders bij de Saabclub Nederland (technische commissie). Maar dat de auto dan opeens stilstaat als je de koppeling intrapt lijkt me niet helemaal gezond, want deze zou dan helemaal vrij moeten zijn zeg maar.

Succes!

Greetz,

Dennis

Plaats reactie