Mun Zilveren schicht in de problemen.......
-
Arnaud
- Geregistreerd lid
Mun Zilveren schicht in de problemen.......
Al weer bijna 250.000 op de tellert van m'n classic 900 Turbo uit 1986. Altijd goed van dienst ontdanks z'n ingedutte turbo en het vreselijke drankgebruik (1 op 6 gemiddeld). Tijdens de afgelopen weken had ie het moeilijk met de hitte (notoire drinkers hebben dat nou eenmaal). 2 weken terug liep de temperatuur echter zo hoog op dat het me verstandig leek um eens even aan de kant te zetten. Toen ik na een paar uurtjes wat water en koelvloeistof in het waterreservoir gooide, lag er binnen 2 minuten 5 liter water op straat. Tijd voor een bezoek aan Gepetto.
In de garage bleek dat het volgende mankeert: pakkingen aansluiting waterpomp moeten vernieuwd worden, waterpomp moet vervangen worden, uitlaatdemper moet vervangen worden, thermostaat moet vervangen worden, scheurtje in een draagbalk -voor- moet gelast worden. De offerte volgt, maar zal niet misselijk zijn.
Beste forum vrienden, wat moet ik nu doen? Ik kan toch zomaar niet "de stekker eruit trekken"? Maar ik kan ook weer niet mun portemoflap omkeren alsof ut niets is.
Kan iemand mij helpen???????
In de garage bleek dat het volgende mankeert: pakkingen aansluiting waterpomp moeten vernieuwd worden, waterpomp moet vervangen worden, uitlaatdemper moet vervangen worden, thermostaat moet vervangen worden, scheurtje in een draagbalk -voor- moet gelast worden. De offerte volgt, maar zal niet misselijk zijn.
Beste forum vrienden, wat moet ik nu doen? Ik kan toch zomaar niet "de stekker eruit trekken"? Maar ik kan ook weer niet mun portemoflap omkeren alsof ut niets is.
Kan iemand mij helpen???????
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Re: Mun Zilveren schicht in de problemen.......
Hoi Arnaud,
Welkom op het forum. Goh, dat is nog eens slecht nieuws, maar vast niet geheel onverwacht. Die diagnose is vervelend maar er hoeft natuurlijk niet in 1 keer alles vervangen te worden. En je kan natuurlijk een hoop zelf doen.
De thermostaat kun je eenvoudig bij. De pakkingen ook wel. Waarom moet de waterpomp vervangen worden? is ie echt stuk / lek?
De uitlaat demper, die kun je ook nog wel even laten zitten. Of kijken of er op marktplaats niet iets beschikbaar is. scheurtje of scheur in de draagbalk? Dat moet je wel voor de keuring geregeld hebben , maar niet meteen.
Kortom, je kan stap voor stap wat vervangen, beginnend bij de meest urgente. Als je in deze wagen wil blijven rijden.
Succes,
Tijn
Welkom op het forum. Goh, dat is nog eens slecht nieuws, maar vast niet geheel onverwacht. Die diagnose is vervelend maar er hoeft natuurlijk niet in 1 keer alles vervangen te worden. En je kan natuurlijk een hoop zelf doen.
De thermostaat kun je eenvoudig bij. De pakkingen ook wel. Waarom moet de waterpomp vervangen worden? is ie echt stuk / lek?
De uitlaat demper, die kun je ook nog wel even laten zitten. Of kijken of er op marktplaats niet iets beschikbaar is. scheurtje of scheur in de draagbalk? Dat moet je wel voor de keuring geregeld hebben , maar niet meteen.
Kortom, je kan stap voor stap wat vervangen, beginnend bij de meest urgente. Als je in deze wagen wil blijven rijden.
Succes,
Tijn
-
Hannes
- Forum Admin
He Arnoud,
Ik sluit me helemaal bij Tijn aan. Het koelsysteem van een 900 is ook weer niet zo ingewikkeld daar kan je heel veel zelf aan doen en dan zijn de kosten goed te over zien. Zelf als de waterpomp echt vervangen moet. Zonder nieuwe uitlaat rijdt de auto nog wel even. En dan las werk hoeft inderdaad pas bij de apk. Maar waarom rijdt de auto altijd al 1 op 6? Hele zware rechter voet? Of is er toch meer mis? Witte rook uit de uitlaat? Luie turbo? Blauwe rook uit de uitlaat?
groeten
Hannes
Ik sluit me helemaal bij Tijn aan. Het koelsysteem van een 900 is ook weer niet zo ingewikkeld daar kan je heel veel zelf aan doen en dan zijn de kosten goed te over zien. Zelf als de waterpomp echt vervangen moet. Zonder nieuwe uitlaat rijdt de auto nog wel even. En dan las werk hoeft inderdaad pas bij de apk. Maar waarom rijdt de auto altijd al 1 op 6? Hele zware rechter voet? Of is er toch meer mis? Witte rook uit de uitlaat? Luie turbo? Blauwe rook uit de uitlaat?
groeten
Hannes
-
Arnaud
- Geregistreerd lid
Nou guys, het verlossende telefoontje is er. In acht nemend dat ik wel kan knutselen, maar er de priori-tijd, het gereedschap en de werkplek er niet voor heb.
-Uitlaat vervangen
-Thermostaat vervangen
-Expansievaatje
-Waterpomp
-Kleine artikelen
-Laswerk 2 zijbinten -voor-
-Olie verversen
tussen de €750 en €800
Die binten kan ik dan wel even laten voor wat ze zijn en dan zitteme rond de €550. De rest moet gewoon gebeuren en dan is de kachel (lek) nog niet gedaan.
Ik wil niet kwaad spreken over m'n vriend, maar als ik zo alles es ffies aan het intypen ben dan mankeert er eigenlijk best wel een hoop aan um.
Ennuh Hannes, de oorzaak van dat luie en dat gezuip, uit zich nergens. Vreemd he? Is al een paar keer naar gekeken.
Weet één van jullie niet een fijne vervanger (zwarte 3 deurs) voor me?
Groet,
Arnaud
-Uitlaat vervangen
-Thermostaat vervangen
-Expansievaatje
-Waterpomp
-Kleine artikelen
-Laswerk 2 zijbinten -voor-
-Olie verversen
tussen de €750 en €800
Die binten kan ik dan wel even laten voor wat ze zijn en dan zitteme rond de €550. De rest moet gewoon gebeuren en dan is de kachel (lek) nog niet gedaan.
Ik wil niet kwaad spreken over m'n vriend, maar als ik zo alles es ffies aan het intypen ben dan mankeert er eigenlijk best wel een hoop aan um.
Weet één van jullie niet een fijne vervanger (zwarte 3 deurs) voor me?
Groet,
Arnaud
-
Joshua
- Geregistreerd lid
Tja, het is een classic bijna, priori tijd stellen. Ik heb laatst de hele koelsysteem vervangen, inclusief radiator, thermostaat, thermo zender etc. Dat is makkelijk zelf te doen. Waterpompen kun je tweede hands op de kop tikken. Sluitingen ook dus zelf doen (4 uurtjes werk op een zondag
)
Uitlaat kopen en zelf monteren(makkie). Olie verversen, neem misschien meteen even de bougies mee, en de luchtfilter en oliefilter.
Blijft alleen het laswerk over. Dat kan bij een lasboer
.
Ik schat zo rond een 500 euro's totaal max. Waarschijnlijk minder.
Komt de vraag, wat heb je er voor over? Als je problemen hebt met het verbruik, verbruikt ie dan ook meer olie?
Uitlaat kopen en zelf monteren(makkie). Olie verversen, neem misschien meteen even de bougies mee, en de luchtfilter en oliefilter.
Blijft alleen het laswerk over. Dat kan bij een lasboer
Ik schat zo rond een 500 euro's totaal max. Waarschijnlijk minder.
Komt de vraag, wat heb je er voor over? Als je problemen hebt met het verbruik, verbruikt ie dan ook meer olie?
-
Arnaud
- Geregistreerd lid
Dacht ik net alles geregeld te hebben, blijkt dat de koppakking totaal is doorgescheurd. ....Le car est mort.....
Een ieder bedankt voor de oprechte deelnemingen. Voor een mooie classic hou ik mij aanbevolen.
BTW. M'n schicht moet nog ter aarde besteld worden. Iemand interesse of een adresje???
Groet,
Arnaud
Een ieder bedankt voor de oprechte deelnemingen. Voor een mooie classic hou ik mij aanbevolen.
BTW. M'n schicht moet nog ter aarde besteld worden. Iemand interesse of een adresje???
Groet,
Arnaud
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Gecondoleerd
...
Wat voor een 'schicht' is het? een 8v of 16v?
Wat voor een 'schicht' is het? een 8v of 16v?
-
Arnaud
- Geregistreerd lid
Het is een 900 Turbo 8V.... 248500km, keurig interieur ennuh de embleempjes gaan eraf!
Kan je hier iets mee doktor?
Kan je hier iets mee doktor?
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Eh...Ik heb nog een koppakking liggen....Als je m gaat repareren mag je m zo hebben.
Wat voor interieur zit erin? Hoe is de carrosserie en deuren?
Cheerz,
Tijn
Wat voor interieur zit erin? Hoe is de carrosserie en deuren?
Cheerz,
Tijn
-
Arnaud
- Geregistreerd lid
Tijn,
Wat een fijn aanbod! Ik ga er een nachtje over slapen of ik hiermee de overledene wil leven in wil gaan blazen....
Het interieur is van dat zachte....ik kom even niet op de naam soort fluweelachtig.... Grijs en nagenoeg zonder vlekjes. De deuren zijn, op het bestuurdersportier na voor zover ik me kan herinneren (auto staat nog bij de garage) in orde en zonder roest. De enige echte roestvorming op de auto is het linker voorpaneel. Boven de wielkast zit wat akelige roest.
Verder de bekende Saabkwaaltjes (hemel, etc.).
Ow ja....het is trouwens een automaat.
Kind regards,
Arnaud
Wat een fijn aanbod! Ik ga er een nachtje over slapen of ik hiermee de overledene wil leven in wil gaan blazen....
Het interieur is van dat zachte....ik kom even niet op de naam soort fluweelachtig.... Grijs en nagenoeg zonder vlekjes. De deuren zijn, op het bestuurdersportier na voor zover ik me kan herinneren (auto staat nog bij de garage) in orde en zonder roest. De enige echte roestvorming op de auto is het linker voorpaneel. Boven de wielkast zit wat akelige roest.
Verder de bekende Saabkwaaltjes (hemel, etc.).
Ow ja....het is trouwens een automaat.
Kind regards,
Arnaud
-
Joshua
- Geregistreerd lid
Ik ken wel iemand die een Saab uit 1989, in pico bello staat, 3 deurs coupe, grijs met mooi lak, nieuw apk aug, met bijna alles nu reeds vervangen. Mocht je een nieuwe willen adopteren, moet je het zeggen.
ps. Let wel, ik denk dat zo omde 10 a 15 jaar alles zo vernieuwd moet worden van een Saab, maar daarna rijd ie weer 10 jaar volop
(denk ik...
)
Sterkte
ps. Let wel, ik denk dat zo omde 10 a 15 jaar alles zo vernieuwd moet worden van een Saab, maar daarna rijd ie weer 10 jaar volop
Sterkte
-
Joshua
- Geregistreerd lid
Oh ja, het is een 900i 8v injectie (helaas geen turbo, maar als die stuk gaan...
)
Mvgr. J.
Mvgr. J.
-
B235R
- Lid van verdienste
Geen zwarte maar een zilvergrijze ClassicArnaud schreef:Weet één van jullie niet een fijne vervanger (zwarte 3 deurs) voor me?![]()
Groet,
Arnaud
- 2.0 T16
- zilvergrijs
- 206.500 Km
- bouwjaar 1986/maart
- fluweel rood interieur

- origineel SAAB open dak
- origineel LM velgen
- elektrische ramen en spiegels
- lak en interieur in nieuwstaat
- technische helemaal perfect
-
Sander
- Forum Admin
Hoi Arnaud,
Mocht je auto nou naar de sloop gaan (
) dan heb ik interesse in 2 deuren, de motorkap en eventueel de bestuurdersstoel.
Ik ben op zoek naar de linker passagiersstoel (achter de bestuurder) en rechter passagiersdeur (voor).
Hoe is de staat van de deuren (bij de raamspeil en het ontwateringgat aan de binnenkant)?
In welke staat is de motorkap?
Natuurlijk eerst proberen de Saab op de weg te houden!!
Groeten,
Sander
Mocht je auto nou naar de sloop gaan (
Ik ben op zoek naar de linker passagiersstoel (achter de bestuurder) en rechter passagiersdeur (voor).
Hoe is de staat van de deuren (bij de raamspeil en het ontwateringgat aan de binnenkant)?
In welke staat is de motorkap?
Natuurlijk eerst proberen de Saab op de weg te houden!!
Groeten,
Sander