remschrijven achter en nieuwe uitlaat

1978-1993
Joshua
Geregistreerd lid

remschrijven achter en nieuwe uitlaat

Bericht door Joshua » ma 21 jul, 2003 1:18

Hallo,

Ik heb een Saab 900 16v 2.1 kat. uit 1991. Mijn remschrijven zijn van achteren kromgetrokken aldus een saab dealer, alsmede is de vorige eigenaar met de uitlaat ergens tegen aan gereden, waardoor de voordemper 10 cm ingedeukt is, en beiden moeten vervangen worden. Prijsopgave resp. 400 en 500 euro's. Kan dit goedkoper, en beter nog,is dit zelfte doen?

Vriendelijke groet, Josh.

B235R
Lid van verdienste

Re: remschrijven achter en nieuwe uitlaat

Bericht door B235R » wo 23 jul, 2003 18:51

Joshua schreef:Hallo,

Ik heb een Saab 900 16v 2.1 kat. uit 1991. Mijn remschrijven zijn van achteren kromgetrokken aldus een saab dealer, alsmede is de vorige eigenaar met de uitlaat ergens tegen aan gereden, waardoor de voordemper 10 cm ingedeukt is, en beiden moeten vervangen worden. Prijsopgave resp. 400 en 500 euro's. Kan dit goedkoper, en beter nog,is dit zelfte doen?

Vriendelijke groet, Josh.
als je een beetje handig bent, en beetje weet wat je aan het doen bent kun je dit ook zelf wel doen. prijsopgave is niet apart hoog voor een dealer aangezien zijn uurtarief behoorlijk hoog ligt. :wink: :wink:

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » wo 23 jul, 2003 21:52

Hoi,

Nu heb ik geinformeerd naar de prijzen van remschrijven en remblokjes. Ze schelen de helft van de prijs als je je koopt bij Elferink sloop in vergelijking met een Saab dealer magazijn, ze zijn dezelfde standaard, alleen niet de officiele Saab...remschrijven. Maakt dit veel uit? En nog een vraagje, als je Aero velgen op een Saab plaatst, veranderen dan alleen de velgen, og de remsystemen zoals remschrijven etc?

Mvgr, Josh

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 23 jul, 2003 23:33

Joshua schreef:Hoi,

Nu heb ik geinformeerd naar de prijzen van remschrijven en remblokjes. Ze schelen de helft van de prijs als je je koopt bij Elferink sloop in vergelijking met een Saab dealer magazijn, ze zijn dezelfde standaard, alleen niet de officiele Saab...remschrijven. Maakt dit veel uit? En nog een vraagje, als je Aero velgen op een Saab plaatst, veranderen dan alleen de velgen, og de remsystemen zoals remschrijven etc?

Mvgr, Josh

originele schijven van de dealer zeggen mij niks in vergelijking tot de schijven die Elferink heeft (oftewel ze zijn net zo goed). Meeste fabrikanten betrekken tegenwoordig hun remmateriaal (schijven,blokken,voeringen) van een paar grote remdelen fabrikanten zoals GIRLING, BREMBO, LUCAS.

ik neem aan dat je met Aero velgen bedoelt van 15" naar 16" (super Aero) in principe ga je dus 1 maat groter, maar vergt geen aanpassing aan remsysteem. Natuurlijk kun je de remmen wel gaan aanpassen (maar voor 2.1 16V) lijkt me dit niet echt nodig. Aanpassing die je kunt doen aan je remmen zijn:
- geboorde of gesleufde schijven (beter koeling, afvoer van water bij nat weer)
- race remblokken (door verandering van materiaal valt er onder zwaardere omstandigheden nog steeds een goede wrijfingscoeficent uit te halen, en dus minder kans op fading, en daardoor goed geschikt als je het circuit op wil of misdragen op een landweggetje :wink: )

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » do 24 jul, 2003 11:16

Bedankt voor je reacties.

Nog een vraagje, heb je toevallig nog een adresje waar ik een voorscherm kan laten lassen, de mijne is al eens vervangen, maar nooit bijgehouden, nu is ie helemaal verroest langs de wielkast. Moet hem laten vervangen dus(net met 49.5 mm door de apk gekomen)

En is een spoorverbredeing ook mogelijk op een Saab? Ik zag een spoorverbreder ergens te koop staan, dacht, misschien een ideetje voor de achterwielen.

Mvgr. Josh

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 24 jul, 2003 22:59

Voor je voorscherm kun je beste op zoek naar een schade herstelbedrijf of een beun de haas die dit voor niet al te veel klaar wil maken.

Spoorverbreder is wel mogelijk voor Saab. Bij de classic staan de wielen achter altijd behoorlijk ver naar binnen, ook al heb je 16 inch. Let wel op dat je meestal ff opnieuw moet uitlijnen ivm met verkeerd bandenslijtage.

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » za 26 jul, 2003 10:11

Hoi,

Hoe zit het eigenlijk met de velgen van en Saab? Vaak zie ik wel op het internet Aero of Super Aero velgen te koop, soms ook gemonteerd op Saab 9000's, maar ik weet niet hoe ik kan vaststellen of ze ook op mijn Saab passen. Ongetwijfeld heeft dit te maken met de Lochkreis etc. Kun je mij hier meer over vertellen?

Mvgr, Josh

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 26 jul, 2003 21:40

Joshua schreef:Hoi,

Hoe zit het eigenlijk met de velgen van en Saab? Vaak zie ik wel op het internet Aero of Super Aero velgen te koop, soms ook gemonteerd op Saab 9000's, maar ik weet niet hoe ik kan vaststellen of ze ook op mijn Saab passen. Ongetwijfeld heeft dit te maken met de Lochkreis etc. Kun je mij hier meer over vertellen?

Mvgr, Josh

de saab 9000 en 900 classic hebben beide 4 gaats, maar het verschil zit hem in de naaf daarom past 9000 niet op 900 en andersom 8)

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » di 29 jul, 2003 10:22

Dus alles wat op een 900 1 serie past(dwz een 8v, 16v, 16v turbo etc.), past ook op elk ander type Saab 900 1 ? Of zijn de bouwjaren ook nog van belang? Als ik een velg te koop zie staan, moet ik wel weten waar ik op moet letten voordat ik helemaal naar Duitsland rijd bijv.

Helaas staat er ook niets in mijn Haynes Saab manual over velg typen etc.

Muito obrigado, Josh

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 29 jul, 2003 18:39

Joshua schreef:Dus alles wat op een 900 1 serie past(dwz een 8v, 16v, 16v turbo etc.), past ook op elk ander type Saab 900 1 ? Of zijn de bouwjaren ook nog van belang? Als ik een velg te koop zie staan, moet ik wel weten waar ik op moet letten voordat ik helemaal naar Duitsland rijd bijv.

Helaas staat er ook niets in mijn Haynes Saab manual over velg typen etc.

Muito obrigado, Josh
voor meeste classic is de steek hetzelfde toch?, naven zijn ook niet verschillend. dus het moet geen probleem worden naar mijn weten (zoveel weet ik ook niet van een classic :wink: ), maar waarom wil je velgen helemaal uit duitsland halen?? :roll:

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » di 29 jul, 2003 23:14

Tja, bij gebrek aan beter. Hier in Nederland is er niets bijna meer te halen, behalve op Saab club dagen zoals in Rhenen laatst, en naar mijn idee zijn die meer voor de oude saabs van voor de 900 series :? , en in duitsland is er verrassend veel te koop van Saabs, ook nog tegen redelijke prijzen, dan maar een eindje ervoor rijden niet? 8)

Trouwens, niet veel ander nieuws hier op de site, behalve ons... :wink:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 14 aug, 2003 13:30

Nog even een reaktie op het velgen verhaal.

Er is wel verschil in velgen tussen de velgen van de eerste jaren 900 classic en de laaste jaren. Na 1987 (geloof ik) is de handrem naar achteren gegaan en zijn ook de remmen veranderd. Dit had geloof ik ook gevolgen voor de velgen. Dus voor 1987 past op elkaar en na 1987.

Hannes

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 14 aug, 2003 16:13

meeste velgentypen van voor '87 zien er toch niet echt uit :wink:

maar het is geen probleem want die bananenwielen (van een 99 geloof ik) heb ik op een '89 gehad en dat was geen probleem. maar ik denk dat de meesten mensen toch gaan voor Aero (plat) of Super Aero (omgekeerd velgbed) of die 3-spaaks (ongeveer zelfde design als waar vele 9000's mee rijden) velgen gaan op een classic.

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » do 14 aug, 2003 20:39

Hoi,

Eindelijk heb ik kans gezien de remschrijven achetern te vervangen, alles ok daarmee, alleen lopen ze nog wel iets aan. Ben ermee langs geweest bij ASM in Nieuwegein, heeft em even op de krik gehad en rond laten draaien, zegt dat dat normaal is(ze lopen altijd wel 'iets'aan), alleen heb ik het gevoel dat ze dat niet in het begin deden, maar ja...Nu kan ik alleen de handrem niet meer aan sluiten, aan de rechter kant lijkt ie wel iets korter te zijn geworden :? , moet ik nog aan werken. Ben nu op zoek naar spoor verbreders voor de achterwielen(hoe dat werkt, moet ik ook nog uitzoeken, en een ietsje verlagen. Velgen kan ik maar niet aan komen, als je iets weet, ...ik houd mij aan bevolen :D

Groet, J.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 15 aug, 2003 13:02

@joshua

spoorverbreder is niet al te moeilijk, als je red. goedkoop oplossing zoekt moet je gewoon ff langs een Autostyle dealer gaan (adressen zijn te vinden op de website) http://www.autostyle.nl voor elke auto zijn er spoorverbreders in principe zijn die dingen universeel. wat betreft het verlagen in elk geval voor doen (30mm) beste is als je dan ook weer opnieuw de uitlijning laat controleren.

Afbeelding

Plaats reactie