LPG Storing bij saab 9-3 1998
-
ber2000
- Geregistreerd lid
LPG Storing bij saab 9-3 1998
Beste saabkenners,
Ik heb onlangs een saab 9-3 coupe gekocht uit 1998, helemaal happy ermee.
alleen het volgende:
hij heeft een storing als hij op gas loopt.
in eerste instantie als hij koud is is er niet zo heel veel aan de hand en loopt hij goed.
als hij iets warm word dan begint hij te stotteren af en toe vooral bij stationair lopen.
nou heb ik al iets gehoord over een magneet klep of een andere gaspomp maar misschien weten jullie het hier voordat ik veel kosten ga maken.
alvast bedankt!
Ik heb onlangs een saab 9-3 coupe gekocht uit 1998, helemaal happy ermee.
alleen het volgende:
hij heeft een storing als hij op gas loopt.
in eerste instantie als hij koud is is er niet zo heel veel aan de hand en loopt hij goed.
als hij iets warm word dan begint hij te stotteren af en toe vooral bij stationair lopen.
nou heb ik al iets gehoord over een magneet klep of een andere gaspomp maar misschien weten jullie het hier voordat ik veel kosten ga maken.
alvast bedankt!
-
emiel00
- Geregistreerd lid
Re: LPG Storing bij saab 9-3 1998
Beste,
het kan iets simpels zijn. mijn auto had bij aankoop het probleem dat er in de 5e versnelling of boven de 100Km/u niet op gas te rijden viel, de auto leek wel begrensd...
bij het nalopen van wat stekkerverbindingen onder de kap kwam ik een connector tegen die helemaal vergaan was. na het aanknijpen van een nieuwe verbinding is het probleem nooit meer teruggekomen.
mijn vorige saab (900NG) viel op een gegeven moment stil icm brandlucht. daarna geen seconde meer willen lopen op gas, op benzine niets aan de hand. de oorzaak lag onder de alu kap op de tank ; de 3 connectoren die op de pomp zijn aangesloten, waren volledig doorgeroest /nat /en aan elkaar gesmolten doordat de rubberen flens die daar overheen geschoven zat alleen maar vocht vasthield. ook hier 3 nieuwe connectoren aangeknepen en nooit meer last gehad.
loop dus eerst even de simpele dingen na. een gaspomp of regelcomputer kan het altijd nog zijn, maar een storing in de bedrading is bij een auto van dat bouwjaar een reele optie.
Succes, Emiel
het kan iets simpels zijn. mijn auto had bij aankoop het probleem dat er in de 5e versnelling of boven de 100Km/u niet op gas te rijden viel, de auto leek wel begrensd...
bij het nalopen van wat stekkerverbindingen onder de kap kwam ik een connector tegen die helemaal vergaan was. na het aanknijpen van een nieuwe verbinding is het probleem nooit meer teruggekomen.
mijn vorige saab (900NG) viel op een gegeven moment stil icm brandlucht. daarna geen seconde meer willen lopen op gas, op benzine niets aan de hand. de oorzaak lag onder de alu kap op de tank ; de 3 connectoren die op de pomp zijn aangesloten, waren volledig doorgeroest /nat /en aan elkaar gesmolten doordat de rubberen flens die daar overheen geschoven zat alleen maar vocht vasthield. ook hier 3 nieuwe connectoren aangeknepen en nooit meer last gehad.
loop dus eerst even de simpele dingen na. een gaspomp of regelcomputer kan het altijd nog zijn, maar een storing in de bedrading is bij een auto van dat bouwjaar een reele optie.
Succes, Emiel
-
ber2000
- Geregistreerd lid
bedankt hier ga ik ook eens naar kijken.
kan ik die alu deksel er trouwens afdraaien of hoe werkt dit?
heb hier geen ervaring mee.
mvg Bernard
kan ik die alu deksel er trouwens afdraaien of hoe werkt dit?
heb hier geen ervaring mee.
mvg Bernard
-
tanisha
- Geregistreerd lid
kan ook de pomp zelf zijn die de geest geeft als die koud is doet die het en als die warmer wordt is het stotteren
-
ber2000
- Geregistreerd lid
ja maar het is heel raar dat hij als hij stationair loopt niet goed loopt.
en als je boven de 800 toeren komt is er niks tot weinig aan de hand.
kan dit het einde van de pomp betekenen dan?
en als je boven de 800 toeren komt is er niks tot weinig aan de hand.
kan dit het einde van de pomp betekenen dan?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
leer mij die lpi dingen kennen alles kan pomp, computer, overschakel relais of slechte verbinding alles is mogelijk vooral als de installatie rondt de 3 ton gelopen heeft
-
ReinR
- Donateur

dat niet goed werkend relais geeft meer problemen bij warm weer / warme motor. Je kunt er even een tik op geven als ie op gas loopt. als ie daarna beter loopt heb je je oorzaak. dan kan het nog tijden duren voor het echt vervelend wordt maar ok.
-
emiel00
- Geregistreerd lid
Die alu deksel kan worden verwijderd door de zwarte knop los te draaien. tegen de klok in uiteraard.
de rubberen dop daaronder even met beleid lostrekken.
als de 3 aansluitpunten droog en roestvrij zijn, verder zoeken.
is het een natte & roestige bende, dan ligt hier waarschijnlijk de oorzaak.
mocht je de connectoren daar moeten vernieuwen, let er dan op dat het ringetje waar de 3 aders doorheen lopen, daar blijft zitten.
deze bepaalt de aansluitvolgorde op de pomp. welk kleurtje uiteindelijk op welk aansluitpunt komt te zitten, maakt niet uit.
gr, Emiel
de rubberen dop daaronder even met beleid lostrekken.
als de 3 aansluitpunten droog en roestvrij zijn, verder zoeken.
is het een natte & roestige bende, dan ligt hier waarschijnlijk de oorzaak.
mocht je de connectoren daar moeten vernieuwen, let er dan op dat het ringetje waar de 3 aders doorheen lopen, daar blijft zitten.
deze bepaalt de aansluitvolgorde op de pomp. welk kleurtje uiteindelijk op welk aansluitpunt komt te zitten, maakt niet uit.
gr, Emiel
-
ber2000
- Geregistreerd lid
beste reinr,
welke relais moet ik hebben en waar zit die?
bedankt alvast
welke relais moet ik hebben en waar zit die?
bedankt alvast
-
ReinR
- Donateur

sorry voor mijn late reactie, was wat druk met werken.
plaats relais: als je voor de auto staat, helemaal links boven onder de motorkap. een zwart kastje is zit vast aan het chassis.
bij mij waren de problemen na 250 km weer als vanouds, dus ik moet verder zoeken
succes
rein
plaats relais: als je voor de auto staat, helemaal links boven onder de motorkap. een zwart kastje is zit vast aan het chassis.
bij mij waren de problemen na 250 km weer als vanouds, dus ik moet verder zoeken
succes
rein