LPG INBOUW ERVARING

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
AeroR
Geregistreerd lid

Re: binnen het tankklepje

Bericht door AeroR » do 11 nov, 2010 0:15

Faiz9-3 schreef:Zijn er al SAAB's 9-3 die de vulnippel achter de tankklep hebben zitten, of is dit door de vorm van het tankklepje niet mogelijk??
Zijn er waarschijnlijk wel, maar de gasboeren waar ik mee gesproken heb raden het niet aan bij de 9-3 omdat er best veel "gekapt" moet worden om het weggewerkt te krijgen. Je krijgt dan wel zo'n opschroef ding. Daarbij wrikt het nogal als je de slang aansluit. Gezien de kleine oppervlakte achter het benzineklepje wordt het al snel fragiel. Zat hier zelf ook op te hopen, maar dat wordt hem niet voor mij.
Ik zoek zelf dus ook een verborgen plek voor de gasinlaat in mijn cabrio. De ingang moet in elk geval aan de buitenkant van de auto zitten. In de bumper of flank is wat mij betreft de allerlaatste optie. Ze zijn voor me aan het uitzoeken of het RDW goedgekeurd wordt als het vulgat op de volgende plek komt te zitten: (zelf geen webspace om fotos te plaatsen..)
Afbeelding
als je de kofferbak van een 9-3 cab open doet heb je een watergoot aan beide zijden. aan de rechterzijde van de auto, boven het achterlicht, zo dicht mogelijk tegen het rubber aan, niet in, maar naast de effectieve goot om roest tegen te gaan. Ben benieuwd of het mag en of het lukt. Is tenminte wel stevig metaal op die plek. Betekent koffer open om te kunnen tanken, maarja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden hehe.
Iemand nog andere ideen?

karel koekjes
Geregistreerd lid

Re: LPG INBOUW ERVARING

Bericht door karel koekjes » di 23 nov, 2010 23:47

Optie is een leuk idee om de aansluiting zo weg te werken.

Houdt er wel rekening mee dat er water in de aansluiting komt te staan. En als je dan gaat tanken blaas je het water zo de tank in. Niet zo leuk op termijn voor de pomp,injectoren etc. Niet doen dus.
Bij mij zit de aansluiting in de bumper. Inderdaad een rot gezicht. Wellicht met een beugel onder de bumper te plaatsen in het midden onder de auto? Als je dan de nippel er af schroeft en het zwarte afdeklepje er op doet,dan lijkt het een afneembare trekhaak.. Ook triest,maar beter dan een gat in de bumper.

Wat je kunt doen is een lelijke aansluiting zo onder de bumper . Boeit niet zolang het maar de keuring haalt.

En daarna de aansluiting verplaatsen achter het nummerbord van de klep. Slangen zijn flexibel,met een paar beugeltjes of zo is de slang wel te bevestigen aan de binnenkant van de klep. Grote lus en dan naar de bodem van de auto. Wel de slang preventief vervangen elke 2-3 jaar omdat hij iets buigt.

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » wo 24 nov, 2010 0:22

Ik heb goede ervaringen met AGS in Olen.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 24 nov, 2010 10:59

Ik ook! Prins bij AGS in Olen, hele nette inbouw:

Afbeelding

Afbeelding

Nairua
Donateur
Donateur

Re: binnen het tankklepje

Bericht door Nairua » wo 24 nov, 2010 22:26

Faiz9-3 schreef:Zijn er al SAAB's 9-3 die de vulnippel achter de tankklep hebben zitten, of is dit door de vorm van het tankklepje niet mogelijk??
Heb ik. :)

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » do 25 nov, 2010 21:08

Flèche Rouge schreef:Ik ook! Prins bij AGS in Olen, hele nette inbouw:
Dat ziet er goed uit. die mop ruitenkit zet me aan het denken. Dat spul kan veel hebben, mits goed geprimered. Hoe stevig is het? Als je de slang aansluit en je laat deze los, of je duwt er zachtjes tegen, beweegt het vulstuk en de binnenkant van je tankgat dan veel mee? Weet je of dat er ook kit aan de achterzijde zit? Dat zou mogelijk voldoende steun kunnen geven om het wrikken met dat dunne metaal nog meer tegen te gaan.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 27 nov, 2010 13:58

Er zit weinig beweging in tijdens het tanken, maar of die aan de achterzijde mee beweegt zou ik niet weten. Dat is nogal een operatie om uit te voeren tijdens tanken ;)

De Belgische vulpistolen zijn voor deze installatie wel een heel stuk vriendelijker qua zwaartekracht dan de Nederlandse kanonnen. Ook makkelijker te bedienen en minder gas spuit eruit bij het ontkoppelen. Dan is het ook nog eens goedkoper en heb ik het idee ongeveer 50 tot 100 kilometer verder te kunnen rijden op Belgische Total-LPG..

Ik zal er eens wat beter op letten, maar ik krijg de indruk dat het een behoorlijk solide geplaatste vulmond is...

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » di 30 nov, 2010 21:01

Na een reminder naar de gasboer hebben ze het nagevraagd bij het rdw en het vulstuk mag niet boven het achterlicht (onder het kofferdeksel) gemonteerd worden, die optie is dus out.

Ben nu ook benieuwd naar de ervaringen van nederlanders die hun vuller achter het klepje hebben in een 9-3. De belgen zijn hier in het voordeel zo lijkt :)
Ervaringen/foto's zijn zeer welkom.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 01 dec, 2010 18:41

de vulmond is gelijk, dus NL of BE maakt wat dat betreft niet uit.
Alleen heb ik een 9-5 en nairua een 9-3 SS.

Ik dacht dat tanisha een keer in een topic aangaf dat deze werkwijze niet past achter de tankklep van een 9-3 MK1.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » wo 01 dec, 2010 19:33

dan wordt het interessant om te weten (wellicht weet iemand dat hier al) of de tankingang van de 98-03 9-3's hetzelfde is als die van de modellen vanaf 2003.
mijn oud model 9-3 staat al meer dan een week bij de garage dus ik kan het niet controleren op het moment.
Zal ook even bij Tanisha vragen of ze ons input kan leveren.

John
Geregistreerd lid

Re:

Bericht door John » wo 01 dec, 2010 23:36

M schreef:Volgens Ruissen kon dit niet anders?!?!?!
bij mijn ex 9-5 estate (de 3 liter) zat die in de bumper. Verder alleen maar ellende gehad met de Vialle LPi dus ik hoop dat dat jullie bespaard blijft. En na vele ellende met roetfilters rijd ik nu weer gewoon op benzine (met 60.000 km per jaar) :D

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » vr 03 dec, 2010 13:52

Ik heb in mijn ex-9-3 cabrio door Agit in Rijssen een Prins installatie laten aanleggen, mede op advies hier op het forum. Inbouw verliep vlekkeloos en de Saab liep mooi op de Prins installatie. Agit is wel een wat boeren bedrijf. Daarmee wil ik ze niet diskwalificeren, maar toen ik onderweg mijn eerste CE kreeg en ik op advies van Saab Stolk in Gouda toch even verhaal moest halen bij Agit, omdat ze iets niet helemaal goed vastgezet hadden, verliep het daaropvolgende klantgesprek ronduit onbeschoft. Als leek had ik geen idee wat er mis was en zat al helemaal niet te wachten op en uitbrander van Agit, omdat ze zich onterecht aangevallen voelden door Stolk. Maar goed, Agit heeft verstand van zaken, is zeker niet te duur en heeft een bak ervaring met Saabs! Dus in dat opzicht een aanrader. Neem alleen een flink bord mee als je er naartoe gaat. Wel zo handig om voor je eigen kop te houden.

Huidige Vialle installatie bevalt me nu minder goed, omdat ie kennelijk bevattelijker is door slechtwerkende injectoren. Maar daar wordt nog naar gekeken.

Mijn huidige 9-5 heeft gasgeharde kleppen en dat schijnt toch wel de ultieme oplossing te zijn itt Flash Lube dat een toch wat gekunstelde constructie lijkt te zijn. Die wel goed werkt naar verluidt overigens....

Plaats reactie