Ik heb sinds kort een Saab 99 GL uit 1980. Benzinetank is verwijderd, de auto kan dus slechts op gas lopen. Het is een installatie met zo'n oude Vialle verdamper. Na een korte startpoging komt al veel gas in vloeibare vorm uit het mengstuk lopen. Op de verdamper zit een kastje waarvan ik denk dat het zorgt dat er wat extra gas komt als de auto op contact wordt gezet voor de start. Als ik daarvan een stekkertje los trek is er geen verschil: nog steeds veel te veel gas, snel ook in vloeibare vorm. Trek ik tijdens de start een stekkertje los van de elektromagnetische gaskraan dan komt er uiteraard niet teveel gas. De auto loopt dan even op het teveel aan gas van de eerdere startpoging, dat inmiddels is verdampt en slaat dan weer af bij gebrek aan gas.
Oorzaken? Auto heeft vier jaar gestaan, zat twee liter te weinig koelvloeitof in. Verdamper droog gestaan? Nu nog luchtbel in verdamper? Membraan lek? Wie het weet mag het zeggen!
vloeibaar LPG uit mengstuk
-
ivo 71
- In memoriam †
Re: vloeibaar LPG uit mengstuk
Denk dat je aan een andere verdamper toe bent. Want hij verdampt dus niet. Uitgedroogd na 4 jaar lijkt me logisch. Maar het is geen ontzettend dure grap, misschien iets van 130 euro? En ik zou ook alle slangen, afsluiters en relais na (laten) lopen bij een goede gasboer.
Ivo
Ivo
-
brinky
- Donateur

Ik denk membraam van de verdamper. Je kunt de verdamper eens uit elkaar halen... als je een lek membraam vindt een revisiesetje bestellen. Vind je niet wat, zou ik een vervangende verdamper monteren. Een nieuwe Vialle red je niet met 130 euro, ben ik bang. Eerder 230. Revisiesetjes zijn wel voor 4 a 5 tientjes te scoren.
-
ivo 71
- In memoriam †
Mijn idee was een gebruikte/gereviseerde. Daarvoor had ik zelf een offerte gehad van 130 euro bij Agin in Rotterdam-Overschie. Het was geen Vialle maar een Renzo Landi voor een Chevy. En ook alweer een paar jaartjes her.
Ivo
Ivo