Gele of bruine Prins-injectoren bij hoog vermogende setup?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Garrett
Lid van verdienste

Gele of bruine Prins-injectoren bij hoog vermogende setup?

Bericht door Garrett » wo 05 jan, 2011 22:57

Vandaag heb ik de Aero weer opgehaald.

Omdat ik van Bubba z'n setup wist, en van Timo via PB zijn setup te horen heb gekregen krijg ik de indruk dat ik weleens ondermaatse injectoren kan hebben.
Ik heb gele injectoren. Volgens Prins zélf tot maximaal 35Kw. Mijn auto vraagt bij max-output echter 42,5Kw. Volgens de inbouwer is mijn installatie een setup die tot 300pk te tunen is! Volgens de informatie van Prins zelf op internet echter niet...

Ik heb er net een mailtje uit gedaan met uitleg hierover. Misschien is er voor Turbo-motoren -dus met relatief kleine cilinderinhoud- wel een andere formule aan te houden?

Beste,

Deze installatie heb ik een maand of 5 geleden laten inbouwen in mijn zilvergrijze Saab 9-5 sedan. Vorige maand is daar de motor van vast gelopen, waardoor ik de installatie heb laten overbouwen in een 9-5 Aero. De auto heb ik vandaag weer opgehaald.

Ik ben nu wat aan het rondneuzen op internet omdat ik bij andere 9-5 Aero-gebruikers zie dat ze bruine injectoren hebben. Vandaar mijn e-mail.
Volgens een inbouwhandleiding kunnen de gele injectoren max 35Kw aan, terwijl ze 42,5Kw per cilinder kunnen vragen. Dus nu vraag ik me af of mijn gele injectoren wel voldoende zijn voor deze 169kw/230pk auto?

Graag hoor ik van je.

Groetjes,

Geert

En zijn e-mail met de 300pk claim:

Beste klant,

In bijlage de offerte voor Uw voertuig.

U kan Uw wagen gerust chippen met de VSI injectoren kunnen we makkelijk tot 300 pk voor een 4 cilinder turbo motor.

Met vriendelijke groeten,

Garrett
Lid van verdienste

Re: Tegenstrijdig bericht over injectorkleuren Prins

Bericht door Garrett » do 06 jan, 2011 15:05

En het antwoord:
Beste Geert.

Voor de Aero zijn gele injectoren zeker groot genoeg.

We kunnen tot 300 pk zonder problemen met een turbo motor.( 4 cilinder )

Of bijvoorbeeld de Mercedes AMG E55 compressor die ik heb gehad ging tot 500 pk wel een 8 cilinder.

Je kan je niet echt aan die tabel houden als je over turbo motoren spreekt omdat we de druk van de turbo boven op de gas druk zetten en dan hoef je zeker niet met de bruine injectoren te werken.

Er is nog een nadeel aan de bruine injectoren ze zijn niet zo stabiel als de gele of kleinere.

Dat is de grootste reden waarom ik die niet graag gebruik.

Groeten

Ewoud

Zoals ik zelf al vermoedde, kun je met turbo-motoren dus wat meer spelen dmv de opgebouwde druk. Bij flink doortrekken voelt de auto hetzelfde. Als die arm zou lopen, zou die ook minder trekkracht hebben in hogere toeren. Toch?

Bubba
Geregistreerd lid

Re: Gele of bruine Prins-injectoren bij hoog vermogende setu

Bericht door Bubba » do 06 jan, 2011 15:34

Behalve als je (zoals ik) constant lean-meldingen krijgt....
Vandaar de dubbele verdamper met bruine injectoren. Die setup kan theoretisch tot 300kW aan... Ik zat op dat moment op 215kW. Turbodruk max >1,3 bar.
Sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad met het mengsel.
My 2 cents, en jaren ervaring. Doe ermee wat je wilt...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 06 jan, 2011 18:18

Die leanmeldingen bubba, die had je waarschijnlijk op je SID?

Ik moet ook echt die info eens tevoorschijn toveren... Is een beetje onmisbaar (is mijn idee) bij een Aero op gas die theoretisch te arm zou kunnen lopen...

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » do 06 jan, 2011 19:58

Nee, was het maar op de SID... Echte, keiharde CEL meldingen uit de ECU dus. Uitlezen en schrikken...
Wat men beweert kan goed zijn in de theorie, maar de praktijk wijst anders uit. En ik was zeker niet de enige die deze problemen in den beginnen heeft gehad.

Hou in je achterhoofd dat de hele Prins - Aero mapping op mijn auto is geschreven omdat dat de eerste was. Wat er verder uit is ontwikkeld en naar de inbouwers gestuurd komt daar uit voort. Gedurende mijn "field test" kwamen er toch wat andere zaken aan het licht, welke door AGIT wel degelijk werden onderkend en aangepakt op de reeds bekende wijze. Prins heeft er kennelijk niets mee gedaan richting overige inbouwers; gemiste kans.

Met alle respect ben ik er redelijk van overtuigd dat de setup van de ex-Aero van ErnstH en de mijne de enige juiste is geweest voor dit geweldige motorblok (dubbele verdamper / bruine Keihin's; Ernst had er ook nog een 8mm gasleiding in zitten i.p.v. de standaard 6mm). Al het mindere doet m.i. afbreuk aan de mogelijkheden die deze motoren bieden. Mocht je meer willen dan is er ook nog eens voldoende reserve!

ldewolf
Geregistreerd lid

Bericht door ldewolf » do 10 feb, 2011 22:27

Ik wil het bovenstaande graag nuanceren:
In mijn Aero MY 2005 (250 PK) zijn in 2009 (ook door Agit) gele injectoren ingebouwd.
Vanwege overslagproblemen is er veel aan gesleuteld en is ook de set-up met dubbele verdamper en bruine injectoren een tijdje ingebouwd geweest.
De resultaten waren waardeloos, de motor begon echt te bokken!
Uiteindelijk is door Prins het programma van LPG-computer aangepast, de auto loopt perfect op de gele injectoren.
Het is lastig om zonder meting écht iets te zeggen over vermogensverlies, maar ik merk in de praktijk eigenlijk geen verschil tussen benzine of LPG.
Voor een eindje scheuren schakel ik overigens wel op benzine over, om slijtage aan de kop en kleppen te beperken.

Plaats reactie