Prijs lpg op hoogste niveau ooit

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Valorian
Geregistreerd lid

Re: Prijs lpg op hoogste niveau ooit

Bericht door Valorian » di 05 apr, 2011 23:16

turbopilot schreef:mijn vrouw heeft vandaag 59 cent/lit betaald. maar ik verdenk wel dat de saab 1op9 ipv 1op 10 er mee loopt
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Er gaan altijd maar verhalen rond over 'slechte' of 'betere' benzine, en witte pompen die slechte benzine verkopen. Bij benzine zou ik me nog kunnen voorstellen dat er iets 'doorheen' zit.. maar bij LPG? Is het mogelijk dat LPG per pomp verschilt van samenstelling?

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » wo 06 apr, 2011 15:36

Valorian schreef:
turbopilot schreef:mijn vrouw heeft vandaag 59 cent/lit betaald. maar ik verdenk wel dat de saab 1op9 ipv 1op 10 er mee loopt
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Er gaan altijd maar verhalen rond over 'slechte' of 'betere' benzine, en witte pompen die slechte benzine verkopen. Bij benzine zou ik me nog kunnen voorstellen dat er iets 'doorheen' zit.. maar bij LPG? Is het mogelijk dat LPG per pomp verschilt van samenstelling?
Daar is discussie over. In principe bestaat lpg maar uit 2 bestandsdelen, propaan & brutaangas. De verhouding varieert afhankelijk van winter of zomer.
Dus buiten een andere verhouding kan je in theorie niets verkeerd doen

echter, uit persoonlijke ervaring, als ik durf tanken in tankstation Nazareth (autostrade in belgië) dan krijgt ik de ene check engine na de andere. Na de tank leeg gereden te hebben is dit gedaan. Het verbruik lag ook iets hoger. Na 2 keer daar te tanken en dit meegemaakt te hebben tank ik er niet meer en ik heb het probleem ook nooit meer gehad.
Ik heb dit probleem ook nog bij andere personen gehoord die met een saab rijden.
Komt dit dan door een ander verhouding of door iets anders, geen idee

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 06 apr, 2011 17:38

De prijs die ik vandaag bij een SHELL-tankstation betaalde, net ten zuiden van Rottjeknorristan, was: € 0,644. :P

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 08 apr, 2011 6:37

Valorian schreef:

Ik heb het ervaren als ik tank bij Iesberts in Utrecht. (SPoradisch) maar ik ben er wel achter hoe het komt. Ik bereken altijd mijn verbruik. Aantal kilometers door liters. en tank 99% van de tijd bij dezelfde pomp op dezelfde plek. Dus dat is redelijk betrouwbaar. De eerste keer tanke ik daar. En toen had mijn auto wel behoorlijk zuinig gelopen na berekenen. Vervolgens bij mijn vaste plekkie getankt. toen was het verbruik dramatisch.
Laatst had ik de tank leeg. (Leegrij beveiliging. installatie slaat automatisch over) Dit heb ik wel is vaker. bij mijn vaste adres gaat er dan altijd 53,4 a 53,6 liter in. Temperatuur afhankelijk. Bij Iesberts ging er slechts 48 liter in. Ik vermoed dat ze de pompdruk bij de meeste witte pompen erg laag hebben staan. waardoor deze sneller afslaat op de 80% vulling. Deze zelfde constatering deed ik laatst ook bij een andere witte pomp. daar ging er ook slechts 49 liter in.
Ik heb ook een keer getankt bij de Makro in Duiven toen mijn tank leeg was. Die pompte er 57 liter in. Dus kwam er weer een slecht gemiddelde uit.Volgende tankbeurt op mijn vaste plek. gingen er minder liters in als normaal. Een goed verbruik dus zeg maar.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 08 apr, 2011 18:36

@injectie: 80% vulbeveiliging werkt niet op druk maar gewoon met een vlottertje. Dus als je de ene keer meer dan de andere erin krijgt kan dat niet aan de pompdruk liggen. Meer waarschijnlijk dat je 80% vlottertje af en toe wat stroef gaat of blijft hangen. Als je vialle lpi hebt moet je daar wel wat aan doen anders kan het je de pomp gaan kosten.

docdré
Geregistreerd lid

Bericht door docdré » zo 10 apr, 2011 0:32

LPG betekend liquified Petroleum Gas. vrij vertaald: vloeibaar petroleum gas
Voor wie ooit natuurkunde heeft gehad; vloeibaar is vloeibaar. Het is vloeibaar òf het is gasvormig òf vast. Iets er tussen in kan niet.
LPG wordt als een vloeistof je tank in gepompt. Daar drijft een vlottertje op de vloeistof. Als het vlottertje op een bepaald niveau komt, sluit het vulventiel. Meer is het niet. Een vlotter drijft niet op gas, dus pompdruk is flauwekul. en 9000-95 vergist zich niet..

LPG (voor automobiel gebruik)is een mengsel van Butaan en Propaan. Afhankelijk van de verhouding tussen deze 2 gassen heb je een ander calorische waarde van je gas
Butaan heeft 123 MJ (megajoule) per M3 (kubieke meter) en Propaan 95 Mj per M3
Propaan weegt daarbij 510 gr/liter en butaan 590gr/liter. samengevat: propaan heeft een calorisch vermogen van 7.06 kWh per liter en butaan 8.0 kWh per liter.
LPG zit er dus ergens tussen in. De verhouding van deze gassen is dus behoorlijk bepalend voor de energiedichtheid van je LPG en dus ook hoeveel km je per liter gas kan rijden.
Wat betreft de verhouding tussen deze gassen is er enig verschil tussen de verschillende merken LPG.
Butaan bevriest veel sneller dan propaan en is bij temperaturen onder nul niet bruikbaar. 'S- winters is daarom de verhouding propaan (gem.70%) meestal hoger dan zomers( gem.60%).

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 10 apr, 2011 7:50

Sluit de gasinstallatie in de auto gewoon de toegang tot de vulopening af dan, als de vlotter op een bepaalde hoogte staat?
En gebeurt dat dan mbv een electrisch bediende klep of is er toch een bepaalde druk van gassen boven de vloeistof in de lpg tank die een klep dichtduwt?

docdré
Geregistreerd lid

Bericht door docdré » zo 10 apr, 2011 9:55

Het is een geheel mechanisch systeem, net als in je plee. Het heeft dus niets met druk van gas te maken maar met het vloeistof niveau.
Er is dus ook niets electrisch aan.
Alleen de afname kraan gaat met hulp van een solenoïde open, die is dus wel electrisch gestuurd.

Gas zet tamelijk dramatisch uit als het warm wordt. Om dat op te kunnen vangen mag de tank niet helemaal vol zijn en moet er tenminste 20% expansieruimte zijn om te voorkomen dat de tank inwendig een te hoge druk krijgt.
als dat toch gebeurd gaat je veiligheidsventiel open en zal de tank afblazen.
Als dat op een windstille dag in de zomer gebeurd raken de buren vaak in paniek en als je dan pech hebt sleept de brandweer de auto af naar een open veldje en komt de EOD erbij.
(is een goede vriend van mij ovekomen, nou ja.. zonder EOD dan.)

Afbeelding

Afbeelding

(dat gele ding op de pomp is je vlotter bij een Vialle installatie)

Plaats reactie