Voorop gesteld dat ik niet continu loop te trappen. Maar als ik een keer doortrek, gebeurt steevast hetzelfde. Het afgelopen half jaar is dit dus twee of drie keer gebeurt dat ik bij stilstand of lage snelheid doortrek naar 100 +.
één tot twee seconden na accelereren vanaf lage snelheid en het daarna weer loslaten van het gaspedaal schakelt de installatie over op benzine met het geluidssignaal dat het gas op is.
Terugschakelen van benzine weer naar LPG lukt dan niet voor minstens 10 minuten.
Ik kan pas over een paar weken terecht. Ze willen dan die situatie simuleren met een laptop op schoot. Ik heb daar niet zoveel trek in, want dat betekent dus een aantal keren achter elkaar volgas accelereren op gas van 0-20km/u tot 100+ km/u. Dat kan mijn autohart niet verdragen. Vandaar dit topic, kunnen jullie meedenken wat er mis kan zijn?
Ik ga er persoonlijk vanuit dat er een te hoge druk opgebouwd wordt in het systeem door het langdurig accelereren. Het plotseling wegvallen van de druk (loslaten gaspedaal) zorgt dan voor te plotseling minder druk (of mss onderdruk) waardoor het systeem denkt dat het gas op is, omdat 'ie simpelweg niet meer op basis van druk gas kan leveren.
Wat denken jullie?
storing: Overschakelen naar benzine ná volgas-situatie
-
Julius C.
- Geregistreerd lid
Re: storing: Overschakelen naar benzine ná volgas-situatie
Je hebt VSI isn't?
Het systeem werkt volledig geïntegreerd met het benzinemanagement van de wagen, wat als voordeel heeft dat de EOBD-functie van de wagen niet beïnvloed wordt door het lpg-systeem. Door net zo als op benzine per cilinder de lpg te injecteren is er geen merkbaar verschil meer tussen het rijden op benzine of lpg.
Bij een koude motor is er nog geen warm koelwater (ook al zijn Saabies snel op temp). Dus is de werking van de verdamper is op dat moment niet optimaal. Dit resulteert een 'dikker' gas dat naar het mengstuk gaat. Dus er ontstaat een rijker mengsel. Iedereen kent de 'schok' tijdens overgang startbenzine en LPG. Naarmate de motor warmer wordt gaat er meer warmte naar de ontspanner en wordt er een ijler (dunner, in vergelijking met koude motor) gas geleverd naar het mengstuk. Dus er ontstaat een armer mengsel.
Ergo, ik gok de verdamper of de niveaumeter (klotsen) maar de glazenbol is wéér zo mistig...
(Met een Kadett heb je daar nou nooit last van
) Sorry, kon het niet laten.
Suc6 en ik hoop dat het wat simpels, lees, betaalbaars is, je hebt al genoeg gedonder met je voiture gehad.
Het systeem werkt volledig geïntegreerd met het benzinemanagement van de wagen, wat als voordeel heeft dat de EOBD-functie van de wagen niet beïnvloed wordt door het lpg-systeem. Door net zo als op benzine per cilinder de lpg te injecteren is er geen merkbaar verschil meer tussen het rijden op benzine of lpg.
Bij een koude motor is er nog geen warm koelwater (ook al zijn Saabies snel op temp). Dus is de werking van de verdamper is op dat moment niet optimaal. Dit resulteert een 'dikker' gas dat naar het mengstuk gaat. Dus er ontstaat een rijker mengsel. Iedereen kent de 'schok' tijdens overgang startbenzine en LPG. Naarmate de motor warmer wordt gaat er meer warmte naar de ontspanner en wordt er een ijler (dunner, in vergelijking met koude motor) gas geleverd naar het mengstuk. Dus er ontstaat een armer mengsel.
Ergo, ik gok de verdamper of de niveaumeter (klotsen) maar de glazenbol is wéér zo mistig...
(Met een Kadett heb je daar nou nooit last van
Suc6 en ik hoop dat het wat simpels, lees, betaalbaars is, je hebt al genoeg gedonder met je voiture gehad.
-
Otto
- Donateur

Ik denk dat ie door de stevig acceleratie geen peut krijgt, dit omdat het gas achterin de tank blijft zitten.
Otto
Otto
-
sjak
- Geregistreerd lid
huhGarrett schreef:Ik heb daar niet zoveel trek in, want dat betekent dus een aantal keren achter elkaar volgas accelereren op gas van 0-20km/u tot 100+ km/u. Dat kan mijn autohart niet verdragen.
Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk met een kleine 4- of 6-cilinder. Een 8mm-leiding heeft genoeg doorlaat om tot ca 550pk continu te voeden, en een 6mm leiding ca de helft (even uitgaande van afsluiters met voldoende doorlaat). De druk in de gastank zorgt echt wel dat er gas voorin komt, ook onder deze omstandigheid.Otto schreef:Ik denk dat ie door de stevig acceleratie geen peut krijgt, dit omdat het gas achterin de tank blijft zitten.
J.C. zn vermoeden, plotselinge overgang/flat spot wordt gezien als "tank leeg"-situatie en zorgt voor overschakeling, lijkt plausibel, maar zou bv ook te maken kunnen hebben met verkeerde interpretatie van TPS-signaal door de gas-computer.
Andere mogelijkheid is dat de software (injectieveld) bijgesteld moet worden.
In alle gevallen zal uitlezen/bijstellen met laptop in de auto uitkomst biedn. Ik zie het probleem ook niet om de wagen een paar keer goed op zn donder te geven, het ding is toch niet van suikerpapier
-
Garrett
- Lid van verdienste
@Julius bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar wat zou er dan mis met verdamper moeten zijn? Het is btw inderdaad een Prins VSI met gele injectoren.
Het is echt de gas los situatie (en dus afremmen op de motor) dat de installatie na +/- 1 tot 2 seconden denkt dat de tank leeg is. Het is dus ook niet onmiddelijk als ik het gaspedaal los, maar er zit een korte overlap van tijd in.

Thanks. Gelukkig is dit gewoon garantie! De installatie heb ik nieuw aangeschaft juli 2010. Het is ook geen echt groot probleem, want ik vermoed dat het iets te maken heeft met de abrupte situatie van het hoge vermogen vragen naar geen vermogen (brandstof) vragen.Julius C. schreef: Suc6 en ik hoop dat het wat simpels, lees, betaalbaars is, je hebt al genoeg gedonder met je voiture gehad.
Dat zou toch niet staven dat de auto gewoon vermogen levert tijdens accelereren?Otto schreef:Ik denk dat ie door de stevig acceleratie geen peut krijgt, dit omdat het gas achterin de tank blijft zitten.
Otto
Het is echt de gas los situatie (en dus afremmen op de motor) dat de installatie na +/- 1 tot 2 seconden denkt dat de tank leeg is. Het is dus ook niet onmiddelijk als ik het gaspedaal los, maar er zit een korte overlap van tijd in.
Tsjah, het blijft een 11 jaar oude Aero met bijna 3 ton op de klok en pak 'm beet 250pk. Ik ben niet zo van die martelgang voor de automatische bak en motor. Dat het sinds aanschaf (10.000km 6mnd) slechts 3 keer is voorgevallen, zegt denk ik genoeg hoevaak ik het pedaal vloer en krampachtig blijf vasthouden.sjak schreef: In alle gevallen zal uitlezen/bijstellen met laptop in de auto uitkomst biedn. Ik zie het probleem ook niet om de wagen een paar keer goed op zn donder te geven, het ding is toch niet van suikerpapier
Julius C. schreef: (Met een Kadett heb je daar nou nooit last van) Sorry, kon het niet laten.
-
sjak
- Geregistreerd lid
Tja, als het een gasinjectie-systeem is, en je wilt het echt weten, dan wordt het toch de situatie reproduceren terwijl de boel wordt uitgelezen. Aan de andere kant, als het niet zo heel belangrijk is bij je rijstijl, lekker laten rusten danGarrett schreef: Tsjah, het blijft een 11 jaar oude Aero met bijna 3 ton op de klok en pak 'm beet 250pk. Ik ben niet zo van die martelgang voor de automatische bak en motor. Dat het sinds aanschaf (10.000km 6mnd) slechts 3 keer is voorgevallen, zegt denk ik genoeg hoevaak ik het pedaal vloer en krampachtig blijf vasthouden.
Maar maak je geen al te grote zorgen, een paar sprintjes trekt je blok/bak-combo wel hoor, en overschakelen naar benzine na een acceleratie zal je ook geen stukken mee krijgen
-
scaniar164
- Geregistreerd lid
Hallo
Ik denk dat dit te maken heeft met je boost piek icm mapsensor druk vd prins installatie.
Deze mag niet boven de 4 bar komen.
Waneer turbodruk iets te ver piekt dan kan hij erboven komen en dan schakeld hij over op benzine....
Heb dit zelf ook gehad.
Dit is op te lossen om de verdamperdruk een tikje lager te zetten waardoor meer ruimte voor turbodruk.
Mvg Chris
Ik denk dat dit te maken heeft met je boost piek icm mapsensor druk vd prins installatie.
Deze mag niet boven de 4 bar komen.
Waneer turbodruk iets te ver piekt dan kan hij erboven komen en dan schakeld hij over op benzine....
Heb dit zelf ook gehad.
Dit is op te lossen om de verdamperdruk een tikje lager te zetten waardoor meer ruimte voor turbodruk.
Mvg Chris
-
Uradius
- Geregistreerd lid
Zijn de injectoren wel toereikend voor het vermogen wat jouw auto heeft?