Backfire???

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
berg144
Geregistreerd lid

Backfire???

Bericht door berg144 » di 26 jul, 2011 18:07

Vandaag even telefonisch overleg gehad met Hpo uit Oostelbeers, zijn drie mogelijk heden:
1. tank dwars achter de achterbank 70 liter
2. aan de zijkant 48 liter
3. toch een kleine ringtank ?? liter
Er is ook een vierde keus nl onderbouw met kleine benzinetank (doet hij in ieder geval nu niet meer) Heeft de onderdelen niet meer.

Maar vertelde ook iets om de schade van een backfire te beperken.
Zelf dacht ik dat je dit kon voorkomen!! Schok wel een beetje hierdoor.
Wie weet er meer van backfire??

sjak
Geregistreerd lid

Re: Backfire???

Bericht door sjak » wo 27 jul, 2011 13:10

Wat hij bedoelt is denk ik een geveerde klep in je aanzuigbuis oid die de klap deels kan opvangen, mocht er een backfire optreden.

Backfire kan diverse oorzaken hebben. Ontstekingsgerelateerd (slechte bougies, versleten rotor/verdelerkap, bougiekabels, timing, enz) en denk niet "dat is wel goed want op benzine werkt het ook"want gas is gevoeliger voor storingen aan de ontsteking en problemen komen er op gas dan eerder uit. Een andere oorzaak voor backfire is te arm mengsel, dit kan door verkeerde afstelling, of door valse lucht/vacuumlek.

Ik zou trouwens ergens anders heen gaan, er zijn echt wel betere adressen in de regio. Of je moet een goede verzekering hebben tegen brandschade....

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » wo 27 jul, 2011 18:49

Een inlaatspruitstuk met een grote plenum is an sich nog geen reden voor backfires, maar als er een komt, dan heb je wel een klap van jewelste :lol: bv installaties met een hele arm tussen mixer en inlaat hebben dat ook.

In sommige gevallen kan de wagen wel iets gevoeliger worden bij vanuit het niets ineens pedaal vol intrappen, dit kan je overkomen door pedaal wat geleidelijker in te trappen. Maar de echte oorzaak zal toch zitten in mengsel of ontsteking.

1 uitzondering is bij wagens met DIS-ontsteking met wasted spark, die werken niet goed in combinatie met mengstuk/verdamper-installaties, dan zal je een injectie-systeem moeten toepassen.

Uradius
Geregistreerd lid

Bericht door Uradius » zo 31 jul, 2011 11:13

Bij een lpg-verdamper systeem zonder lpg injectoren is de kans op backfire groter.
In een i-tje zou ik dat wel aandurven..
Nl geen turbo en/of intercooler om weg te blazen.
Schade bij een i-tje zal beperkt blijven tot het luchtfilterhuis of een slang die klapt.
Als jij je auto goed onderhoud en de installatie bij een goede installateur in laat bouwen, dan denk ik dat je het fenomeen backfire nooit zal meemaken.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » zo 31 jul, 2011 17:45

Uradius schreef: Als jij je auto goed onderhoud en de installatie bij een goede installateur in laat bouwen, dan denk ik dat je het fenomeen backfire nooit zal meemaken.
Het inbouwen heeft niet zoveel invloed op de kans op backfire, het onderhoud aan de auto wel. In het bijzonder tijdig vervangen van ontstekingsdelen (ieder beurt bougies, iedere 60.000km rotor/verdelerkap + bougiekabels), af en toe controle op valse lucht/vacuumlek en regelmatig CO stellen (zeker ca iedere 10-20.000km). Zo kan je de kans bijna tot 0 reduceren.

Niet dat ik adviseer om bij de fa. Beun & Haas de boel in te laten bouwen overigens, want op een aantal anders aspecten maakt het wel degelijk uit waar je het laat inbouwen. Zelf geef ik de voerkeur aan zelf doen als ik de tijd heb.

Uradius
Geregistreerd lid

Bericht door Uradius » ma 01 aug, 2011 20:33

[]

Mijn ervaring leert mij dat bij een goede en erkende installateur er eerst proefgereden word met de auto en als er enig twijfel bestaat over de staat en/of onderhoud van de auto word er niet 1-2-3 een lpg installatie ingebouwd voordat er overleg is geweest met de eigenaar. Ik betwijfel of een beun dat ook zal doen.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 02 aug, 2011 16:06

Daar valt natuurlijk wat voor te zeggen.

Plaats reactie