Ultimate 98 en LPG
-
satpat
- Geregistreerd lid
Ultimate 98 en LPG
Ik heb een vraag, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
Ik overweeg een lpg installatie in mijn 9-5 2.0t te plaatsen. Ik heb een FTP upgrade naar 185 pk. Ik tank altijd ultimate 98 omdat ie dan gewoon 10x beter loopt.
Nou is mijn vraag: wat is de verwachting hoe mij auto loopt op LPG? mag ik dezelfe eigenschappen verwachten als met 98 of moet ik rekening houden met het veel minder goed rijden zoals op euro 95?
Gr Patrick
Ik overweeg een lpg installatie in mijn 9-5 2.0t te plaatsen. Ik heb een FTP upgrade naar 185 pk. Ik tank altijd ultimate 98 omdat ie dan gewoon 10x beter loopt.
Nou is mijn vraag: wat is de verwachting hoe mij auto loopt op LPG? mag ik dezelfe eigenschappen verwachten als met 98 of moet ik rekening houden met het veel minder goed rijden zoals op euro 95?
Gr Patrick
-
9000-95
- Donateur

Re: Ultimate 98 en LPG
Zal op gas zelfs beter lopen dan op 98, mits voorzien van een goede en correct ingebouwde (!!!) installatie. Lpg heeft een octaangetal van >108 dus tel uit je winst.
-
sjak
- Geregistreerd lid
LPG bestaat voor grofweg uit 50% butaan (octaangetal 94) en 50% propaan (octaangetal 112). Samenstelling is ook wisselend, ook al ontkennen de fabrikanten dat. Verder zorgen verontreinigingen zoals propeen e.d. ook voor lager octaangetal.
Octaangetal ligt dus vaak lager dan die 108. Verder keldert het octaangetal van LPG bij oplopende temperatuur van inlaatmengsel, of bv bij lpg van inferieure kwaliteit (komt voor in zuid Europa, waar je vaak een soort veredeld butaangoedje krijgt, en dan ineens toch pingelen bergop bij 35 graden
)
Staar je dus niet helemaal blind op die 108, in de praktijk zal het eerder 100-105 zijn
De juiste installatie correct ingebouwd, en juist afgesteld kan in sommige gevallen forse vermogenswinst opleveren tov kwastenreiniger als brandstof. Bv een SRT-8 op benzine doet zon 425pk, op LPG kan zon wagen over de 500 gaan. De beste resultaten krijg je met een systeem dat sepcifiek is ontwikkeld/geprogrammeerd voor het type motor, met een universele piggyback systemen krijg je wat minder goede resultaten.
Octaangetal ligt dus vaak lager dan die 108. Verder keldert het octaangetal van LPG bij oplopende temperatuur van inlaatmengsel, of bv bij lpg van inferieure kwaliteit (komt voor in zuid Europa, waar je vaak een soort veredeld butaangoedje krijgt, en dan ineens toch pingelen bergop bij 35 graden
Staar je dus niet helemaal blind op die 108, in de praktijk zal het eerder 100-105 zijn
De juiste installatie correct ingebouwd, en juist afgesteld kan in sommige gevallen forse vermogenswinst opleveren tov kwastenreiniger als brandstof. Bv een SRT-8 op benzine doet zon 425pk, op LPG kan zon wagen over de 500 gaan. De beste resultaten krijg je met een systeem dat sepcifiek is ontwikkeld/geprogrammeerd voor het type motor, met een universele piggyback systemen krijg je wat minder goede resultaten.
-
satpat
- Geregistreerd lid
bedankt voor jullie reacties.
Als ik het zo lees mag ik aannemen dat een vialle systeem ingebouwd door een gerenommeerd inbouwer (wallinga) in ieder geval niet negatief uit gaat vallen toch ?
Gr. Patrick
Als ik het zo lees mag ik aannemen dat een vialle systeem ingebouwd door een gerenommeerd inbouwer (wallinga) in ieder geval niet negatief uit gaat vallen toch ?
Gr. Patrick
-
sjak
- Geregistreerd lid
Die tent ken ik niet (zegt verder niks hoor
) maar gezien je verwachtingen moet je een zaak kiezen die de tijd neemt voor de aftersales, dus ook meerdere keren met je meerijdt om de perfecte afstelling te bereiken. Er zijn nl ook (helaas veel) installateurs die snel een installatie in je wagen kwakken, en na het afrekenen niet meer thuis zijn.
Als Wallinga in de 1 categorie valt zou het een goede keus zijn.
Als Wallinga in de 1 categorie valt zou het een goede keus zijn.
-
millerman
- Donateur (3x)

Wallinga is net een nette installateur, zit bij ons in de stad Sjak! Mijn installatie is echt keurig weggewerkt, niets op aan te merken. Over het algemeen loopt je auto gewoon hetzelfde. Je zit nog niet op een vermogen waarbij de installatie het moeilijk zou kunnen krijgen.
Wel komt je ontsteking nauwer bij LPG. Als je ontsteking slechter is, zul je dat op LPG merken. Ondanks het octaangetal (wat ook maar één factor is), vind ik mijn auto net iets soepeler lopen op 98 (of Aral 102 wat ik graag tank). Maar dat zijn zulke minieme verschillen die ik merk omdat ik erg vaak constante ritten maak en dus zulke verschillen voel. Iemand anders zal deze verschillen in mijn auto niet merken denk ik.
Wel komt je ontsteking nauwer bij LPG. Als je ontsteking slechter is, zul je dat op LPG merken. Ondanks het octaangetal (wat ook maar één factor is), vind ik mijn auto net iets soepeler lopen op 98 (of Aral 102 wat ik graag tank). Maar dat zijn zulke minieme verschillen die ik merk omdat ik erg vaak constante ritten maak en dus zulke verschillen voel. Iemand anders zal deze verschillen in mijn auto niet merken denk ik.
-
satpat
- Geregistreerd lid
Hoi,
Als je het over ontsteking hebt bedoel je dan de DI?
Als je het over ontsteking hebt bedoel je dan de DI?
-
sjak
- Geregistreerd lid
Oepsmillerman schreef:Wallinga is net een nette installateur, zit bij ons in de stad Sjak!
[...]
Ondanks het octaangetal (wat ook maar één factor is), vind ik mijn auto net iets soepeler lopen op 98 (of Aral 102 wat ik graag tank). Maar dat zijn zulke minieme verschillen die ik merk omdat ik erg vaak constante ritten maak en dus zulke verschillen voel. Iemand anders zal deze verschillen in mijn auto niet merken denk ik.
Misschien dat dit verschil komt doordat bv de vervroegingscurve van de ontsteking niet (of niet optimaal) wordt aangepast door de ECM als er op LPG wordt gereden, of dat de stock ontsteking net laat afweten in situaties van vollast. Hoger octaangetal betekent immers in de praktijk dat het moeilijker te ontbranden is, en het langzamer verbrandt.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Ultimate 98 en LPG
Ja lpg is gevoelig voor ontsteking zoals millerman zegt. Betekent dus eerder DI afschrijven ( ik had forse problemen op gas en nog niks op benzine!) en bougies wisselen (10k)
-
Injectie
- Moderator
Ik tank eigenlijk Altijd Aral 102. Dit gaat beter icm met de portemonnee. Doordat je op gas rijdt verbruik je vrij weinig benzine. Ik kom regelmatig in de buurt van Duiven. Als ik dan daar ben wip ik even de grens over en tank de benzinetank weer vol. De Aral 102 is vaak goedkoper als euro 95 hier.
Kwa Octaangetal komt dit ook lekker in de buurt van LPG. heel veel verschil heeft je computer hier dus niet aan. En de overgang is dus ook haast niet merkbaar. Als ik 95 tank wordt het verschil juist groter. Waarbij de LPG duidelijk beter loopt als euro 95.
Kwa Octaangetal komt dit ook lekker in de buurt van LPG. heel veel verschil heeft je computer hier dus niet aan. En de overgang is dus ook haast niet merkbaar. Als ik 95 tank wordt het verschil juist groter. Waarbij de LPG duidelijk beter loopt als euro 95.
-
millerman
- Donateur (3x)

Wat hij zegt, vind ik ook! Al geldt wel: hoe meer vermogen je vraagt, hoe nauwkeuriger je ontsteking komt en dus hoe eerder je verschillen gaat merken. Bij standaardsoftware voor de motor merk je minder verschil, omdat er meer tolerantie in zit.