Vreemd: nieuwe pomp = beter verbruik?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Sander
Forum Admin

Vreemd: nieuwe pomp = beter verbruik?

Bericht door Sander » di 24 jan, 2012 10:18

Drie weken geleden ging de LPG pomp kapot. De tank en pomp zijn vervangen door een andere met gereviseerde pomp.
Het vreemde is dat het verbruik nu beter is geworden.

Het verbruik werd ook het laatste half jaar steeds wat slechter. Van gemiddeld 1:8,9 naar 1:8,4
Nu is het verbruik de laatste 3 tankbeurten ineens 1:9,1

Of is dat helemaal niet vreemd?

Ik klaag verder niet, want het is een aardige tegenwerking voor de stijgende LPG prijzen ;)

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Vreemd: nieuwe pomp = beter verbruik?

Bericht door tanisha » di 24 jan, 2012 10:58

heb mij ooit een door een lpg boer laten vertellen dat een pomp die de geest gaat geven sneller gaat draaien

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » di 24 jan, 2012 15:33

Sneller draaien zou niet betekenen dat ie meer verbruikt lijkt me.

Wel lekker dat we nu 350 km kunnen rijden en nog maar 38 liter hoeven te tanken.
Voorheen was 350 km ongeveer 43-44 liter.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 24 jan, 2012 15:51

een lpg pomp heeft 2 standen: hoog en laag aangepast aan het toerental. sneller pompen = meer gastoevoer.
had dezelfde ervaring als jij overigens
groet
rein

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » di 24 jan, 2012 16:18

Zijn die standen afhankelijk van de vraag om LPG?
Dus als je veel gas geeft gat de pomp in de hogere stand staan?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 24 jan, 2012 20:23

Ik vermoed dat het om een Vialle LPi gaat hier. Daar is de mate waarin de LPG pomp pompt (als ik me niet vergis) stapsgewijs gekoppeld aan het motortoerental. 2 standen hoor ik? Ik dacht wel meer... maar heb me hier nooit in verdiept... Ding moet het gewoon doen :-P+

Zuiniger lopen zeg je? Dat zou ik wel vreemd vinden. In princiepe moet je SAAB-je doorgaans Lambda=1 lopen. Je motormanagment regelt dat. Voor afwijkingen in je brandstoftoevoer corrigeert je motormanagment. Worden de afwijkingen te groot om te corrigeren krijg je een check engine (CE).

Hebben ze mischien een flesje injector cleaner toegevoegt?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 24 jan, 2012 20:53

Ik ben benieuwd hoe je ejectorcleaner in je gastank krijgt?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » wo 25 jan, 2012 0:15

yep. ook mijn ervaring.
Auto liep matig op gas de laatste tijd. Moest gewoon meer gas geven voor mijn gevoel. Wat slordiger en net soms tegen check engine aan. Tot uiteindelijk de pomp bijna de geest gaf. Bij romio in Assen andere tank met revisiepomp en gaan met die banaan. 200 euries. (niets van te zeggen). Ik kan nu 1:10 halen bij wat langere ritten.Ben niet echt een lullo op het gaspedaal. :wink:

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » wo 25 jan, 2012 0:25

kan aan mij liggen maar ik vind dat helemaal niet vreemd klinken:

Als de pomp aan het overlijden is, is er te weinig brandstof toevoer
te weinig brandstof toevoer levert een arm mengsel op voor de motor (vandaar ook dat de motor niet meer lekker loopt)
een te arm mengsel resulteert in minder efficiëntie van de motor
en hoe efficiënter een motor loopt, hoe minder hij verbruikt

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » wo 25 jan, 2012 0:38

Romio uit Assen heeft bij mij voor de deur de tank vervangen.
Proefrijden, afrekenen en na een uur reed de 9-3 weer super op LPG.

@Sprankel: klinkt inderdaad ook wel logisch.
Vol gas rijden was er al een tijdje niet meer bij. Hield in. Eigenlijk een beetje alsof de koppeling slipte.
Nu lijkt ook dat weer goed te gaan :twisted:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 25 jan, 2012 15:40

fozwart schreef:Ik ben benieuwd hoe je ejectorcleaner in je gastank krijgt?
...als je de pomp vervangt bijvoorbeeld?...

Verder...

We hebben het hier over een wagen met geregelde cat. Dat wil zeggen dat je motormanagment poogt een stochiometrische verbranding voor elkaar te krijgen. Heb je teweinig druk op je rail zal hij dus je inspuitmoment verlengen. Brandstofadaptie heet dat, zoals bijvoorbeeld additieve of multiplicatieve brandstofadaptie.

In princiepe rijd je wagen onder "normale" belasting met altijd hetzelfde mengsel (AFR). Voor benzine 14.7:1 voor lpg is dit iets van 15.1:1 maar dat is niet erg omdat er lambda gemeten wordt en die is in beide gevallen 1....

Zou je wagen "armer" gaan lopen zou je waarschijnlijk zelfs zuiniger gaan rijden... Je stoot dan minder CO2 uit echter meer NOx-en (ook weer niet goed voor het milieu... maar wel beter voor je portemonaie :wink: ). Als je hierop gaat "optimaliseren" is een uitlaatgastemperatuurmeter (EGT) echter wel aan te bevelen daar het armere mengsel heter brand...

Maare... ik weet het ook niet hoor... Was mijn ervaring in iedergeval niet toe er een nieuwe pomp in ging...

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » wo 25 jan, 2012 15:52

Ik zal weer eens flink gas geven, dan gaat het verbruik ook wel weer omhoog.
Dan haal ik weer wat nomalere verbruikwaarden ;)

Overigens nog geen echte volgas actie geprobeerd.
Probleem is dat bijna nergens meer kan... je gaat zo snel errrg hard.

Vorige week wel even de 190 op de teller aangetikt, maar ja dat was geen vol gas :twisted:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 25 jan, 2012 17:09

had het laatste jaar ook wat gedoe met slecht lopen op gas.
dat verhaal van sprankel en arm lopen vind ik niet gek, arm lopen > bijregelen > hoger verbruik vind ik ook niet onlogisch
als ik de ecu resette liep weer een paar honderd km goed en daarna gewoon weer wat gedoe
ik meende zelfs te ruiken dat ie na die tijd weer minder goed verbrande vanwege te rijke brandstoflucht. het benzineverbruik nam ook toe omdat ie erg laat overschakelde. Tan. gaf aan dat dat een soort beveiliging is voor beroerde verbranding cq toevoer.
2 standen: als je met de koffer open naar te pomp luistert kun je bij wisselende toerentallen 2 standen waarnemen, niet meer.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 25 jan, 2012 19:55

De motor kan 5 verschillende gestuurde toerentallen draaien namelijk: 500, 1000,1500, 2000 en 2800 toeren. Deze toerentallen worden verkregen door het metverschillende frequenties aansturen van de elektrische velden. Afhankelijk van demotorbelasting (injectietijd/motortoerental) stuurt de LPE een variabele duty-cyclenaar de pompelektronica. De pompelektronica zet deze op zijn beurt (afhankelijk vande motorbelasting) om in een elektrisch veld met een andere frequentie. Hierdoorverandert het toerental van de motor.
komt hier vandaan: http://www.scribd.com/doc/53075949/Curs ... eem-Vialle" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar misschien heb je wel een andere...

Foutief adapten heeft overigens meestal met een luchtlek te maken... maar dat wist je natuurlijk al...

Plaats reactie