Myth busted: een LPG-wagen start moeilijk bij koud weer

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
sjak
Geregistreerd lid

Re: Myth busted: een LPG-wagen start moeilijk bij koud weer

Bericht door sjak » ma 24 okt, 2011 20:38

Hier wat meer uitleg over koude start op gas bij gasinjectie:

http://fuelsforum.rasoenterprises.com/v ... ?f=5&t=923" onclick="window.open(this.href);return false;

("propane" wordt gebruikt als verzamelnaam voor LPG-brandstoffen)

jakkoo
Donateur
Donateur

Bericht door jakkoo » ma 24 okt, 2011 22:21

Met mijn gebrekkige kennis van engels meen ik te begrijpen dat het wel kan, maar er zullen omstandigheden zijn waar het niet lukt. Dan kun je dus altijd nog even terug nar benzine, net als vroeger. Nu is het maar de vraag of Vialle bereid is zijn computer hier op aan te passen. Hun mening dat je op gas moet starten zullen ze niet zomaar herzien.
Misschien kan iemand anders zoiets modificeren. Ik heb hier nog een computer liggen. Dat was eigenlijk een verkeerde, maar de motor liep er goed op. Als iemand wil experimenteren met een herprogrammering mag hij hem wel hebben.

jakkoo
Donateur
Donateur

Bericht door jakkoo » ma 24 okt, 2011 22:50

Dank U!

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 25 okt, 2011 20:33

Bij een koude benzinemotor wordt brandstofverrijking toegepast. Uitgangspunt van het LPI systeem is het omrekenen van de benzine-inspuittijd naar een LPG inspuittijd.
Tijdens de opwarmperiode van de motor kan de ingespoten hoeveelheid LPG te groot worden hetgeen inhouden van de motor tot gevolg kan hebben. Daarom is het overschakelmoment afhankelijk van de volgende gegevens:
• De omgevingstemperatuur van de LPE (NTC-weerstand in de LPE).
• Het signaal van de λ-sonde
• In sommige gevallen de motortemperatuur.

Starten van koude motor
De buitenluchttemperatuur wordt door een NTC-weerstand in de LPE gemeten. Deze meting wordt gecombineerd met het signaal van de λ-sonde en in sommige gevallen de motortemperatuur.

Heeft de motor langer dan 3 uur stilgestaan, dan is de overschakeltijd alleen afhankelijk van de omgevingstemperatuur en het afgegeven signaal van de λ-sonde. Overschakeltijd duurt bij een koude motor langer dan bij een warme motor. Voorbeelden van de tijden van overschakelen in relatie van de buitentemperatuur zijn:

-20˚C > 240 seconden
0˚C > 120 seconden
20˚C > 60 seconden
40˚C > 10 seconden

Als de motor niet langer dan 0,5 uur stilgestaan heeft, geldt een vaste overschakeltijd. Is overigens programmeerbaar en ligt meestal rond ± 5 seconde. De λ-sonde heeft dan geen invloed.

Als de motor nog enige temperatuur heeft dan is de overschakeltijd variabel tussen 5 seconden en de koude starttijd. De tijd is dan afhankelijk van:
• Buiten- en/of motortemperatuur.
• Signaal λ-sonde.
• Gebruikstijd van de motor in vorige rit.
• Tijd van stilstaan van de motor.
• Belasting in vorige rit (bijv. stationair draaien i.p.v. 120 km/u).

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 26 okt, 2011 8:09

mijn 99 met H-motor op LPG startte op LPG altijd tot -8, indien kouder geen kans meer. Na inbouw electronische ontsteking startte hij altijd, zelf een keer bij -16 graden. Nu een 2.1 16v ingebouwd, uitsluitend op LPG, en die start ook altijd, in 1 keer, bij elke temperatuur. Maar dat moet ook wel want die kan niet op benzine rijden.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 09 nov, 2011 20:16

Ontsteking, ontsteking, ontsteking.... :AR15:
Van het weekend ook het slechte starten van de laatste tijd met vocht/kouder weer rechtgetrokken: de contactpuntjes stonden veel te dicht op elkaar.

Ga toch maar eens van de winter een Petronix kit monteren denk ik, want het luistert met LPG toch nauwer (of is dat another LPG Myth?)

Het kan ook wel met -15:

Afbeelding

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 10 nov, 2011 13:06

moderne auto's hebben benzine injectie. Door elke start te beginnen met benzine en daarna pas om te schakelen naar LPG worden de benzine-injectoren regelmatig gebruikt wat het dichtslippen van de benzine-injectoren door vergomming tegen gaat.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » do 10 nov, 2011 16:01

@RoccoH Dat is niet de reden, zie mijn eerdere bijdrage. Misschien wel een leuke bijkomstigheid.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 10 nov, 2011 19:52

jelger schreef:Ga toch maar eens van de winter een Petronix kit monteren denk ik, want het luistert met LPG toch nauwer (of is dat another LPG Myth?)
LPG heeft hoger vlampunt dan benzine en is dus gevoeliger voor eventuele storingen of zwakke schakels in ontstekingssysteem.

Vaak resulteert upgrade van ontsteking, bv met een MSD- of Crane-kastje in mooie opleving van de motor, rustiger stationair en beter oppakken.

Pertronix vind ik persoonlijk maar zo-zo.

Aero_9000

Bericht door Aero_9000 » vr 03 feb, 2012 13:34

Vandaag gewoon in één keer starten op LPG bij -6 gr. Mooi spul dat gas :)

Plaats reactie