Vialle, Prins of BIGAS --> Prins installatie gemonteerd

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vialle, Prins of BIGAS --> Prins installatie gemonteerd

Bericht door Tubbe » di 30 aug, 2011 16:05

Hoi Garrett,

ooit nog ergens fotos geplaats van je vullerconstructie achter de benzineklep?
Altijd gedacht dat dat niet zou passen nl.

groet
Tubbe

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 30 aug, 2011 16:50

Jazeker! Alste: viewtopic.php?f=51&t=85443&hilit=prins" onclick="window.open(this.href);return false;

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Vialle, Prins of BIGAS --> Prins installatie gemonteerd

Bericht door Tubbe » di 30 aug, 2011 19:15

Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen vinden..maar bedankt! Ziet er keurig uit!

Werkt met een adapter zeker? Draait dat er makkelijk af en op als ie koud is van het tanken?
Pot met bajonet is idd minder mooi maar wel nog makkelijker in gebruik.

Was hier ooit een discussie over een bijzondere 90 of 900 classic oid die ergens verkocht werd. Die auto had nl aan beide zijden achterschermen met een benzinedop erin. Dat zou natuurlijk ook een mooie voorbereidingsoptie zijn af fabriek! Of gewoon een grotere klep waar de bajonet achter past. Is dacht ik bij verschillende renaults het geval.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 30 aug, 2011 19:22

De bajonet draai je er inderdaad gewoon op. Bij de tank kies ik dus NL of BE. Erg handig hoor: in plaats van een benzinedop losdraaien, draai je er nu een adaptertje op. Mijns inziens geen extra werk in vergelijking met benzine tanken dus. Ook bij een aansluiting in de bumper moet je er vaak nog een of ander dopje vanaf draaien.

Lood om oud ijzer wat mij betreft, en dan wil ik graag de netste oplossing ;) Helemaal bij een Aero (waar het hetzelfde is opgelost).

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 24 okt, 2011 9:51

En hier de beloofde foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 18 jan, 2012 11:40

Ok, die adapter moet je dus NIET vergeten na het tanken.

Je kunt niet meer tanken, andere gasrijders gaan ermee aan de haal (nee hoor meneer hier is niet zoiets binnen afgegeven) en het kreng plus nieuwe bajonet kost godsakkerdeju meer dan 30 euro...

Ik tank nooit meer LPG én benzine tegelijkertijd....!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 20 jan, 2012 9:57

gelijk 2 gekocht?... korting bedongen :mrgreen:

Voor mijn "buitenland nippels", welke of bij mijn reservewiel of in mijn handschoenvakje rond hangen, laat ik express altijd of het handschoenvakje open staan of de achterklep... Als ik die dan dicht wil doen denk ik er automatisch aan...

Beetje net zoals ik dingen in de weg, voor de deur zet die de volgende dag persee mee moeten... voor 06:00 is deze hier vaak nog niet zo scherp... (natuurlijk heel vervelend als ik met mijn suffe kop beslis een andere uitgang te gebruiken :fight_headbang:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 20 jan, 2012 12:09

Ja, ik heb dus bij iedere tankbeurt de nippel nodig! Die vergeet ik normaal gesproken dan ook nooit. Na het tanken leg ik die voordat ik ga afrekenen weer in de auto namelijk.

Nu stond ik echter bij de BP waar LPG en RON98 gebroederlijk naast elkaar hangen.
Door de montage van vulnippel (wel mooi) moest ik na het gas tanken de vulnippel eraf draaien en heb die op de tank gelegd om benzine te pakken.

:fight_headbang:

's ochtends ben ik trouwens net zo suf. Ik heb het zelfs één keer zo bont gemaakt dat ik iets voor de deur legde om mee te nemen, maar daar gewoon overheen gestapt ben 's ochtends :oops:

Heldere momenten (hè KAK!!) zijn vervolgens meestal nèt iets te ver van huis af.

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » za 04 feb, 2012 0:57

Hoe groot is de ringtank uiteindelijk geworden en tot hoeveel vermogen gaat een enkele verdamper bij Prins?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 04 feb, 2012 12:36

Ik zit bruto=netto op 53 liter wat een actieradius betekent van 400 tot 450 kilometer. Snelwegkilometers kan het opgetrokken worden tot 500km.

Met koud weer kan mijn installatie een plotselinge vraag van alle vermogen niet aan. Stage1 is 260pk. Geleidelijker het pedaal indrukken naar volgas levert geen problemen op. Ook bij temperaturen boven de 10 graden levert het vragen van vermogen geen problemen op.

In de 40.000km heb ik dit nog maar een keer meegemaakt, toen ik bij 35km/u ineens volgas wegspoot. Knipperende CE en missfires op de SID. Toen was het buiten ongeveer 5 graden.

Het grote nadeel van de Prins-installatie is dat ik bij ongeveer de helft van de volgas-situaties een dusdanige onderdruk in de tank krijg, dat de installatie zichzelf uitschakelt en ik minstens 10km op benzine MOET rijden.
De installateur zou dit er grotendeels uit kunnen programmeren, zei hij, maar daar moet ik nog altijd eens een afspraak voor maken.

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » za 04 feb, 2012 16:47

Dat laatste punt is wel een beetje een struikelpuntje tenzij het natuurlijk ECHT goed eruit te programmeren is.
Is dit een bekend probleem?

Ik denk eraan de auto (2.0 turbo met misschien nog TD04) op 250-265pk te zetten, niet meer, en het gaat me erom of ik dan een speciale configuratie moet hebben of dat de 'standaard' set goed zal zijn.
Moet hiervoor een dikkere gasslang dan standaard gebruikt worden en/of grotere injectors geplaatst worden?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 04 feb, 2012 17:12

Mijn 9000 met Prins trekt wel eens onderdruk bij volgas als de tank vrijwel leeg is, of als de tank driekwart leeg is en ik na een scherpe bocht naar links ineens te enthousiast op het gas ga. Dan zal hij wel even damp aanzuigen ipv vloeibaar lpg, nadeeltje van zo'n relatief platte ringtank. Je voelt de auto dan een fractie van een seconde inhouden, dan gaat-ie over op benzine en weg ben ik :lol:

Maar ik kan daarna onmiddellijk weer op gas overschakelen, geen wachttijd nodig. Dus het is volledig uit te programmeren.

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » za 04 feb, 2012 18:28

Dat klinkt al geruststellender.
Welke setup voor mijn vermogeneisen (260pk)is aan te raden?
Heeft de Prins installatie nog periodiek onderhoud nodig zoals filters of vergasser?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 05 feb, 2012 11:28

De gele injectoren bij Prins gaan officieel tot 50 pk, de bruine tot 65 pk per cylinder. Maar er is met oa hogere verdamperdruk aanzienlijk meer uit te halen, waardoor Prins vrij veel tuning reserves biedt. Er rijden 4 cylinders met meer dan 300 pk rond op Prins. Bel eens met een goede inbouwer, die kan je vragen over de beste setup het beste beantwoorden.

Onderhoud is beperkt tot een drooggas filtertje van 3 tientjes, elke 75000 km vervangen dacht ik. Voor de rest is het spul redelijk bulletproof, ik heb na 2 ton op gas nog steeds de 1e verdamper er in zitten. De injectors zijn van Keihin, beter vind je ze niet en die geven dan ook eigenlijk nooit problemen.

Maar alles valt of staat met hoe het spul wordt ingebouwd en afgesteld, kies voor een inbouwer met verstand van zaken dat betaalt zich altijd terug.

Als je even zoekt vind je genoeg informatie ove dit onderwerp hier.

Plaats reactie