Omdat ik voor mijn werk veel meer kilometers ga maken (ongeveer 110km per dag) heb ik twee opties:
Eén is mijn trouwe 9000 verkopen/ inruilen op een minder dorstige auto (evt met LPG g3). Alleen is de financiële waarde niet erg veel. En weegt zeker niet op tegen het plezier van de betrouwbare 9000.
Misschien is het dan beter om mijn geld te investeren in LPG G3-installatie. Volgens verschillende rekenmodellen ligt het omslagpunt zo rond de 12000km.
Maar mijn vraag is: is er iemand die mij meer informatie over gas-inbouw bij een 9000 kan verstrekken? Wie heeft er ervaring mee? Waarom zou ik het volgens jullie moeten doen? En waarom zou ik beslist geen LPG moeten laten inbouwen?
Alvast erg bedankt.
G3 inbouw bij 'oude' 9000
-
9000-95
- Donateur

Re: G3 inbouw bij 'oude' 9000
altijd doen, als je 9000 goed is en er geen 4 ton op staat. Inruilen op een G3 auto is inderdaad lastig, 9000's op G3 zijn er niet veel en wat er is is meestal slecht onderhouden en afgereden.
Omslagpunt berekening is net hoe je het bekijkt. Je begint met 2000 euro uit te geven, die investering zul je na zo'n 30000 km terug verdiend hebben. Daarna ga je echt lachen. Met afgeschreven installatie ligt het omslag punt onder de 5000 km per jaar.
Technisch is er geen enkel bezwaar, sterker nog: ik denk niet dat er veel motoren bestaan die zo goed op lpg kunnen als deze T5 blokken. 5 ton is zonder meer haalbaar zonder gekke dingen, mits goed onderhouden en een goed afgestelde lpg installatie.
Ga voor Prins of Vialle, de voors en tegens zijn tot in den treure besproken hier dus als je even zoekt.... Belangrijker dan de keuze voor het merk is de keuze voor een inbouwer die z'n vak verstaat. Als ik zo de verhalen lees hier af en toe, mensen die het blijkbaar normaal vinden dat er check engine lampjes branden bij rijden op lpg
Hoeft dus echt niet als het spul er netjes ingewerkt wordt en vakkundig afgesteld is.
Omslagpunt berekening is net hoe je het bekijkt. Je begint met 2000 euro uit te geven, die investering zul je na zo'n 30000 km terug verdiend hebben. Daarna ga je echt lachen. Met afgeschreven installatie ligt het omslag punt onder de 5000 km per jaar.
Technisch is er geen enkel bezwaar, sterker nog: ik denk niet dat er veel motoren bestaan die zo goed op lpg kunnen als deze T5 blokken. 5 ton is zonder meer haalbaar zonder gekke dingen, mits goed onderhouden en een goed afgestelde lpg installatie.
Ga voor Prins of Vialle, de voors en tegens zijn tot in den treure besproken hier dus als je even zoekt.... Belangrijker dan de keuze voor het merk is de keuze voor een inbouwer die z'n vak verstaat. Als ik zo de verhalen lees hier af en toe, mensen die het blijkbaar normaal vinden dat er check engine lampjes branden bij rijden op lpg
-
collega
- Donateur (3x)

Re: G3 inbouw bij 'oude' 9000
als ik kijk naar m'n 9000 Aero: verbruik op benzine 1: 10,5; verbruik op LPG: 1:10; kostprijs per km aan brandstof:
benzine 17 ct per km, LPG 8 cent.
Elke kilometer verdien ik 9 cent; inbouwkosten € 1875 incl BTW bij Mesman in Son, terugverdientijd 21.000km.
Ik rij 50.000 km per jaar, dus een maand of vijf...
En omdat de RDW me een G3 goedkeuring gegeven heeft is de wegenbelasting maar ongeveer € 100 per kwartaal hoger dan op benzine (anders € 200). Terugverdienafstand: 1.100km
Anders gezegd: vanaf augustus bespaar ik € 330 PER MAAND door LPG te rijden, zonder verlies aan motorvermogen en amper verlies aan bagageruimte
benzine 17 ct per km, LPG 8 cent.
Elke kilometer verdien ik 9 cent; inbouwkosten € 1875 incl BTW bij Mesman in Son, terugverdientijd 21.000km.
Ik rij 50.000 km per jaar, dus een maand of vijf...
En omdat de RDW me een G3 goedkeuring gegeven heeft is de wegenbelasting maar ongeveer € 100 per kwartaal hoger dan op benzine (anders € 200). Terugverdienafstand: 1.100km
Anders gezegd: vanaf augustus bespaar ik € 330 PER MAAND door LPG te rijden, zonder verlies aan motorvermogen en amper verlies aan bagageruimte