kosten bij hogere km-stand

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » ma 02 apr, 2012 11:40

Ik rijd alweer een tijdje zonder problemen en naar alle tevredenheid op lpg.

Is het nu echt waar dat je vanaf 200.000km op lpg voor hoge kosten komt te staan of dat een fabeltje. Het wordt om mij heen vaak gezegd. Bijvoorbeeld koppakking of clinderkoprevisie oid.

Data58
Geregistreerd lid

Re: kosten bij hogere km-stand

Bericht door Data58 » ma 02 apr, 2012 14:35

Ligt er helemaal aan hoe je zelf met de Saab rijdt en wat voor een model (jaar), type motorblok je hebt. Zelf rijdt ik inmiddels met een Saab 900NG 2.0i 1996 met ruim 430.000km op LPG en elders in het forum zie je ook dat er de nodige Saabjes zijn die nog meer hebben gereden op LPG.
Wat je wel leest op dit forum is dat de LPG pomp van de Vialle installatie het nog wel eens wil begeven na 200k. Maar de kop lees ik minder en zelf heb ik daar ook geen problemen mee gehad. Ga je bijvoorbeeld de Saab gebruiken op LPG met een caravan erachter, ik heb dat met een ander merk gedaan :cry: , dan loop je het risico op verbrande uitlaatkleppen.
Op het moment heb ik wel een probleem met LPG, de zittingen van de injectoren zijn vernieuwd en ook de instroompijpjes. Dat is ook iets wat pas na heel veel kilometers kan voorkomen. Daarnaast heb ik ook de O-ringen allemaal vervangen. Alleen loopt de motor op LPG nu op twee cylinders, het lijkt dat ik nu een elektrisch cirquit probleem heb. De bedrading is na al die jaren en kilometers niet echt betrouwbaar meer.
Inmiddels een update de Saab rijdt weer op LPG. Er was een overgangsweerstand tussen de zekeringen die naar de injectoren gaan, daardoor was de spanning op de injectoren een en twee te laag om te openen.

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » ma 02 apr, 2012 16:51

430.000 met dezelfde kop? Netjes hoor.
Vialle-pomp is mij bekend, dat zien we tzt wel.

Zou een sportsedan 2.0t daar anders in zijn?
ik denk dat je manier van rijden ook wel wat doet idd.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 02 apr, 2012 17:07

in de gevaren zone voor vervanging bij een lpg wagen met hoge km stand:
benzine pomp
lpi pomp
lpi computer
benzine computer
kop revisie
lpi injectoren
bij wagens met verdamper loop je het risico op een slechte verdamper met bijbehorende backfires
bij sommige systemen een vervuild lpg verdeel stuk

dit alles buiten de normale slijtage om

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » ma 02 apr, 2012 17:16

klinkt heftig als je het zo op een rijtje ziet... :(

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 02 apr, 2012 18:04

als je alles mee neemt kiept de voordeel ballans richting diesel

lpg moet je geluk mee hebben ik kan het weten ik rij al 15 jaar met die zooi met wisselend succes ideaal is in ieder geval anders er wordt niet voor niks geroepen gas moet je op koken

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » ma 02 apr, 2012 18:19

Dieselpomp kapot, gloeipluggen kapot, zijn ook geen goedkope reparaties...

Grote voordeel van lpg tov diesel: veel vermogen mogelijk (haal maar is 250 pk 410 nm uit je diesel blok) en mooiere loop van de motor.

Data58
Geregistreerd lid

Bericht door Data58 » ma 02 apr, 2012 21:04

Ach je kunt hier discussie over blijven voeren. Het blijft een persoonlijke beleving gecombineerd met hoeveel kilometers je rijdt, gegeven het omslagpunt. LPG nu ongeveer € 0,70 de liter en diesel € 1,40. Een gastank achterin versus de dieselmotor. Schone verbranding en meer roetuitstoot. Laag rendement branstof versus hoog rendement. Enz..............

Plaats reactie