necam met een hoog verbruik

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
jeroengsi
Geregistreerd lid

necam met een hoog verbruik

Bericht door jeroengsi » zo 29 apr, 2012 18:30

ik heb ik mijn 9000 een necam lpg systeem
nu tank ik 42 liter lpg en ik kan daar 275 km op rijden
ook trekt de auto niet goed op lpg
op benzine rijd hij wel goed
wie kan mij meer vertellen over necam
en weet wat dit kan zijn
is het ook te resetten

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: necam met een hoog verbruik

Bericht door sb129h » zo 29 apr, 2012 19:27

Die slobbert goed, eetlust is wel in orde... :?
Rij je dan vooral solo of met aanhanger?

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » zo 29 apr, 2012 19:32

dit verbruik is zonder kar

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » zo 29 apr, 2012 21:18

Er kan van alles zijn. Heb je zo'n verdeler met 4 slangen en een stappenmotor aan de bovenzijde? Die kun je eens open maken en schoonmaken nadat je de stappenmotor hebt los gehaald. Er zit een soort plunjer in die door de stappenmotor op en neer wordt bewogen, dat moet soepel gaan. Als je een keer slechte lpg hebt getankt kun je sludgevorming krijgen waarbij de plunjer kan blijven plakken.

Ook kun je de slangthule loshalen waar de grote slang vanaf de verdamper op aan is gesloten. In deze nippel zit een gaasfilter dat verstopt kan zitten.

Als dit niet werkt dan zit het waarschijnlijk in de verdamper. De verdamper moet vrij precies worden afgesteld op de juiste druk, dat kun je het beste bij de gasboer laten doen. Electronica is vrij robuust bij dit systeem.

Resetten kan bij mijn weten niet zonder speciale software. Het is een zelflerend systeem.

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » zo 29 apr, 2012 21:44

ja ik heb een verdeler met 4 slangen maar er kunnen 6 op
die stappen moter boven op kan vies zijn
zal daar dinsdag eens even mee aan de gang
het kan dus zijn dat die open blijft staan waar door hij te veel gas blijft geven
die slang met het filter gaat die van de verdamper naar het verdeel stuk
groeten Jeroen

zweef
Geregistreerd lid

Bericht door zweef » zo 29 apr, 2012 21:59

Het membraan in de verdamper wil ook wel eens verouderen. Mijn 900i ging dan vanzelf over op benzine. Na vervanging van membraan weer in orde. De led knipper code gaf toen 45 aan: langdurig te rijk.
Het is al jaren geleden maar in Helvoirt heb ik bij iemand een revisie setje voor de verdamper kunnen kopen.

De sleuven van de verdeler worden inderdaad snel vies. Je kan het gedeelte met sleuven er uit trekken. Eerste keer gaat dit wat moeilijk, zit geloof ik een kogeltje ergens in om de boel op zijn plek te houden. Heb ik nooit meer terug gezet.

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » ma 30 apr, 2012 18:32

Er zitten inderdaad 6 aansluitingen op waarvan er voor een 4 cilinder 2 worden afgedopt.

Het is niet zo zeer de stappenmotor die vast gaat zitten (maar een klein smeertje op het asje kan natuurlijk nooit kwaad) maar meer de plunjer die aan de stappenmotor as zit. Het is een stappenmotor en die stuur je aan met, je raadt het al, elektrische "stapjes". Als de plunjer te zwaar gaat, dan worden er wel stapjes naar de motor gestuurd, maar kan de motor niet de gewenste rotatie maken. Omdat het motormanagement geen terugkoppel signaal heeft van de plunjer of de stappenmotor, denkt hij dus dat hij op een andere positie staat. Je kunt je wel voorstellen, dat dit allerlei ongewenste effecten geeft op de gashoeveelheid en daarmee het gedrag van de motor.

De slang is inderdaad die van de verdamper naar de verdeler. Aan de zijde van de verdeler zit een slangthule die je uit de verdeler kunt schroeven. Hier zit meestal een gaasfilter in.

Verdamper kun je reviseren, er zijn revisiekitjes beschikbaar. Het systeem is Koltec-Necam EGI.

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » wo 02 mei, 2012 16:07

En, al iets gevonden?

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » wo 02 mei, 2012 17:28

ik ben er gister druk mee geweest en het verdeel blok is nieuw en volgens de gas boer zit het in mijn verdamper
daar heb ik gister een ander op gezet maar nu stinkt hij naar lpg
en als ik een stuk heb gereden en zet de auto uit ken kom dan even lat weer bij de auto dan geeft hij eerst even een harde knal dan start je hem weer en is het goed

jgvdv
Donateur
Donateur

Bericht door jgvdv » zo 06 mei, 2012 0:25

de druk van de verdamper ook even laten afstellen , achterop is voor de eerste trap, voorop tweede trap.

Plaats reactie