Het was mij -en vele anderen met mij- altijd een klein raadsel hoe de korting op de BIV berekend werd. Zelfs de gasinbouwer kon geen eenduidig antwoord geven.
Volgens veel websites krijg je € 300,- korting als de auto van LPG is voorzien vóórdat die naar technische keuring voor verkoop gaat. Dit is slechts gedeeltelijk waar, en de korting van € 300,- is ouderdomsafhankelijk.
De LPG-korting wordt van de oorspronkelijke nieuwwaarde BIV afgetrokken, en dán gaat de leeftijdskorting er vanaf. In het geval van mijn Aero had ik gerekend op 300 euro korting, maar is uiteindelijk amper 90 euro gebleken.
Omdat er nog een heleboel meer niet correct was op mijn kentekenbewijs én de berekening van de wegenbelasting heb ik bezwaar ingediend. Bovenstaand stukje werd ook gelijk even uitgelegd. Dit leek me wel interessant om te delen met jullie.
BIV Saab 9-5 Aero 169Kw
€4.957 minus €298 = € 4.659
€4.659 minus leeftijdskorting 70% = €1.397,70
Waar ik vanuit was gegaan was:
€4.957 minus leeftijdskorting 70% = €1.487,10
€1.487,10 minus €298 = €1.189,10
[BE] uitleg: LPG en de korting op de BIV
-
sprankel
- Geregistreerd lid
Re: [BE] uitleg: LPG en de korting op de BIV
vroeger kreeg je die korting zoals je beschreef maar ze hebben het onlangs allemaal omgesmeten. (net na de aanpassing van de leasing bijdrage)
De belasting zelf is nu lager op lpg als op benzine (waar daar vroeger geen verschil op was) dus dat compenseert wel een beetje
maar in detail kan ik het niet beantwoorden omdat alles veranderd is.
De belasting zelf is nu lager op lpg als op benzine (waar daar vroeger geen verschil op was) dus dat compenseert wel een beetje
maar in detail kan ik het niet beantwoorden omdat alles veranderd is.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Je kan het ook gewoon berekenen met een tooltje: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor onze nieuwe 9-5 betekend dit bij inschrijving nog deze maand:
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 133,23EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 385,84EUR
De AVB (Aanvullende verkeersbelasting) bedraagt: 148,68EUR
Als ik me dus niet vergis zijn we straks 133,23 + 148,68 = 281,91EUR bij in verkeersstelling, en is de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting 385,84EUR
Voor onze nieuwe 9-5 betekend dit bij inschrijving nog deze maand:
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 133,23EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 385,84EUR
De AVB (Aanvullende verkeersbelasting) bedraagt: 148,68EUR
Als ik me dus niet vergis zijn we straks 133,23 + 148,68 = 281,91EUR bij in verkeersstelling, en is de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting 385,84EUR
-
Garrett
- Lid van verdienste
Nee, de AVB wordt ieder jaar bij de VB opgeteld en niet bij de BIV. De AVB is de LPG-toeslag.
De BIV zal 133,23 zijn. Je jaarlijkse wegenbelasting is 385,84 + 148,68 = 534,52.
De BIV zal 133,23 zijn. Je jaarlijkse wegenbelasting is 385,84 + 148,68 = 534,52.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Die toeslag heb je zo terugverdiend met het rijden op LPG
-
Garrett
- Lid van verdienste
Weet ik zo net niet. In de praktijk zijn de running costs van LPG versus diesel vergelijkbaar. De verschillen zijn te verwaarlozen. Op benzine/LPG geeft het wat meer rijplezier, maar een 2.2 TiD is nog goedkoper in de wegenbelasting.
Een 1.9 diesel doet bijvoorbeeld slechts 287eu in de wegenbelasting.
Voor Nederlanders zijn beide bedragen erg laag, en laten om die reden minder snel een auto met wat grotere motorinhoud staan. Een Belg, waar het begrip Saab toch minder leeft, ziet een auto die 250eu per jaar duurder is en vraagt zich af waarom hij een Saab 9-5 2.0t op LPG zou rijden, terwijl hij ook een VW Passat 1.9 TDI voor de helft van de wegenbelasting kan rijden.
Dat is een van de redenen dat "ons" merk zo incourant is hier. Degene met wat benzine in z'n aderen snapt een merkkeuze als de onze nog wel, maar doorgaans wordt de keuze gemaakt met de rekenmachine en staat het kopje "wegenbelasting" vrij ver bovenaan: viewtopic.php?f=49&t=114431&start=15#p1260393" onclick="window.open(this.href);return false;
Een 1.9 diesel doet bijvoorbeeld slechts 287eu in de wegenbelasting.
Voor Nederlanders zijn beide bedragen erg laag, en laten om die reden minder snel een auto met wat grotere motorinhoud staan. Een Belg, waar het begrip Saab toch minder leeft, ziet een auto die 250eu per jaar duurder is en vraagt zich af waarom hij een Saab 9-5 2.0t op LPG zou rijden, terwijl hij ook een VW Passat 1.9 TDI voor de helft van de wegenbelasting kan rijden.
Dat is een van de redenen dat "ons" merk zo incourant is hier. Degene met wat benzine in z'n aderen snapt een merkkeuze als de onze nog wel, maar doorgaans wordt de keuze gemaakt met de rekenmachine en staat het kopje "wegenbelasting" vrij ver bovenaan: viewtopic.php?f=49&t=114431&start=15#p1260393" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Ik krijg melding: Je beschikt niet over de nodige permissies om dit forum te lezen
Maar wat je zegt klopt misschien wel, maar ik heb ook voor de keuze gestaan Diesel of LPG, en wilde juist LPG omdat ik dan de T7 kon behouden..... Daarom ben ik blij met LPG.
Mocht de lease-auto het veld (moeten of kunnen) ruimen, dan zou als tweede auto voor ons een Diesel wel weer een optie zijn, omdat we dan altijd de 9-5 op gas nog hebben.
Maar wat je zegt klopt misschien wel, maar ik heb ook voor de keuze gestaan Diesel of LPG, en wilde juist LPG omdat ik dan de T7 kon behouden..... Daarom ben ik blij met LPG.
Mocht de lease-auto het veld (moeten of kunnen) ruimen, dan zou als tweede auto voor ons een Diesel wel weer een optie zijn, omdat we dan altijd de 9-5 op gas nog hebben.