P1302: stotteren motor alleen op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: P1302: stotteren motor alleen op LPG

Bericht door millerman » vr 08 jun, 2012 20:47

Bij mij waren ze ook niet erg oud (gok 6000-7000km). Maar in de cilinder waarop de meeste misfires zaten, was de bougie wat licht van kleur. Het kost niets om ze eens te bekijken of om te wisselen van cilinder.

Injector kan verstopt zijn, dan moet je het mondje vervangen geloof ik. Zelf geen ervaring mee. Het kan ook zijn dat de injector gewoon meer richting de wand van het spruitstuk gericht staat ipv richting de cilinder. Als het niet veel vaker voorkomt, zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.

jepserr
Geregistreerd lid

Bericht door jepserr » vr 08 jun, 2012 23:33

ik heb een half jaar geleden zo'n zelfde probleem gehad. kwam heel soms voor. de auto ging inderdaad stotteren en de laatste keer dat dit gebeurde ging ook het motorlampje knipperen, wat duid op overslag. ik heb toen de uitstroommondjes van mijn injectoren vervangen samen met alle o ringen. ben er vrij zeker van dat dit de oplossing voor mij was want sindsdien is het nooit meer voorgekomen. als ik jou verhaal zo eens lees zou dit ook zo maar de oplossing voor jou kunnen zijn. mijn mondjes waren heel erg vervuild dus zoiezo kon het geen kwaad om ze te vervangen, ook waren de oude uit elkaar te halen en de nieuwe niet. nieuw type denk ik. wel even het inlaatspruitstuk er af halen. al met al 2.5 uurtjes werk.

rcwvanes
Geregistreerd lid

Bericht door rcwvanes » zo 10 jun, 2012 18:14

Iemand een idee hoe dit verhaal is afgelopen? Had vandaag hetzelfde euvel.

Groet, Ronald

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 10 jun, 2012 20:43

We hebben er verder geen last van gehad. Gisteren nog eens flinke ritten gemaakt en alles werkt, geen klachten.

Heb nog een verhaal gehoord dat dit optreed bij een pomp die zijn langste tijd gehad heeft, en de combinatie met net vol getankt hebben. We zullen het nog even aankijken.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 11 jun, 2012 18:48

Bevroren injector heb je (vreemd genoeg, maar eigenlijk ook weer niet...) vaker last van bij warmer weer...

Maar misschien is het wel wat anders en zit ik er naast. :-?

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 11 jun, 2012 20:11

Ik sluit niet uit dat het een bevroren injector was, ik wik alleen weten wat de oorzaak ervan is, voordat ik dingen ga vervangen.

Ik hoop dat het nog eens optreed als het hier in NL wat warmer is, dan kan ik kijken of het weer alleen cilinder 2 betreft, Als het niet de injector is heb ik 25% kans dat het toevallig weer op cilinder 2 gebeurd, en 75% kans van niet. Het liefst kom ik het tegen als we nog niet door Frankrijk of Portugal rijden, maar gewoon in B of NL. Of helemaal niet.......

Als het een andere cilinder betreft dan, dan denk ik dat het de pomp is. Treft het weer cilinder 2 dan denk ik aan de injector.

Een pomp die zijn langste tijd gehad heeft presteert minder, maar hoef je nog niet te horen natuurlijk.

We hebben net weer vol getankt (ad € 0,522 / liter), dus kijken of het nog eens optreed. Ik heb mijn vrouw geïntrueerd wat ze moet doen als het gebeurd, aangezien ze er de eerste keer niet bij was. Is ook simpel natuurlijk: LPG uit!

Vanavond nog eens met draaiende motor goed gekeken in de garage met de looplamp erbij, ik zie niks geks gebeuren in ieder geval, en ruik ook geen LPG die ergens lekt ofzo.

Als het allemaal niet meer voorkomt, neem ik in ieder geval wel een LPG injector mee (heb er nog 4 liggen), naast een DI en mijn dopsleutel/ringsleutelset. Je weet maar nooit. Een brug vinden in Portugal moet te doen zijn in dat geval (gelukkig spreekt de vrouw vloeiend Portugees), maar we gaan er niet van uit.

Als ik meer weet / iets gebeurd zet ik het hier neer.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 12 jun, 2012 13:15

Thieuke schreef:Een pomp die zijn langste tijd gehad heeft presteert minder, maar hoef je nog niet te horen natuurlijk.
check je Amul. Die zal waarschijnlijk erg positief zijn voor het overlijden...
Thieuke schreef:... neem ik in ieder geval wel een LPG injector mee....
Bij een "bevroren injector" is meestal het hulsje niet meer aanwezig. Je injector is dus veelal nog OK. Het hulsje aan het inspuitmondje niet meer... Althans dat is wat ik ervan weet 8)

Succes en veel plezier!!!

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 12 jun, 2012 13:33

mmmmm Amul???? kan je iets meer uitleg geven? is vast iets met een multimeter?

Hulsje zegt me zo niks, maar zal één van die reserve injectoren loshalen en een fotooke trekken, kijken of het dan iets helderder wordt.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 12 jun, 2012 13:50

Eerst beginnen met controleren van simpelere zaken (vacuumslangen, ontsteking), maar ik verwacht dat dat niets op zal leveren en dit een typisch geval van vervuilde uitstroommondjes is.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 12 jun, 2012 16:55

brinky schreef:Eerst beginnen met controleren van simpelere zaken (vacuumslangen, ontsteking), maar ik verwacht dat dat niets op zal leveren en dit een typisch geval van vervuilde uitstroommondjes is.
vaccuum is het echt niet, alles zit aangesloten, alles met silicone, en alles juist aangesloten met dank aan Werli.

Wat betreft ontsteking: DI is al gewisseld, heb geen DI foutcodes (meer). Bougies zijn nog geen 2000 km oud, en zien er niet vreemd uit. De ontsteking is dus reeds bekeken

Gezien het pas 1 keer is voorgekomen, en voor de rest de auto het daarna prima heeft gedaan, gok ik inderdaad op of de injector, of de pomp,etc, wat Evo zegt.

Het is dus nog uitzoeken wat er van de injector eventueel stuk kan zijn of de pomp.

Het punt is dat alles nog geen maand geleden los heeft gelegen en bekeken is (motorswap). Toen was alles prima. Natuurlijk kan je dingen over het hoofd hebben gezien, of toen nog niet hebben gezien die er nu wel zijn......

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 12 jun, 2012 16:59

Ook als het los ligt is het lastig om te zien of een uitstroommondje wel 100% ok is.

Enneuh... ik ken er veel die zeggen geen vacuumlek te hebben, terwijl dan toch een dumpvalve lek is... of de saxofoon niet goed met de v-band klem gemonteerd is... of of of... dus zeg nooit nooit. ;)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 12 jun, 2012 17:29

brinky schreef:....ik ken er veel die zeggen geen vacuumlek te hebben...
om gek van te worden... de T7 vloek... idd. :evil:

Echter verwacht ik dan algeheel rommelig lopen, amul en/of aadd door het dak (@Thieuke: dat zijn brandstof adaptie waardes, af te lezen in je open sid, tech2, obdii ding, etc.) of bij een lekkende rembekractiger/leidingen vooral cil 4 bij een AUT (maar da's een theorie...). Cil 2 zit niets byzonders bij, toch?

hihi... saxofoon, die's leuk :P

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 12 jun, 2012 19:22

Ik ben wel aan het inlezen op in T7suite en Open SID, maar moet de spullekes nog kopen. Kan dit dus nog niet zien helaas. Weer een reden om er snel mee te beginnen.

Vacuüm lek lijkt me dus niet aan de orde inderdaad, omdat hij verder super strak loopt. Ook heb ik nergens meer rubberen vacuüm slangen lopen. De saxofoon (ik noem die eigenlijk gewoon cobra) zit ook goed, hier besteden we namelijk altijd extra aandacht aan. Het is ook precies dat ik de motor er zelf in heb gehangen dat ik weet hoe het vast zit, en waar we aandacht aan besteed hebben.

Uit het andere topic dat nu bovenaan staat begrijp ik uit je verhaal (Brinky) wat je bedoeld met uitstroommondjes. Die zijn niet zomaar te bekijken.

Ik heb toenstraks trouwens even (met de automaatbak in sport mode, for what it's worth) flink doorgetrokken en hij sputtert verder nergens tegen, en loopt super mooi op gas (maar weet gelijk hoe zeer ik de 2.3t eigenlijk mis qua vermogen :( nog een reden om snel aan de T7suite te gaan.....). Tijdens de cooldown ook verder geen gekke dingen waargenomen. Helaas is het niet wat warmer (begrijp dat het dan sneller optreed).

Ik heb ook de tip ter harte genomen om te luisteren op de deksel van de LPG pomp in de garage, ik hoor hem wel, maar het is niks meer dan gezoem, geen kloppende of klinkende rare bijgeluiden, maar heb geen idee hoe zo'n pomp verder hoort te lopen of welk geluid een nieuwe hoort te produceren......

to be continued

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 12 jun, 2012 20:47

Even wat foto's gemaakt:

Waar gaat het nu fout als je met een bevroren injector zit?

Eerst even de injector waar het om gaat:

Afbeelding

In spruitstuk
Afbeelding

Afbeelding

De "zadels"? welke op het spruitstuk zijn gelast:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uitgang injector:
Afbeelding

evo