LPG in 9-3 Cabrio. Ruimte maximaliseren
-
pimz3001
- Geregistreerd lid
LPG in 9-3 Cabrio. Ruimte maximaliseren
Volgende week laat ik LPG inbouwen in m'n 9-3 Cabrio 2.0 Lpt uit 1998. Wordt een Vogels installatie (= aangepaste Landi, met stillere injectoren als voornaamste verschil heb ik begrepen). Kosten €1725 incl btw met 3 jaar garantie. Stuk voordeliger dan Vialle of Prins en met die 3 jaar (onlangs verhoogd) durf ik het iets minder gebruikelijke systeem wel aan.
Waar ik het meest tegenop zie is het verlies aan ruimte in de kofferbak. De 59L tank is 26 cm hoog en steekt dus zo'n 5 cm uit. Ik hoop dat de 'boodschappentasruimte' tussen achterklep en kapzak ook niet goeddeels verloren gaat... Anywayz... M'n vraag is of er nog wat valt aan te passen aan de reservewielbak om 'm toch wat lager te krijgen, zonder natuurlijk de constructie van de auto geweld aan te doen. Ik neem aan dat er ook geen onderbouw mogelijkheden zijn?
Waar ik het meest tegenop zie is het verlies aan ruimte in de kofferbak. De 59L tank is 26 cm hoog en steekt dus zo'n 5 cm uit. Ik hoop dat de 'boodschappentasruimte' tussen achterklep en kapzak ook niet goeddeels verloren gaat... Anywayz... M'n vraag is of er nog wat valt aan te passen aan de reservewielbak om 'm toch wat lager te krijgen, zonder natuurlijk de constructie van de auto geweld aan te doen. Ik neem aan dat er ook geen onderbouw mogelijkheden zijn?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Re: LPG in 9-3 Cabrio. Ruimte maximaliseren
waarom geen lange tank tussen de wielkasten en net onder de kap die ruimte er onder kan je toch niet echt veel mee
-
Redi
- In memoriam †
Natuurlijk offer je ruimte op, zowel met een lange tank, zoals Tanisha voorstelt, als met een ringtank. Zelf heb ik ook een ringtank in de reservewielbak, steekt zo'n 7 cm uit. Voorheen kon een vouwkrat nog net onder de opengevouwen kap, nu net niet meer. Wel passen grote tassen nog tussen drempel en kap en een kratje pils past er nog onder. Indien je kiest voor een lange tank heb je wel kans dat een eventueel windscherm net niet meer in de kofferruimte past, bij een ringtank past ie nog mooi (uit eigen ervaring).
De vloer rondom de tank wordt vaak opgevuld met polyether schuim, zodat de originele vloermat in z'n geheel wordt opgehoogd. Je kunt de vloermat aanpassen en alleen de tank uit laten steken, naats de tank links en rechts hou je dan wat ruimte over. Of opbergvakken onder de vloermat maken links en rechts van de tank.
Een afweging tussen het Prins (of vergelijkbaar) systeem en het Vialle LPi systeem: denk wel om de hogere onderhoudskosten bij het Prins-systeem (filters e.d). Vialle heeft dat niet. Een ander verschil: Vialle is door de directe injectie stiller en koeler en heeft een beter behoud van vermogen
, verbruik is daarentegen wel wat hoger
.
Adrie Schouten te Heerenveen is een autogas-inbouwstation waar ik mijn installatie in mei heb laten inbouwen, zij hadden een aanbieding: Landi € 1595,- compleet met inbouw en registratie. Vialle kost bij hen € 2195,-.
Wat je kiest zal mede afhankelijk zijn van budget, ervaring en voorlichting. Feit blijft dat je bij de pomp elke keer de keuze voor LPG bevestigd krijgt. In ieder geval veel plezier!
groet, Rein
De vloer rondom de tank wordt vaak opgevuld met polyether schuim, zodat de originele vloermat in z'n geheel wordt opgehoogd. Je kunt de vloermat aanpassen en alleen de tank uit laten steken, naats de tank links en rechts hou je dan wat ruimte over. Of opbergvakken onder de vloermat maken links en rechts van de tank.
Een afweging tussen het Prins (of vergelijkbaar) systeem en het Vialle LPi systeem: denk wel om de hogere onderhoudskosten bij het Prins-systeem (filters e.d). Vialle heeft dat niet. Een ander verschil: Vialle is door de directe injectie stiller en koeler en heeft een beter behoud van vermogen
Adrie Schouten te Heerenveen is een autogas-inbouwstation waar ik mijn installatie in mei heb laten inbouwen, zij hadden een aanbieding: Landi € 1595,- compleet met inbouw en registratie. Vialle kost bij hen € 2195,-.
Wat je kiest zal mede afhankelijk zijn van budget, ervaring en voorlichting. Feit blijft dat je bij de pomp elke keer de keuze voor LPG bevestigd krijgt. In ieder geval veel plezier!
groet, Rein
-
pimz3001
- Geregistreerd lid
Bij de Landi moet je om de 40k km het LPG-filter vervangen. Is iets van €20 en 3 minuten werk voor de LPG-boer. Da's te overzien. Ik denk dat Vogels (in Son) het met je eens was vwb het lawaai en heeft blijkbaar stillere injectoren kunnen realiseren. Moet maar even zien hoe dat uitpakt, want ik heb eigenlijk niemand in de verschillende LPG-draadjes gezien die Vogels gebruikt. Wel een enkele met gewone Landi, maar over geluid niets gelezen.
Goed te weten dat verbruik met dit systeem waarschijnlijk lager blijft dan igv Vialle. Een beetje vermogensverlies neem ik wel voor lief. Ik rij toch behoorlijk relaxed tegenwoordig. Kan altijd nog eens naar een stage 1 gaan...
Om even los te gaan kwa fantasie... Hebben andere Saab modellen (9-5?) een grotere reservewielbak? Vanwege volledig wiel ipv thuiskomer? Als ik die uit een slopert zaag en op de plaats van de huidige bak laat lassen? Als je onder de auto kijkt, zou die bak makkelijk een paar cm lager kunnen. Of zeg ik nou rare dingen...
Het windscherm is overigens een goed argument om niet voor een lange tank te kiezen! Die past er nu al amper in.
Ik woon vlak bij Amsterdam en heb op dit moment een afspraak staan bij Carbalt op de Baarsjesweg. Tot as. woensdag kan ik nog annuleren, donderdag bestelt ie namelijk de spullen. De €150 prijsverschil met Schouten is te klein om die trip te overwegen.
Goed te weten dat verbruik met dit systeem waarschijnlijk lager blijft dan igv Vialle. Een beetje vermogensverlies neem ik wel voor lief. Ik rij toch behoorlijk relaxed tegenwoordig. Kan altijd nog eens naar een stage 1 gaan...
Om even los te gaan kwa fantasie... Hebben andere Saab modellen (9-5?) een grotere reservewielbak? Vanwege volledig wiel ipv thuiskomer? Als ik die uit een slopert zaag en op de plaats van de huidige bak laat lassen? Als je onder de auto kijkt, zou die bak makkelijk een paar cm lager kunnen. Of zeg ik nou rare dingen...
Het windscherm is overigens een goed argument om niet voor een lange tank te kiezen! Die past er nu al amper in.
Ik woon vlak bij Amsterdam en heb op dit moment een afspraak staan bij Carbalt op de Baarsjesweg. Tot as. woensdag kan ik nog annuleren, donderdag bestelt ie namelijk de spullen. De €150 prijsverschil met Schouten is te klein om die trip te overwegen.
-
pimz3001
- Geregistreerd lid
Even langs een schadebedrijf gereden. Die gaf de tip om gewoon de reservewielbak op een verticaal gedeelte door te slijpen en een strook van 6-7 cm er tussen te lassen. Lijkt een veel beter idee. De inschatting was een dag werk en zo'n €400. Even verder zoeken of dat voordeliger kan, wat dat maakt de installatie wel weer erg prijzig zo. Volgens zijn vaste APK-mannetje zou het geen probleem voor de keuring moeten zijn. Dit ook nog even dubbelchecken.
(Heb net nog even op een sloop gekeken, maar die reservewielbakken zijn wel erg anders allemaal. En trouwens ook meestal thuiskomerhoogte.)
(Heb net nog even op een sloop gekeken, maar die reservewielbakken zijn wel erg anders allemaal. En trouwens ook meestal thuiskomerhoogte.)
-
Redi
- In memoriam †
Als je die optie gaat benutten om je bak aan te passen zou ik een zelfde bak van een sloper vlak onder de vloer afzagen, je eigen bak vlak boven de bodem van de bandenbak en die delen aan elkaar lassen. Je hoeft dan maar één las te leggen, wat tijd en dus kosten scheelt. Zelf de bak uit een sloper halen is te doen met een kleine haakse slijper. Goed aftekenen en recht slijpen voorkomt een hoop ergenis bij het samenstellen. Er zit genoeg ruimte onder de vloer bij een 9-3, dus de diepte van de bak zo optimaal mogelijk houden, dan kun je later ook je boorgereedschap e.d. nog onder de vloer kwijt.
-
pimz3001
- Geregistreerd lid
Hoi Redi, goeie tip! Dat scheelt idd behoorlijk laswerk. Alleen loopt die bak schuin weg. Dus boven is veel ruimer dan onder. Hoe overkom ik die 2 maatverschillen? Op maat kloppen?
Edit... Terwijl ik dit verstuur bedenk ik me dat ik maar een stuk van een cm of 7 hoogte nodig heb. Dat zal kwa maat dus niet zo enorm schelen. Ik ga tenslotte niet 2 hele bakken aan elkaar lassen...
Edit... Terwijl ik dit verstuur bedenk ik me dat ik maar een stuk van een cm of 7 hoogte nodig heb. Dat zal kwa maat dus niet zo enorm schelen. Ik ga tenslotte niet 2 hele bakken aan elkaar lassen...
-
evo
- Donateur (2x)

Tuurlijk wel, super handig zo'n wijnkelder achterin 
Maar leuk idee, ben benieuwd!
Maar leuk idee, ben benieuwd!
-
Harris
- Geregistreerd lid
Ik heb eind vorig jaar ook een LPI installatie van Vogels laten plaatsen in mijn 9-3 1.8t. Inmiddels ben ik 20.000 km probleemloze km verder