Saab 99 - Startproblemen LPG na lange ritten (en nog iets)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
sjak
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 - Startproblemen LPG na lange ritten (en nog iet

Bericht door sjak » ma 06 aug, 2012 9:34

Of mengsel te arm, te rijk of goed afgesteld staat valt niet te zeggen, daarvoor zal je m aan de CO-kast moeten hangen.

Aangezien je meldt dat hij stationair laag/rommelig loopt met warme motor: Wat je kan proberen is warm te starten het gaspedaal iets ingedrukt houden. 800 toeren vind ik trouwens niet extreem laag, maar als hij dan rommelig loopt met plopjes uit de uitlaat, dan kan dat ook een hint zijn van verkeerde afstelling (verkeerd mengsel en/of verkeerde ontstekingstiming)

Ik ga er vanuit dat je ontstekingsdelen in smetteloze staat zijn, zo niet, dan dit eerst verhelpen. (bougies, kabels, rotor/verdelerkap, contactpuntjes of module, bobine)

mevaoo
Geregistreerd lid

Bericht door mevaoo » di 07 aug, 2012 10:20

brinky schreef:Volgende keer als-ie niet start ff een keer op contact zetten... dan hoor je de afsluiters open gaan, *KLIK*, hoor je gas stromen, PSSSSHHHHHH, totdat de afsluiters dicht gaan, *PLOP*. Doe dat nog een keer en daarna pas starten...
Oké, ik heb het gedaan zoals jij zei. Eerst na een rit Almere-Hilversum. De motor was warm (met de naald boven de N). Hij startte direct, na eerst twee keer op contact zetten en wachten tot de afsluiters dicht gaan. Ik probeerde het nog twee keer op jouw manier en beide keren startte hij gewoon op LPG. Ik was blij :) .

's Nachts terug naar Almere. Thuis probeerde ik te starten na de lange rit met warme motor (de naald stond horizontaal op de N). Maar nu probeerde ik het met één keer keer op contact zetten en wachten tot de afsluiters dicht gaan. De motor sloeg direct aan. Ik heb het nog twee keer geprobeerd met één keer op contact zetten. Beide keren kon ik gewoon starten zonder problemen.

Ik was verbaasd. Dit had de auto sinds de aanschaf nog niet zo gedaan. Maar wel sinds het gevalletje van 'backfire' een paar dagen geleden, waarbij de rook uit het luchtfilter kwam. Kan het zijn, dat er zonder het te weten iets is schoongebrand en er nu een betere luchtaanzuiging is, of zoiets?

mevaoo
Geregistreerd lid

Bericht door mevaoo » di 07 aug, 2012 10:25

sjak schreef:...maar als hij dan rommelig loopt met plopjes uit de uitlaat, dan kan dat ook een hint zijn van verkeerde afstelling (verkeerd mengsel en/of verkeerde ontstekingstiming)

Ik ga er vanuit dat je ontstekingsdelen in smetteloze staat zijn, zo niet, dan dit eerst verhelpen. (bougies, kabels, rotor/verdelerkap, contactpuntjes of module, bobine)
Nu is het wel zo dat de vorige eigenaar zelf de contactpunten heeft vernieuwd. Dit heeft hij niet door een garage laten doen (plus dat hij de kleppen zelf heeft gesteld). Het kan zijn dat hij het ontstekingstijdstip verkeerd heeft gezet of überhaupt vergeten heeft het goed te zetten. Wat zijn de juiste waardes?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 07 aug, 2012 10:33

Het klinkt alsof bij de backfire een gedeelte van je inlaattraject kapot is gegaan... scheurtje in het luchtfilterhuis bijvoorbeeld? Daardoor is het venturi effect van het mengstuk verlaagd (door de lagere onderdruk)... ergo; stationair zal de wagen armer gaan lopen.

Dus advies is: inlaattraject nazien, verdamper opnieuw afstellen met CO-meter.
De ontsteking nazien is ook niet onverstandig, omdat ontsteking gewoonweg enorm belangrijk is op LPG. Om backfires te voorkomen maar ook om mooier te laten lopen, betere trekkracht. LPG is lastiger te ontbranden dan benzine... dus op LPG krijg je eerder last van een mindere ontsteking.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 07 aug, 2012 12:00

brinky schreef:Het klinkt alsof bij de backfire een gedeelte van je inlaattraject kapot is gegaan... scheurtje in het luchtfilterhuis bijvoorbeeld? Daardoor is het venturi effect van het mengstuk verlaagd (door de lagere onderdruk)... ergo; stationair zal de wagen armer gaan lopen.
Idd goed mogelijk. Of bv vacuumslang, carterontluchting oid losgeschoten, dat soort zaken kunnen, indien niet opgespoord, voor allerlei ergernissen zorgen

mevaoo
Geregistreerd lid

Bericht door mevaoo » di 07 aug, 2012 22:17

Aiaiai, ik had eigenlijk gehoopt dat de backfire iets goeds teweeg had gebracht, maar helaas... ;) Ik zal morgen voor de zekerheid het inlaattraject nalopen, althans voor zover ik het zelf kan zien, maar mijn beauty moet binnenkort dan maar eens naar een professional... Uhm, waar, wanneer en wie is nu de hamvraag... Ik kom erop terug.

Plaats reactie