Fysieke bedrading is geen twijfel over. Sowieso moet elke benzineinjector uitgeschakeld worden (schakelen van een weerstand). Het gaat mij erom wat er in de ecu gebeurt. Is er een algoritme dat per 2 slagen, dus 1 maal per 4 verbrandingen de brandstofhoeveelheid bepaald. Of wordt de brandstofhoeveelheid per ontbranding per cilinder bepaald. Dat laatste is technisch mogelijk, maar is meer werk...
Toen ik via Trionic per cilinder de brandstofhoeveelheid ging aanpassen ( finetuning...) had dit bij mijn 9-3 alleen effect als ik dat bij cil3 deed... Als ik het me nog goed herinner...
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
9-5 2,3 ltr Aero MY 2004 LPG inbouwen
-
rs13
- Geregistreerd lid
Re: 9-5 2,3 ltr Aero MY 2004 LPG inbouwen
Ik heb onvoldoende kennis en onderzoek gedaan naar de werking van vialle, laat staan t7 om inhoudelijk bij te dragen
.
Wat ik wel opvallend vind, is dat er regelmatig wordt gezegd dat tunen boven de 200 of 250 pk i.c.m lpg vaak problemen geeft. In de praktijk rijden er echter veel aeros rond met een lpi/ andere g3 installaties. Sommige zelfs met hele hoge kilometerstanden. Vaak zonder noemenswaardige problemen!
Zelf rijd ik met ongeveer 280 a 290 pk met een vialle installatie met 5 injectoren. Ik voel echt totaal geen verschil met het rijden op benzine of op lpg. Indien ik op e85 rijdt, dan merk ik inderdaad verschil. Ik heb dan ook bio software.
Mijn punt is, zou alles (heb het niet over uitzonderingen) niet gewoon goed werken aangezien er toch heel wat mensen zonder problemen met lpg rijden. Of kan het zo zijn dat een gas piggy ecu heel grof werkt maar dat e.e.a. Ondanks dat toch heel blijft? Dit laatste kijkt mij namelijk erg onwaarschijnlijk omdat er naar mijn idee dan heel veel motorschade gevallen zouden zijn. Vooral wat betreft mechanische schades/ zuiger schades.
Ja ik weet het, ook ik puur empirisch... Niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis van lpg piggyback ecu's.
Wat ik wel opvallend vind, is dat er regelmatig wordt gezegd dat tunen boven de 200 of 250 pk i.c.m lpg vaak problemen geeft. In de praktijk rijden er echter veel aeros rond met een lpi/ andere g3 installaties. Sommige zelfs met hele hoge kilometerstanden. Vaak zonder noemenswaardige problemen!
Zelf rijd ik met ongeveer 280 a 290 pk met een vialle installatie met 5 injectoren. Ik voel echt totaal geen verschil met het rijden op benzine of op lpg. Indien ik op e85 rijdt, dan merk ik inderdaad verschil. Ik heb dan ook bio software.
Mijn punt is, zou alles (heb het niet over uitzonderingen) niet gewoon goed werken aangezien er toch heel wat mensen zonder problemen met lpg rijden. Of kan het zo zijn dat een gas piggy ecu heel grof werkt maar dat e.e.a. Ondanks dat toch heel blijft? Dit laatste kijkt mij namelijk erg onwaarschijnlijk omdat er naar mijn idee dan heel veel motorschade gevallen zouden zijn. Vooral wat betreft mechanische schades/ zuiger schades.
Ja ik weet het, ook ik puur empirisch... Niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis van lpg piggyback ecu's.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
die donkerbruine injectoren gaan best een stuk verder dan de witte injectoren
4 witte injectoren zijn goed voor 200pk 4 donkerbruine zelfs tot 280pk dus 5 donkerbruine zouden zelfs goed zijn voor 350pk dit heeft met de dikte van de naald in de injector te maken
wat betreft haalt jouw systeem niet veel pk's uit die 5de injector
zo'n 5de injector is eigenlijk te simpel voor woorden die wordt gewoon bij 1 van de 4 cilinders op geknoopt alleen doordat de injector zich nog voor het gasklephuis bevindt hebben al de 4 cilinders er wat aan maar helemaal zuiver is het niet daardoor lopen wagens met een 5de injector iets minder mooi stationair
het hele vialle lpi systeem is eigenlijk heel simpel het is alleen jammer dat vialle zo erg z'n best doet om de ecu's af te schermen
4 witte injectoren zijn goed voor 200pk 4 donkerbruine zelfs tot 280pk dus 5 donkerbruine zouden zelfs goed zijn voor 350pk dit heeft met de dikte van de naald in de injector te maken
wat betreft haalt jouw systeem niet veel pk's uit die 5de injector
zo'n 5de injector is eigenlijk te simpel voor woorden die wordt gewoon bij 1 van de 4 cilinders op geknoopt alleen doordat de injector zich nog voor het gasklephuis bevindt hebben al de 4 cilinders er wat aan maar helemaal zuiver is het niet daardoor lopen wagens met een 5de injector iets minder mooi stationair
het hele vialle lpi systeem is eigenlijk heel simpel het is alleen jammer dat vialle zo erg z'n best doet om de ecu's af te schermen
-
evo
- Donateur (2x)

Defineer problemen...?rs13 schreef:... dat er regelmatig wordt gezegd dat tunen boven de 200 of 250 pk i.c.m lpg vaak problemen geeft. In de praktijk rijden er echter veel aeros rond met een lpi/ andere g3 installaties. Sommige zelfs met hele hoge kilometerstanden. Vaak zonder noemenswaardige problemen! ...
Als ik voor mezelf spreek zie ik gewoon dat AFR's op LPG niet consistent zijn bij verschil van vulling, temperatuur en waarschijnlijk ook bij veranderende butaan/propaan verhouding. In ieder geval als ik het vergelijk met op benzine rijden. Nu zijn dit doorgaans acceptabele verschillen hoor. Bij normaal gebruik (in NL...) zal je er niets van merken want dan komt het allemaal niet zo nauw. Echter, als je 'em een paar uur achter elkaar op z'n donder geeft kan een paar honderdste verschil in lamda of net wat extra voorontsteking wel het verschil uit maken tussen verbrandde kleppen, turbine of nog moeiteloos die extra ton...
Zo nu en dan komt het voor dat ik gewoon (best lang) tegen max EGT (950C) aan rijd (nee niet in NL...). Ik zie wanneer dat is, de meesten hier niet. Ignorance is bliss....
Maar nogmaals, ik ben van mening dat LPG een prima brandstof is om goedkoop km's mee te vreten. Echter ben ik ook van mening dat als je het onderste uit de kan wilt je dat niet met de gangbare installaties moet doen. Deze zijn, mijns inziens, gewoon wat "grof"...
-
rs13
- Geregistreerd lid
@ evo: Problemen definitie: Vooral opmerkingen of mededelingen dat Vialle e.a. tekortkomingen hebben zonder duidelijk aan te geven welke dit precies zijn en wat het probleem in de praktijk betekent.
Ik ben het helemaal met je eens dat als je echt het uiterste uit de hardware wil halen je zeker moet weten wat een ecu van het betreffende gassysteem kan en hoe het werkt om te beoordelen \of dit wel of niet een beperking zal vormen.
wellicht heb je gelijk in je constatering dat jouw lpi ecu te grof werkt om de laastste 10 of 20 pk eruit te kunnen halen op een verantwoorde manier. het kan ook zijn dat de nieuwste systemen wat meer kunnen? Ik heb geen id.
Ik ben het helemaal met je eens dat als je echt het uiterste uit de hardware wil halen je zeker moet weten wat een ecu van het betreffende gassysteem kan en hoe het werkt om te beoordelen \of dit wel of niet een beperking zal vormen.