LPi bij omschakeling duidelijk hoorbaar ander motor geluid

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
SatchSportSedan
Geregistreerd lid

Bericht door SatchSportSedan » ma 12 nov, 2012 14:11

Hallo, beste Forum,

klein vraagje ivm Vialle LPi:

ik rij nu +6000Km met dergelijke 1.8t [150Pk-16V-Turbo B207E]

Wat me nu dus stilletjesaan opgevallen is, het verschil in motor draai geluid,
bij het omschakelen van/naar LPG tegenover veel rustiger op benzine.
Of ie nu koud of warm is, op LPG lijkt ie me toch ietwat 'vierkant' te draaien?

LPG-installateur, beweerd me echter dat een Vialle-ECU in de fabriek wordt afgeregeld
op het motor type, en dat hier verder weinig aan te doen valt?

Is dit nu waar, of kan er toch (bij een bekwame gasboer welliswaar) iets van fijn-tuning worden gedaan?

Vialle confronteren met dergelijke vragen, leidt altijd tot het standaard antwoord: contact your installer,...$£$

Kan er iemand van jullie me eventueel aan de grens met belgie, een ervaren LPi-installateur aanraden;
voordat ik mn motor misschien wel helemaal in-de-soep-draai,... ???

Vriendelijke groet, Harry

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: LPi bij omschakeling duidelijk hoorbaar ander motor gelu

Bericht door Thieuke » ma 12 nov, 2012 16:07

Als Breda ook voor je aan de grens is, kan je Peter Mink proberen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 12 nov, 2012 17:57

iets ander motorgeluid komt omdat lpg anders verbrandt. Vlamsnelheid ligt oa lager stationair. Ik merk ook een subtiel verschil in motorgeluid als ik heen en weer schakel, terwijl er verder niets verandert in toerental mengsel ontsteking ed. Eigenlijk zou je voor lpg een andere onstekingsmap willen hebben maar dat zul je in de motor ecu moeten regelen. De LPI computer doet niets met je ontsteking, doet zowieso eigenlijk niet zo heel veel.
De hele "programmering" komt neer op een correctie factor voor de inspuittijd. Inspuittijd lpg injector = inspuittijd benzine * die factor. Deze moet zo ingeteld worden dat de mengselsamenstelling op lpg en benzine gelijk blijft. Als dit niet klopt merk je dat oa aan niet naadloos overschakelen. Bovendien gaat de ecu adapteren (op het afwijkende lpg mengsel want daar rij je het meest op). Kan je goed zien aan de fueltrims, bij extreme afwijkingen krijg je ook vaak check engine's op adaptatiewaardes of lambda bij het omschakelen.

EDIT je bougies 0.1 mm krapper zetten wil wel eens wat helpen om de motor mooier stationair te laten lopen op gas

SatchSportSedan
Geregistreerd lid

Bericht door SatchSportSedan » di 13 nov, 2012 13:23

All-right Hartelijk dank al voor de replies,

enkel nog ivm mn Vialle vraag:
klopt dit, als de installateur beweerd dat er geen afregeling (fine-tuning)
mogelijk is aan de Vialle LPi-ecu?
Of kan die persoon Mink te Breda mij misschien wel helpen?
----------------------------------------------------------------------
Ook dank voor de bougie-elektrode tip,
ik ging die zowiezo eens vervangen, en zit met twijfel tussen de originele NGK [#5542]-PFR-6T-10G
Of het alternatief 'Projected-Tip' van Luccio-engineering in A'dam?
deze stellen hun speciale NGK-LPG range Nr.1 voor, is een NGK [#7092] BKR-6-EGP

Maar ik vind die echter niet geadviseerd terug voor deze Saab 9-3 B207E motor????

Bij NGK claimen ze, omdat deze nooit effectief getest zijn voor deze motor?

Voor de 9-5 echter wel,...

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 13 nov, 2012 13:34

Ik geloof niet dat die LPG ECU niet in te regelen/bij te regelen is. Zeker niet als ik in diverse topics lees over dat installateurs van andere systemen met laptops mee rijden en testrits maken om de boel tijdens het rijden af/bij te stellen. Dat moet bij een systeem als Vialle ook gegarandeerd kunnen.

Jou installateur heeft er misschien geen zin in?? of heeft de kennis toch niet in huis???

Peter Mink is één van de installateurs in de grensstreek. Je mag hier geen reclame maken, dus andere in de grensstreek zijn 2M Alternative Fuel Systems in Tilburg en Mathijssen LPG Service VOF in Roosendaal, al weet ik niet wie jou installateur is, of dat deze er bij zit. Peter Mink kwam in ieder geval bij mij als eerste in mijn hoofd op, en zegt verder niks over de kundigheid (of een gebbrek hieraan) bij de anderen installateurs. Overigens kan je dit allemaal van de site http://www.vialle.nl" onclick="window.open(this.href);return false; halen.....

Verder is het denk ik gewoon bellen met die zaken en kijken waar je terecht kan.

Dan later je installateur confronteren en kijken of je kosten kan terug halen (misschien vooraf afspreken)????

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 13 nov, 2012 14:08

Vialle ECU's zijn alleen door een zeer selecte groep Vialle Dealers te programmeren... niet elke Vialle dealer kan dit, en is aangewezen voor een voorgeprogrammeerde unit van de importeur.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 13 nov, 2012 14:10

Bellen dus en vragen!
Het is in ieder geval wel mogelijk dus.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 13 nov, 2012 14:23

Thieuke schreef:Ik geloof niet dat die LPG ECU niet in te regelen/bij te regelen is. Zeker niet als ik in diverse topics lees over dat installateurs van andere systemen met laptops mee rijden en testrits maken om de boel tijdens het rijden af/bij te stellen. Dat moet bij een systeem als Vialle ook gegarandeerd kunnen.
Dat kan ook, zo stel je inderdaad de injector correctie factor in als er geen bestaand programma voor jouw motor is. Rijden, heen en weer schakelen, fuel trims en lambda monitoren en bijsturen tot het klopt.

Nogmaals, de hele aanpassing van de ecu op een bepaalde motor/setup komt neer op het instellen van de inspuittijd correctie factor. De lpg ecu zit hardware matig gezien tussen de benzine ecu en de lpg injectors en kan dus alleen wat bijsturen aan de inspuittijd. Ontsteking gaat helemaal buiten het lpg systeem om. Die mengsel aanpassing gaat via de inspuit tijd correctie factor. Staat die bv op 94% dan meet de lpg ecu de inspuittijd waarmee de benzine ecu komt, doet die x 0.94 en stuurt met die tijd de lpg injectors open. That's it. Niks geen kenvelden oid. Je kan nog veel meer instellen aan het lpg systeem maar dat heeft allemaal te maken met secundaire zaken, zoals condities voor omschakeling benzine/lpg, overschakelen op benzine boven bepaalde toerentallen etc etc. Doet verder niks met het mengsel.

Als het niet goed loopt op lpg staat je factor verkeerd of er mankeert wat aan de hardware.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 13 nov, 2012 14:33

Vialle weet ik niet, maar de LPG-injectie systemen waar ik mee werk hebben toch zeker wel kenvelden... De kenvelden zijn 3d mappen waarbij een translatiefactor over de benzine injectie tijd wordt in gedefinieerd. Dat wil dus zeggen dat je bij verschillende belasting en toerentallen een translatiefactor benzine->lpg kunt toepassen. Dit is ook echt nodig omdat je de brandstofkarakteristiek van LPG een stukje anders is dan van benzine... en je ook stationair een goedlopende motor wilt... ook op minder moderne niet-sequentiele systemen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 13 nov, 2012 14:37

klopt, er zijn merken die wel met kenvelden werken. Maar het ging hier over lpi.

SatchSportSedan
Geregistreerd lid

Bericht door SatchSportSedan » za 08 dec, 2012 17:00

Thieuke schreef:Ik geloof niet dat die LPG ECU niet in te regelen/bij te regelen is. Zeker niet als ik in diverse topics lees over dat installateurs van andere systemen met laptops mee rijden en testrits maken om de boel tijdens het rijden af/bij te stellen. Dat moet bij een systeem als Vialle ook gegarandeerd kunnen.

Jou installateur heeft er misschien geen zin in?? of heeft de kennis toch niet in huis???

Peter Mink is één van de installateurs in de grensstreek.
Je mag hier geen reclame maken, dus andere in de grensstreek zijn
2M Alternative Fuel Systems in Tilburg en Mathijssen LPG Service VOF in Roosendaal,

Peter Mink kwam in ieder geval bij mij als eerste in mijn hoofd op, en zegt verder niks over de kundigheid
(of een gebrek hieraan) bij de anderen installateurs.

Dan later je installateur confronteren en kijken of je kosten kan terug halen (misschien vooraf afspreken)????
..........................................................................................................................................

Nauw, luitjes bedankt,

Ik vrees grove vergissing van installateur-keuze te hebben gemaakt, dus zal me beroepen op één der gesiteerden;
Ben nml. niet gesitueerd aan de grens, maar binnenland; dus zowiezo zal het een dag uitstapje moeten worden.

Vindt het gewoon triest, en ben zeker dat mn installateur er zeker geen zin in heeft, daar ie. natuurlijk de ervaring mist,
en eigenlijk is het misschien maar beter zo: dat die 'prutser' er niet veel meer aan mn wagen mag komen!

Ik verschiet me trouwens van de prijzen die jullie in NL hebben voor een Vialle-LPi (ik lees hier en daar 2200,-Eurotjes)
Mijn heeft +2700,- gekost, begin dit jaar, all-in; maar wel onmiddelijk een heleboel grieven, zelf te onderzoeken en oplossen gehad, om dagelijks gerust te kunnen rijden. Voel me wel stevig in het zak gezet! Weet nu wel beter!

Wat ik ook wel doe, is op steady langere rechte vrije auto-strade ritten, waar ik zeker 3x5' minuten aan een rustig gangetje kan rijden: even terug op benzine schakelen (dan verbruikt ie toch minder,dan bij het optrekken enstadverkeer) en kan de 5' interval adaptie van het Trionic-7 zn ding doen, op benzine welliswaar.
Heb zelfs één maal al de gehele LPi-ECU dienen te 'Re-Setten' door de knop +15" seconden en langer ingedrukt te houden bij het afzetten van de motor (lees Vialle manual). Vanaf dan ging ie ook stukken beter ;-?

Kweet nu niet of ik daarmee ook enig custom adapted values heb ge Re-Set.

Alvast bedankt voor de replies

Plaats reactie