Koprevisie 9-5 2.3t

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Arbilen
Geregistreerd lid

Re: Koprevisie 9-5 2.3t

Bericht door Arbilen » do 03 jan, 2013 11:39

Is dat zo Tanisha? Jij hebt mijn blok indertijd geinspecteerd en je kon zien dat er zeer zorgvuldig mee om is gesprongen en ondanks de 2 ton op de teller, waren het carter en de nokken werkelijk nog als nieuw! Dan zou je toch denken dat er bij een dergelijk net rijgedrag een geharde kop die er 2 ton op zit ook langer mee zou zijn gegaan? Saab Twente gaf me indertijd n.a.v. een CE melding en inspectie met een camera in de kop meteen het advies de kop te laten reviseren. De auto had toen iets meer dan 2 ton op LPG gelopen. Het viel mij zwaar tegen. Ik zou bij een LPG inbouw nooit meer een geharde kop erin laten zetten. Dat verschil in aantal km tot aan een revisie bij een originele kop en kleppen was mij te minimaal.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 03 jan, 2013 11:48

dat bedoel ik nou sommige doen met een originele kop 3 ton en andere halen maar een ton
ook geharde koppen gaan al met een ton en anderen blijven er een eeuwigheid mee door rijden

ik heb niet echt een duidelijk reden kunnen vinden waar het aan ligt waarom de ene het wel kan en de andere niet

falk
Geregistreerd lid

Bericht door falk » do 03 jan, 2013 12:24

Dank je Tanisha. Ik zal eens gaan kijken. Hoe kan je zien dat het een bio kop is? (van buiten zonder hem uit elkaar te moeten halen)
Mijn pas aangeschafte 9-5 op G3 heeft 360.000 op de teller. Maar hij rijdt goed en start ook goed op koude motor. Voor mijn eigen gemoedsrust wilde ik wel even kijken of er een goede kop op zit omdat ik overal lees dat de Saab koppen na 1,5 tot 2 honderdduizend km vervangen worden voor een betere, en ik hoopte met deze km stand dat dat zeker al eens is gebeurd. Maar als ik de reacties lees over de duur van de verschillende koppen maakt het dan niets uit?

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 03 jan, 2013 12:36

Ik zou bij aanschaf van een volgende auto op LPG met meer dan 2ton op de teller een extra investering doen en de kop laten reviseren en de injectoren vervangen. LPG pomp is dan nog een risico. maar incalculeerbaar. Geeft je een bak minder zorgen voor de volgende 2 ton die je met deze kilometervreter wilt gaan rijden..... Ik was het gedoe met vervuilde injectoren, CE meldingen, sputterende motor en een vermeende koprevisie heel snel zat op mijn verder geweldige 9-5 Vector!

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » vr 04 jan, 2013 1:04

het zal wel ergens een samenloop zijn van omstandigheden, onsportief of net sportief rijgedrag, korte ritten of lange ritten, type gasinstallatie, heeft hij te arm of te rijk gelopen etc.
Veel factoren dus het is idd moeilijk te zeggen hoelang een kop het gaat uithouden of waarom nu juist die ene persoon het zo snel zitten heeft.

En geharde kleppen kunnen er beter tegen, daar ben ik zeker van maar ze gaan ook niet tot in de eeuwigheid mee. Tevens zit je met een dubbel probleem namelijk de extra hitte en minder smering. Geharde kleppen kunnen dan wel beter tegen de hitte maar daarom niet meteen tegen de mindere smering.

Bestaan tegenwoordig ook tal van smeringsmiddelen voor. Heb zelfs valvecare zitten en als ik rond mij hoor lijkt dat vrij goed spul te zijn. Zelfs de meest anti lpg monteur die ik ken maakt dan de opmerking van "hah maar je hebt toch die smering erop zitten, das goed" nadat hij 15 minuten heeft staan klagen over het feit dat er lpg opzit.
Overigens voor de prijs moet je het niet doen. 200 000km valvecare in je motor inspuiten kost je evenveel als een volledige koprevisie. Maar de kost is meer gespreid en het bespaart je kopzorgen.

Overigens eenmaal op die kmstanden kun je op benzine ook evengoed te maken krijgen met een koprevisie. Hoewel het risico gehalte met lpg wel serieus hoger ligt maar het is nu eenmaal een slijtagepunt.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 04 jan, 2013 1:24

wie heeft er trouwens gezegd dat b205/b235 geen geharde kleppen en zettingen hebben?
want in tegenstelling van wat er vaak gedacht wordt zijn ook de standaard koppen lpg geschikt

het geheel waarom de kleppen het veel minder lang volhouden dan b204/234 koppen heeft te maken met de dunnere klepstelen en de grotere diameter van de kleppen

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Re: Koprevisie 9-5 2.3t

Bericht door evo » ma 14 jan, 2013 17:11

sprankel schreef:....
Overigens voor de prijs moet je het niet doen. 200 000km valvecare in je motor inspuiten kost je evenveel als een volledige koprevisie. Maar de kost is meer gespreid en het bespaart je kopzorgen.
....
? Doe mij dan maar een koprevisie... Zit alles weer snuk.

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 15 jan, 2013 23:38

tjah, is een keuze die je maakt. Niet dat ik valvecare duur vind op zich. 150 euro installatie kost, olie kost rond de 30 euro per fles. Fles gaat een 10 000 km mee maar dat maakt 150 + 30 *20 dus al snel een 750 euro.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 16 jan, 2013 10:00

Mijn ervaring is ook dat oudere benzine/LPG Saabs met veel kilometers op de teller geen betrouwbare partners zijn voor mensen die er nog veel mee willen rijden en in willen zetten als dagelijkse kilometervreter. Turbo'tje, LPG pomp, injectoren, koprevisie, Black Sludge en ander elektronisch of mechanische probleempjes. Je moet gewoon op de koop toenemen dat er regelmatig wel wat aan de hand is. Dat is de reden waarom ik niet meer op km declaratie rijd voor de baas, maar in een nieuwe dienstauto op diesel, waarvan ik zelfs de wasbeurten niet meer hoef te betalen. Mijn Saabliefde bestrijkt nu alleen nog het prive rijden van classics. Ik weet het, velen zijn het hier niet mee eens, maar het forum is er om ervaringen mee te delen en dit is wel een serieuze ervaring. Neemt niet weg dat ik mijn echt geweldige 9-5 2.3t Vector nog elke dag mis!

Beste Saab voor mij als daily driver was de 9-3 2.2 TiD. 2 jaren zonder enig probleem, anders dan onderhoud, mee rondgereden!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 16 jan, 2013 14:42

Mwah, alles valt en staat met onderhoud. Je hebt negatieve en positieve uitzonderingen. Gelukkig valt mijn 9-5 in de laatste categorie. Gekocht met 250.000km, LPG er in bij 282.000km. Inmiddels zitten we op 434.000km en heb ik uit voorzorg een compressietest laten doen. Gewoon om eens te kijken hoe het daar mee zit. Conclusie? Licht verminderde compressie in de 3e cilinder.

Vandaag endoscopisch onderzoek laten doen en inderdaad: de kleppen bij de 2e en 3e cilinder zijn licht gezakt. Maar niet genoeg om er iets van te merken: wagen rijdt nog perfect en start zonder problemen. En het mooiste van alles: de cilinderwanden zijn nog in perfecte staat met erg mooie hoonlijnen. En dat na 434.000km... Dat die kop dan een keer vervangen moet gaan worden, valt wat mij betreft onder onderhoud. Zat er een keer aan te komen. In het voorjaar ga ik deze dus gewoon preventief vervangen. Het is nog altijd goedkoper dan een nieuwe auto kopen, bovendien weet ik dan zeker dat alles weer perfect is onder de motorkap!

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » wo 16 jan, 2013 22:24

Cool Millerdude! Dat is mooi... Maar zou je er niet nog wat langer mee doorrijden als je nu nog nergens last van hebt? Wat ben je van plan? Een nieuwe bio kop, of gewoon een gebruikte die alleen benzine heeft gezien? Voor beide valt wat te zeggen...

Dat betekent dat ik nog met gemak 200k erop kan zetten... korreltje zout maar toch fijn te lezen, we rijden met bijna dezelfde setup geloof ik. :wink:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 16 jan, 2013 23:59

Nieuwe bio-kop. Ik vervang het liever preventief dan het risico te lopen stil te komen staan of extra slijtage aan andere delen op te lopen bij slechte starts. Mijn 9-5 moet perfect blijven lopen en dat kan alleen met perfect onderhoud. Het wisselen staat nu gepland voor april/mei overigens. Die 1.000.000 moet toch te halen zijn ;)

Bovendien kan ik dan meteen T5-cams er in gooien. En als het inlaatspruitstuk er toch af is, verplaats ik gelijk de LPG-injectoren naar onderen. Dan heb ik bovenop ruimte om de 875 deka's te kunnen monteren. Nu zitten de LPG-injectoren op cilinders 2 en 3 voor de fuelrail en op cilinder 1 en 4 erachter. Daardoor kan ik de fuelrail niet omhoog of omlaag bewegen.

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » do 17 jan, 2013 12:36

Ja dat is een mooie 2 vliegen in een klap idd. :D Ben erg benieuwd, we moeten een dezer dagen toch weer eens meeten, echter dit keer liever ergens binnen en verwarmd. :-))

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 17 jan, 2013 13:03

Prima plan! Zoiets?
viewtopic.php?f=52&t=126859" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie