LPG tanken in Zwitserland, veiligheidsbril en handschoenen?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: LPG tanken in Zwitserland, veiligheidsbril en handschoen

Bericht door postma » za 30 mar, 2013 14:47

Nee dat is tegenwoordig niet meer verboden, er zijn zelfs speciale aluminium flessen voor.

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/alugas_lpg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

van Sprundel
Geregistreerd lid

Bericht door van Sprundel » za 30 mar, 2013 19:03

hoi,

30-40 jaar geleden was gasflessen vullen OOK al verboden in NL.

maar onze plaatselijke LPG pomphouder had voor elk merk (gasfles) een aparte nippel ( zelfgemaakt)

wij kookten toen in de polder ( geen aardgasaansluiting ) goedkoper dan de dorpsbewoners met aardgas.

Dit verbod heb ik NOOIT begrepen. Iets van de monopolisten (shell/esso/calpam etc.) van de flessen ???

John Grand
Geregistreerd lid

Bericht door John Grand » za 30 mar, 2013 20:10

postma schreef:Nee dat is tegenwoordig niet meer verboden, er zijn zelfs speciale aluminium flessen voor.

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/alugas_lpg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

kijk, weer wat geleerd :)
is nieuw idd :idea:
gr John

John Grand
Geregistreerd lid

Bericht door John Grand » za 30 mar, 2013 20:16

koken op LPg schijnt dus niet zo veilig te zijn in een gewone tank , iets met bezinken van wat in het gas zit , zouden al meerdere explosies mee gebeurt zijn op campings etc, maar wellicht is dat dan met gebruik van verkeerde regelaars etc. ?//

en veel voordeliger is het denk ik ook niet ??

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » za 30 mar, 2013 20:42

Jazeker is het veel voordeliger, denk alleen maar zelf je eigen fles vullen, wel uiteraard 80% vulling, ipv elke keer een ruilfles, waar altijd gas in blijft zitten, als je goed de link leest, zie je, dat je hem naar een aantal malen gevuld hebt de fles al terug verdient hebt. Het koken op lpg is schoner en net zo veilig als butaan/propaan. Je hebt aluminium flessen, maar ook stalen flessen, die zijn de helft goedkoper, maar dan wel weer veel zwaarder.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 30 mar, 2013 21:51

postma schreef:... koken op lpg is schoner en net zo veilig als butaan/propaan.
LPG is propaan/butaan...

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » za 30 mar, 2013 21:58

dat klopt, maar in "caravangasflessen" is het of propaan, of butaan. :wink:

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 30 mar, 2013 22:06

LPG en Zwitserland... daar heb ik ook wat eigenaardige ervaringen mee. In 1990 met een 900 op vakantie naar CH. De ombouw naar gas was zodanig, dat de brandstoftank moest wijken en er een klein noodtankje naast het reservewiel gemonteerd was. In D nog LPG kunnen tanken, maar alle(!) door de ANWB destijds aangegeven LPG stations in CH waren om veiligheidsredenen gesloten :shock: Men verwees mij naar Italië waar veel landbouwvoertuigen op LPG reden. Bij de boer moest dus wat te vinden zijn. Met angst en beven de alpen over geslopen op benzine (veel tanken onderweg om het tankje vol te houden... aanzuigbuis lag ongunstig voor niet-horizontaal rijden). Bij een boer in Italië idd kunnen tanken, gelukkig hadden wij het volledige hulpstukkensetje van de ANWB bij ons, zodat de Italiaanse aansluiting paste. Verder een geweldige vakantie gehad :wink:

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » zo 31 mar, 2013 2:33

kan mij ongeveer 10 jaar geleden nog herrinneren. werkte bij een groot glas bedrijf en moest even de gasflessen van de heftucks vullen.

10 flessen achter in een bestelauto'tje. gammel verloop nippeltje. en dan tanken acher in het auto'tje. :-S+
Kan mij nog herrinneren dat je erg koude vingers kreeg van het tanken.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » di 02 apr, 2013 8:54

2 jaar terug door Oostenrijk gereden en daar zijn ongeveer net zo veel tankstations als in Zwitserland, ongeveer 5. Zelf tanken was er ook niet bij, er kwam een mannetje aangelopen, deed handschoenen aan (nog net geen bril op) en tanken maar.

Nu tank ik niet meer in Oostenrijk, kan het net redden van het laatste tankstation in Duitsland tot de eerste paar in HU-land :mrgreen:.

Plaats reactie