kort spruitstuk 9000 aero - injectoren verplaatsen ?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
scandi
Donateur
Donateur

kort spruitstuk 9000 aero - injectoren verplaatsen ?

Bericht door scandi » di 23 okt, 2012 23:10

Ik heb recent een gasinstallatie laten inbouwen. De auto liep na de inbouw nog niet helemaal naar behoren en is na 2000 km door de gasinbouwer opnieuw ingesteld. Het bleek echter niet te lukken om de auto goed stationair t/m circa 2000 toeren te laten lopen. Motor blijft in de lage toerentallen een beetje schokkerig. Boven de 2200 toeren geen problemen. Vermogen is goed. Op benzine helemaal geen problemen.

De gasinbouwer vermoedt dat het onregelmatig lopen te maken heeft met de plaats van de injectoren in het inlaatspruitstuk. Het inlaatspuitstuk van de 9000 aero (turbo) zou relatief kort zijn waardoor er in het inlaatspruitstuk zelf gas kan overlopen. De oplossing zou bestaan uit het verplaatsen van de injectoren op het inlaatspruitstuk.

Zijn er gelijksoortige ervaringen met een 9000 aero (of FTP) op gas?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: kort spruitstuk 9000 aero - injectoren verplaatsen ?

Bericht door 9000-95 » di 23 okt, 2012 23:22

vaag verhaal. Er lopen bosjes 9000 turbo's op gas zonder deze problemen en alle latere 9000 turbo's hebben exact hetzelfde spruitstuk. Wat voor installatie is het? En heb je misschien een plaatje van hoe het nu is ingebouwd?

scandi
Donateur
Donateur

Bericht door scandi » wo 24 okt, 2012 12:55

Het is een Vogels installatie. Hieronder ook wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 24 okt, 2012 13:23

Ah, vogels dampgasinjectie... zou wel goed moeten kunnen lopen... maar dan zal er toch een technicus in moeten duiken. Mogelijke oorzaken: verkeerd gemapt, injectoren te groot, slecht toerental signaal, etc etc.. Eenmaal aan de laptop kan een technicus hier veel meer van zeggen, maar zo vanaf afstand valt er geen diagnose te stellen.

Mag ik vragen waarom je voor Vogels hebt gekozen? En niet bijvoorbeeld voor Prins? Deze heeft hetzelfde principe (ook dampgasinjectie), maar zijn al meer ervaringen mee mbt saab dan met vogels.

scandi
Donateur
Donateur

Bericht door scandi » wo 24 okt, 2012 13:40

Overweging was een combinatie van prijs, standaard geschikt voor hogere vermogens, kon snel terecht voor inbouw en een serieus aanpakkende (classic liefhebbende) gasinbouwer.

We hebben ruim een uur met de laptop er aan rondgereden en allerlei instellingen geprobeerd. Ook bougies weer teruggezet naar de originele. Is nu even (als tijdelijke oplossing) zo ingesteld dat bij lage toeren benzine wordt ingespoten.

Het niet mooi lopen van de motor is echt bij lage belasting/laag toerental. Bij flink optrekken (en hogere snelheden) is er geen probleem en rijdt de auto prima op gas. Ik zou verwachten dat als de injectoren te groot/te klein zijn dat juist bij vollast merkbaar zou moeten zijn. Het idee van de inbouwer is dat het gas per injector niet diep genoeg in de pijpen van het spruitstuk wordt ingespoten (te dicht op de ingang) waardoor er bij lage belasting een flow naar het volgende kanaal ontstaat en de motor wat uit onbalans begint te lopen. Bij flinke belasting zou dat minder plaatsvinden dan bij lagere belasting/laag toerental. Ik begreep van de inbouwer dat soms ook met extra slangetjes wordt gewerkt om dieper in het inlaatspruitstuk te komen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 24 okt, 2012 22:54

bij te grote injectoren kan de openingstijd te kort worden stationair of bij lage belastingen. Dat kan leiden tot onnauwkeurige werking van de injectoren en dat geeft het effect wat jij nou hebt. Je zou dan kunnen proberen of het beter wordt met een lagere gasdruk op de injectoren en bijbehorende grotere inspuit tijd correctiefactor. Dan worden de tijden wat langer.

De inspuitleidingen zitten wel wat ver van de kop af inderdaad, geen idee waarom ze dat zo gedaan hebben bij jou. Bij mijn Prins (ook dampgas) zitten de nozzels direct naast de benzineverstuivers, dus helemaal tegen de kop aan.

Hoe dan ook, neem aan dat je garantie hebt dus laat hem zijn ding maar doen en hopen dat het snel opgelost wordt!

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » do 25 okt, 2012 10:57

Bij mij draait de vogels vgi prima op de 9-5. Ik laat hem overschakelen op benzine boven de 12 ms inspuittijd. Om de kleppen te sparen. Dus normaal rijdt ie op lpg, maar bij inhalen oid op benzine. Hij loopt op gas zelfs nog iets mooier doordat dit niet hoeft te verdampen en beter met de lucht mengt.
Hierdoor kleinere nozles mogelijk, met nauwkeriger inspuiten bij lage toeren/belasting. Bij stationair moet de lpg injectie tijd boven de 3,5 ms liggen.
Bij de AEB injector is aanpassen van de injector eenvoudig en goedkoop mogelijk door middel van aanpassen sproeiers.
Zijn de injectors wel in de goede volgorde aangesloten? Want wat jij beschrijft kan ook voorkomen wanneer de aansluitingen van twee cylinders zijn omgewisseld.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » do 25 okt, 2012 11:02

Waar wordt de gasdruk gemeten?
Bij mij zit op het einde van de injectorrail een slang aangesloten van de gasdruksensor.

Afbeelding

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » do 25 okt, 2012 11:26

Ah, ik zie het al, het is een ander type map sensor.
Het is die AEB MP12T.

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » vr 26 okt, 2012 14:34

Welke bougies gebruik je?

scandi
Donateur
Donateur

Bericht door scandi » vr 26 okt, 2012 23:39

Eerst de NGK Iridium BCPR7EIX
Daarna weer terug naar oorspronkelijke bougies: NGK BCPR7ES-11

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 27 okt, 2012 22:43

is grote flauwekul die iridium zooi. goed voor de omzet maar beter gaat-ie er echt niet van lopen. Eerder slechter. Gewoon de standaard bougies erin, eventueel op 0.9 mm zetten. Zie ook viewtopic.php?f=51&t=122602&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » zo 28 okt, 2012 11:46

Ik heb een Saab 9000T16 met Bosch LH 2.2 met een dampgasinstallatie van Vogels. Ik ben er na 15Tkm goed te spreken over. Nog geen problemen gehad.
Ik weet niet goed of je beide systemen kunt vergelijken. Ik heb geen katalysator en DI. Mocht je nog iets willen weten, dan hoor ik dat wel.

joff
Geregistreerd lid

Bericht door joff » do 13 jun, 2013 16:26

hoe rijden die poly bushings trouwens?
;)

Plaats reactie