Motorwissel van 2.0t naar 2.3T icm Vialle...

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
WimZ
Geregistreerd lid

Motorwissel van 2.0t naar 2.3T icm Vialle...

Bericht door WimZ » wo 15 mei, 2013 15:37

Een kennis van me heeft wat pech met zijn 9-5 2.0t automaat op Vialle gehad: door gepruts van verkeerde beunen is zijn motor in de soep gedraaid. Nu heeft hij de nog perfect lopende motor uit mijn sloop 9-5 in zijn Saab in laten bouwen. Maar mijn 9-5 was een 2.3t handbak met Speedparts Stage 1, 235 pk.

De motorwissel is nu uitgevoerd, inclusief de rode benzine-injectoren, maar nu nog even met behoud van de originele 2.0t ECU. De motor loopt nu best goed en er is (tot op heden) geen Check Engine. De auto heeft vanmiddag APK gekregen.

Maar... we denken dat ie nog beter zou kunnen lopen als de ECU hem aanstuurt als een 2.3t, de inhoud is nu immers groter dan de ECU denkt en de benzine-injectoren zijn ook niet gelijk aan wat erin hoort (geen idee of dat een rol speelt overigens, er lijkt niet echt verschil te zijn tussen LPG en benzine). Bovendien is het erg jammer om al die extra paarden die hij nu ineens onder de kap beschikbaar heeft op stal te laten staan. Daartoe zou het in principe voldoende moeten zijn om met de Tech2 zijn chassisnummer in mijn ECU te zetten en die onder de paravaan te monteren. In ieder geval bij een benzine-auto...

De vraag is nu: hoe gaat dat met de Vialle computer? Moet de software of zelfs de hardware dan ook worden aangepast of kan die 1 op 1 zo blijven? En hoe zit het de injectoren? Ik meen te hebben begrepen dat de installatie met 4 injectoren (er is geen reden aan te nemen dat er 5 in zitten bij een 2.0t) maximaal 200pk kan leveren. Is het absoluut noodzakelijk die extra injector toe te voegen en zo ja, kan dat wel? Is het mogelijk om de auto op gasbedrijf te begrenzen op 200pk?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Motorwissel van 2.0t naar 2.3T icm Vialle...

Bericht door 9000-95 » wo 15 mei, 2013 16:57

De lpg ecu volgt de benzine ecu, doet eigenlijk niks anders dan de inspuit van de lpg injectoren uitrekenen door de inspuittijd van de benzine injectoren keer een factor te doen. Door die factor spuit je dan net zoveel verbrandingswaarde in op lpg als op benzine. Op het moment dat je andere benzine injectoren monteert klopt die factor niet meer en moet je de lpg ecu gaan aanpassen, anders zit je mengsel er naast. Staat dus feitelijk los van de cilinderinhoud.

Volgend probleem is die 235 pk, hangt af van de injectoren die er nu in zitten. Het meest waarschijnlijk heb je de 50 pk injectoren, dan ga je het zeker niet redden. De theoretische limiet zit dan op 200 pk maar als je op safe wilt spelen kan je daar met vialle beter ruimschoots onder blijven.
Er 3 opties: een 5e injector laten monteren en herprogrammeren, het systeem zo laten programmeren dat er boven een bepaald toerental overgeschakeld wordt op benzine (alleen met de nieuwere vialles) of 4 grotere injectoren monteren.

Ook iets om bij stil te staan: die 2.3 op kenteken krijgen is zo gepiept bij de rdw maar dan vervalt de g3 goedkeuring, die is namelijk afgegeven voor een bepaalde combinatie van voertuig en motor. Je krijgt dan lpg op kenteken en dat scheelt een slok in de mrb. Om G3 te behouden moet je een aardige gasboer bereid vinden een nieuw G3 certificaat af te geven en dat kan wat voeten in de aarde hebben.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 15 mei, 2013 17:22

Dank voor je antwoord. Omdat nu de oude Trionic ECU er nog in zit, die van de oude injectoren uitgaat, is er dus nog geen probleem op gas, begrijp ik. Hooguit een beetje op benzine omdat er vanwege de grotere benzine-injectoren meer brandstof wordt ingespoten dan dat de ECU verwacht. Klopt dat?
En klopt het dan echt dat het voor de ECU niet uitmaakt of de motorinhoud 2 liter if 2,3 liter is?

De eerste optie is dan nog om de oude groene injectoren terug te plaatsen en lekker op 150pk te gaan draaien, alsof er niets is gebeurd.
Wil hij wel meer pk's dan zou de eenvoudigste stap nog zijn om zijn 150pk ecu te laten tunen naar zeg 185pk. Met groene injectoren en zonder verdere aanpassingen van de vialle ECU.
Wil hij nog meer pk's, dan kan mijn 235 pk ECU erin, moeten de rode injectoren blijven en zal de LPG-installatie zowel hardware- als softwarematig moeten worden aangepast. Hetzij met grotere injectoren, hetzij met een extra injector en misschien zelfs wel met die overschakelfunctie, want ik geloof dat de betreffende auto pas later op LPG is gezet.

Aanpassen van het kenteken? Waarom zou je dat in vredesnaam willen doen? Daar kraait toch geen haan naar? Lekker het 2.0t afdekkapje laten zitten en karren maar. Knappe diender of inspecteur die de inhoud van buiten kan vaststellen. Hetzelfde geldt bij tuning. Ik ken niemand die de RDW op de hoogte stelt dat er inmiddels meer dan 300 paarden onder zijn kap opgesloten zitten.... ;-) Zo ken ik wel een dame die heel blond en met droge ogen zegt: geen idee, ik heb die auto zo gekocht. Niet standaard zegt u? Tuning? Wat is dat?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 02 jul, 2013 7:01

heey
het mooiste zou zijn de ecu die er nu in zit te laten aanpassen door iemand met verstand van zaken
moet ik hem noemen ? hij woont in brabant en ...............is wek gekend hier op het sf
volgens mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing
mvg werner

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 02 jul, 2013 7:50

Waarschijnlijk heb jij witte lpg injectoren. Dan houdt het bij 200 pk.

Ik zou je ECU voorzien van B235E software. Die zit op 201 pk en 285 Nm koppel.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 02 jul, 2013 8:52

ben je mooi klaar mee zo je moet er hoe dan ook mee aan de bak het verbaast mij zelfs dat dit loopt op lpg!

je moet een 2 dingen veranderen de benzine ecu moet de oudere software voor 2.3 gaan krijgen die kan op 200pk worden gezet en je lpi ecu zal ook gewisseld moeten gaan worden voor een exemplaar wat met de rode benzine injectoren overweg kan

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 02 jul, 2013 9:49

tanisha schreef:je moet een 2 dingen veranderen de benzine ecu moet de oudere software voor 2.3 gaan krijgen die kan op 200pk worden gezet en je lpi ecu zal ook gewisseld moeten gaan worden voor een exemplaar wat met de rode benzine injectoren overweg kan
volgens mij volgt de lpg ecu gewoon het signaal van de ECU, staat los van de injectoren die je zelf gebruikt. Zie ook bericht van 9000-95

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 02 jul, 2013 9:57

klopt. Daarbij hoef je zelfs als de correctiefactor niet meer klopt nooit de lpg-ecu te wisselen, die dingen kan je gewoon herprogrammeren :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 02 jul, 2013 10:17

een ander programma kan pas vanaf de 5.4 ecu en dan nog ben je goedkoper uit een ecu uit een sloper te scoren

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 02 jul, 2013 10:27

Thieuke schreef:volgens mij volgt de lpg ecu gewoon het signaal van de ECU, staat los van de injectoren die je zelf gebruikt. Zie ook bericht van 9000-95
volgt idd de groene injectoren de rode spuiten meer in waardoor op lpg een te schraal mengsel wordt ingespoten
lpi is een heel simpel systeem maar de omreken waarden van benzine injector naar gas injector moet wel kloppen!

Plaats reactie