Uitbouwen LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Nedwin
Geregistreerd lid

Uitbouwen LPG

Bericht door Nedwin » vr 26 apr, 2013 10:58

Gezien het mogelijke concept-belastingplan voor 2014, zal ik een uitbouw van mijn LPG installatie moeten overwegen en ik heb de volgende vragen waarvan ik het antwoord nog niet (geheel) op het forum heb kunnen terugvinden.

Het betreft een 900 GL 1984. Bij ca. 100k km is er - in september 2012 - een LPG installatie ingebouwd. Op LPG heb ik tot op heden ca. 3.500 km gereden, niet veel dus. Ik rijd hooguit 3.000 km per jaar dus het verschil tussen €120,- per jaar of €1.312,- per jaar aan wegenbelasting noopt mij tot het overwegen van het uitbouwen van de LPG installatie. Inderdaad, achteraf bezien was het niet zo handig om LPG te laten inbouwen. Deze is n.b. twee weken voor het regeerakkoord ingebouwd...

Ik heb begrepen dat het bezinegebruik fors hoger kan komen te liggen bij terug overstappen naar benzine (iets met een naald en membraam, waarvan ik de technische details niet geheel begrijp).
--> Geldt dit euvel ook bij het relatief kleine aantal kilometer dat ik op LPG heb gereden? Kan ik gerust terug overstappen naar benzine?

--> En met welke kosten voor het uitbouwen van de LPG-installatie volgens de RDW richtlijnen zal ik ongeveer rekening moeten houden? Is er wellicht een handige forummer die dat tegen die tijd wil doen en bijvoorbeeld de verdamper en andere te verwijderen onderdelen wil overnemen?

--> Zijn er andere zaken waar ik rekening mee zal moeten houden?

--> En ik ben tegen die tijd op zoek naar een nieuwe bodemplaat voor in de kofferbak...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Uitbouwen LPG

Bericht door Sapphire » vr 26 apr, 2013 12:58

Je kunt zonder problemen weer terug naar benzine. Na 3500 km is de naald nog niet zo ver ingesleten. En een nieuwe naald is anders zo te plaatsen.

Denk dat het met 4 uur werk zo'n beetje wel geklaard is, bij de RDW hoef je alleen een nieuw kenteken aan te vragen las ik van de week, dus dat zijn ook de kosen niet.

Andere zaken waar je rekening mee moet houden: je waterslagen zijn doorgesneden om de LPG waterstroom af te kunnen tappen, dus dat wordt nieuwe slangen kopen of een verbindingsstuk er tussen zetten danwel het T-stuk afdoppen (beide niet echt fraai). Verder is er natuurlijk her en der in je kabelboom geknipt :( dus dat moet weer netjes worden afgewerkt om storingen in de toekomst te voorkomen. Verder zit je hele auto vol met (schroef)gaten, allemaal plekjes die (kunnen) gaan roesten op den duur.

Waar je verder rekening mee moet houden is dat de verkoopwaarde veel lager zal liggen dan de waarde toen je nog geen LPG had ingebouwd. Mede omdat de auto nu vol met gaten zit en mede door de acute waardedaling van bijna alle oldtimers door het nieuwe oldtimerreglement. Gelukkig kan je aantonen dat de LPG pas ingebouwd is anders had je ook nog problemen met de geloofwaardigheid van de km stand voor een ex-LPG auto.

Voor dit soort auto's is het dus heel jammer deze nieuwe regeling, imho! Van 'collectors item' zonder LPG naar 'knakenbak' (niet vervelend bedoeld) naar 'gatenkaas' zonder LPG. 2 waardedalingen op rij.

Nedwin
Geregistreerd lid

Bericht door Nedwin » vr 26 apr, 2013 13:44

Je hebt helemaal gelijk. Het is dan eigenlijk niet meer de auto die ik voor ogen had. Had 'm tijdelijk als eerste auto willen gebruiken en de LPG er uit willen rijden, en vervolgens de komende tig jaar blijven rijden (ca. 3.000 km per jaar, maar dan wel goedkoop op LPG), maar heb 'm eigenlijk feitelijk 2 maanden als eerste auto gereden, vandaar dat íe zo weing op LPG heeft gereden. Maar daar is nu dus een stokje voor gestoken...

Daarom sluit ik ook niet uit 'm te verkopen en een daarbij een (behoorlijke) veer te laten.

Wellicht kan ik 'm dan beter nu verkopen hoe hij is, dus op LPG, en de eventuele koper de keus laten een en ander uit te bouwen of 'm op LPG te blijven (op)rijden.

Al met al heb ik een hele mooie smetteloze 900 'verkloot' waarvoor excuses.

Er bestaat nog een kleine kans op een overgangsregeling voor LPG, dus dat wacht ik nog maar even af. Anders zal ik binnenkort een advertentie plaatsen om te zien wat de markt doet...

Estate-V6
Geregistreerd lid

Bericht door Estate-V6 » wo 01 mei, 2013 14:27

Gewoon inderdaad afwachten. 2014 is sowieso nog ver weg. :arrow:

Z1000Bakker
Geregistreerd lid

Bericht door Z1000Bakker » di 16 jul, 2013 23:24

Vraagje mijnerzijds: lpg uitbouwen zal straks ook veel 2 de hands materialen opleverdn voor lpg inbouw.. In hoeverre mag materiaal hergebruikt worden ? Kan interessant zijn

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 17 jul, 2013 3:00

Bijna alles mag hergebruikt worden. Een aantal delen mag niet ouder zijn dan een jaar bij inbouw, zoals de vulslang. Ook moet de tank 67R01 keurmerk hebben. Geldt niet bij auto's met LPG reeds op kenteken. Daar 'kan' bijna alles.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 17 jul, 2013 12:29

Alle drukbellen moet 67r01 op staan, als je het wilt laten keuren voor op kenteken... Dus verdamper, afsluiters, tank, vuller, etc.. Daarbij mag de tank niet ouder zijn dan 10 jaar en moet er een tankdocument bij aanwezig zijn. Vulslang mag max 1 jaar oud zijn.

Kortom, als je de installatie al ca 10 jaar oud is, zijn bijna alle delen niet weer geschikt voor herinbouw.

Sowieso is dat maar de vraag of het slim is een oude installatie weer in te bouwen... De lpg techniek heeft ook niet stil gestaan. Lpg dampgasinjectie is een prachtige oplossing voor klassieke Saabs... Is zelfs prima op een carburateur motor te bouwen... Die er een stuk smeuïger van wordt.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » wo 17 jul, 2013 12:44

De TS heeft het over een belasting plan 2014, wat houd dat precies in ?
Dit ivm lpg inbouw volgende week.

Edit: weet het al, geldt voor oldtimers, en zover is het bij nog niet :D

Plaats reactie