Zelf inbouwen LPG installatie 900 S classic
-
DDJ
- Geregistreerd lid
Zelf inbouwen LPG installatie 900 S classic
Ik heb een 900 S classic gekocht op benzine. Voorlopig is dat geen probleem omdat we al een LPG auto hebben. Maar omdat ik 'de tijd' heb wil ik eigenlijk graag zelf het meeste voorwerk doen voor de inbouw van een LPG/Gas installatie. Vragen:
1. Mag dat? Ik heb meerdere topics doorgelezen en volgens mij mag het maar kan het niet zo snel vinden: http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/LPG-regelgeving.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Heeft iemand het al een keer gedeeltelijk zelf gedaan en de rest laten doen door een inbouwstation? Ik neem aan dat ze daar niet happig op zijn dus ik wil graag vooraf een station hebben die hiermee akkoord gaat.
3. Weet iemand wie het helemaal kan doen voor een mooie prijs? Tot nu toe krijg ik alleen maar offertes vanaf E1400,- terwijl ik her en der lees dat het ook voor E1000 moet kunnen.
1. Mag dat? Ik heb meerdere topics doorgelezen en volgens mij mag het maar kan het niet zo snel vinden: http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/LPG-regelgeving.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Heeft iemand het al een keer gedeeltelijk zelf gedaan en de rest laten doen door een inbouwstation? Ik neem aan dat ze daar niet happig op zijn dus ik wil graag vooraf een station hebben die hiermee akkoord gaat.
3. Weet iemand wie het helemaal kan doen voor een mooie prijs? Tot nu toe krijg ik alleen maar offertes vanaf E1400,- terwijl ik her en der lees dat het ook voor E1000 moet kunnen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: Zelf inbouwen LPG installatie 900 S classic
Even een paar dingetjes:
Na halverwege 1990 (een 900 S/LPT is '91 of later toegelaten) mag je niet meer zelf inbouwen wat inhoudt dat je niet zelf naar de RDW kunt ermee, moet een 'erkend' station dus doen voor je. Dan doen ze idd meestal liever alles zelf, ivm de zekerheid dat het in een keer goed is bij de RDW (tijd=geld) en het uitzoeken hoe jij het hebt gedaan en het corrigeren hiervan eventueel kost net zoveel zoniet meer tijd dan wanneer zij alles doen.
Dat je offertes krijgt van 1400 euro kan kloppen, een 1000 euro systeempje is namelijk een wel vaker voorkomende prijs voor een carburateur systeempje. Een 900 met injectie / turbo is een ander verhaal, bij een turbo moet je een verdamper met compensatie hebben enz waardoor het meer werk is / duurdere onderdelen.
Ik zou eens informeren bij van Ommeren LPG in Haarlem, zij hebben een mooi systeem voor de 900 classic T16.
Na halverwege 1990 (een 900 S/LPT is '91 of later toegelaten) mag je niet meer zelf inbouwen wat inhoudt dat je niet zelf naar de RDW kunt ermee, moet een 'erkend' station dus doen voor je. Dan doen ze idd meestal liever alles zelf, ivm de zekerheid dat het in een keer goed is bij de RDW (tijd=geld) en het uitzoeken hoe jij het hebt gedaan en het corrigeren hiervan eventueel kost net zoveel zoniet meer tijd dan wanneer zij alles doen.
Dat je offertes krijgt van 1400 euro kan kloppen, een 1000 euro systeempje is namelijk een wel vaker voorkomende prijs voor een carburateur systeempje. Een 900 met injectie / turbo is een ander verhaal, bij een turbo moet je een verdamper met compensatie hebben enz waardoor het meer werk is / duurdere onderdelen.
Ik zou eens informeren bij van Ommeren LPG in Haarlem, zij hebben een mooi systeem voor de 900 classic T16.
-
op
- Donateur (4x)

Die van Ommeren is als ik het me goed herinner de hofleverncier van Robert Wiering. Ik hoor goede verhalen over Fpt op Lpg bij hun, zij hebben het vaak gedaan en weten hoe het moet.
Veel inbouwers zijn er toch wat huiverig voor, de auto waar het in moet is minstens 20 jaar oud.
LPG werkt alleen goed als de techniek van de auto 100 % is, vaak moet een oldtimer eerst even geoptimaliseerd voordat het gas erin kan.
Maar het kan dus wel!
Gas is wel kritisch. Recent heb ik gemerkt dat de auto perfect liep op benzine, maar slecht op gas. Na het vervangen van de bougiekabels en de rotor was dat over.
Als je dus zelf aan de slag gaat en de inbouwer doet het laatste stukje, en het gaat niet helemaal lekker, voorzie ik pittige discussies
Heb je nieuwe spullen om zelf in te bouwen? Gezien het feit dat gas nauw luistert, zou ik niet met oude pompen en verdampers en zo gaan werken.
Veel inbouwers zijn er toch wat huiverig voor, de auto waar het in moet is minstens 20 jaar oud.
LPG werkt alleen goed als de techniek van de auto 100 % is, vaak moet een oldtimer eerst even geoptimaliseerd voordat het gas erin kan.
Maar het kan dus wel!
Gas is wel kritisch. Recent heb ik gemerkt dat de auto perfect liep op benzine, maar slecht op gas. Na het vervangen van de bougiekabels en de rotor was dat over.
Als je dus zelf aan de slag gaat en de inbouwer doet het laatste stukje, en het gaat niet helemaal lekker, voorzie ik pittige discussies
Heb je nieuwe spullen om zelf in te bouwen? Gezien het feit dat gas nauw luistert, zou ik niet met oude pompen en verdampers en zo gaan werken.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Klopt als een bus OP, systeem is door hun samen ontwikkeld en rijdt perfect. Is overigens iets duurder dan 1400 maar nog steeds zeer betaalbaar in mijn ogen (stukken goedkoper dan een G3 installatie). Misschien is het sadistisch maar ik heb al een paar mensen gezien die dat systeem te duur vonden, het elders lieten doen bij een bedrijfje dat het 'wel even' zou doen en die daarna 3x hun luchtfilterhuis op hebben geblazen. Dan kan ik een lichte grijns niet onderdrukken 
-
9000-95
- Donateur

volgens mij mag je nog altijd zelf inbouwen. Netjes doen volgens de voorschriften en daarna laten keuren bij de rdw. Enige nadeel is dat je nooit G3 kan krijgen maar dat is hier toch niet aan de orde.
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/E ... ouwen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/E ... ouwen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
-
brinky
- Donateur

Zelf inbouwen mag wel, zolang het maar een lambda geregeld systeem is.
Van ommeren bouwt bij mijn weten een simpel verdamper systeem met mengstuk in. Voor dezelfde prijs kun je een dampgasinjectie systeem in laten bouwen. Voor meer info stuur maar een pb.
Van ommeren bouwt bij mijn weten een simpel verdamper systeem met mengstuk in. Voor dezelfde prijs kun je een dampgasinjectie systeem in laten bouwen. Voor meer info stuur maar een pb.
-
Aero_9000
Simpel maar betrouwbaar
Geen extra draadboom in je auto. Ik vind een verdamper systeem wat eleganter staan.
Daarnaast voordeel van starten op lpg.
Geen extra draadboom in je auto. Ik vind een verdamper systeem wat eleganter staan.
Daarnaast voordeel van starten op lpg.
-
DDJ
- Geregistreerd lid
Maaruhm, die rommel zit toch onder de motorkap? Elegant is leuk maar het moet werken en als het even kan goed. Injectie is wat dat betreft wat geavanceerder (en zuiniger) toch?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

In theorie wel maar die gehele besparing doe je weer teniet omdat je moet starten op benzine dus alle korte ritjes zijn grotendeels op benzine, je koude starts zijn nog steeds op benzine (dat brengt de meeste slijtage toe aan je motor en vervuilt tevens de olie het meest), daarbij is de theoretische betrouwbaarheid lager aangezien je met een kapotte benzinepomp ook niet op LPG kunt rijden ondanks het feit dat systeem verder perfect in orde zou zijn. Bij een verdampersysteem dat niet werkt kun je nog altijd overschakelen op benzine en vice versa dus je kunt er altijd nog mee thuiskomen.
-
op
- Donateur (4x)

Hte betrouwbaarste systeem is vaak het simpelste systeem.
In een turbo zou ik voor een bewezen systeem gaan.
Uitgebreid orienteren en ervaringen van gebruikers verzamelen
In een turbo zou ik voor een bewezen systeem gaan.
Uitgebreid orienteren en ervaringen van gebruikers verzamelen
-
DDJ
- Geregistreerd lid
Ik denk dat beide systemen zich wel bewezen hebben. Ik heb natuurlijk al wel even flink gezocht. Maar goed, ik denk dat zelf inbouwen van een injectie wel een stapje te ver is voor mij. Als ik dat ga doen dan laat ik het doen. Misschien tankje ophangen enzo maar daar blijft het wel bij.
-
op
- Donateur (4x)

Dit is mijn LPG saga:
viewtopic.php?f=4&t=108832
Als je een keer wil bellen of proefrijden hoor ik het wel
viewtopic.php?f=4&t=108832
Als je een keer wil bellen of proefrijden hoor ik het wel
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat echt veel gaat uitmaken qua prijs...DDJ schreef:Misschien tankje ophangen enzo maar daar blijft het wel bij.
-
DDJ
- Geregistreerd lid
Zou ook meer voor ervaring en eigenwaarde zijn
. Van wat ik van Brinky begreep zijn al die problemen inmiddels getackled. Een beetje benzine wegrijden vind ik niet erg (rij eigelijk altijd stukken van 20km en meer), gaat meer om performance. Ooit zou ik weleens bij de 200+pk club op lpg willen horen. Beter dat je dan injectie hebt dan een verdamper lijkt mij zo (lekenlogica). Maar dat is nog enorme toekomstmuziek. Eerst de kar kei&keihard maken in de basis. Ik was in de veronderstelling dat op benzine starten ook beter is voor de motor?