Aan het onderwerp is wellicht niet meteen af te lezen waar ik met mijn vraag heen wil maar ik zit met het volgende: Het blok in mijn katalysator is los gekomen dus het rammelt lekker als ik rij en het is een APK afkeur. Zojuist had ik zelfs een plof en een roetwolk bij het starten dus het is tijd om de katalysator te gaan vervangen.
Er ligt een Vialle installatie in uit 2007/2008. In de tussentijd is de pomp al een keer vervangen door een nieuwe en in 2012 hebben we bij 216.000 een volledige motorrevisie gehad en grotere (bruine) injectoren gezet. Vanwege de Maptun Steg1 (geeft bij de 2.3 Turbo automaat 245pk) is de LPG computer handmatig geprogrammeerd bij Vialle zelf. Rijdt als een zonnetje, geeft nooit problemen.
Maar... Hij heeft altijd al slecht gestart. De motor gaat 3, 4, 5 keer rond voor hij aan slaat. Ons is ooit verteld dat bij stilstand een beetje LPG uit de injectoren lekt waardoor er bij het starten eerst een slecht mengsel uit moet worden 'gespouwd' voor hij aan slaat. Dit spul gaat natuurlijk door de turbo en verzamelt zich lekker in de katalysator. Dat vat daar vanzelf een keertje vlam en dan gaat het binnenwerk er vanzelf een keertje aan.
Dit is wat mijn katalysator genekt heeft en ik vroeg me af wat jullie kunnen adviseren om de 9000 wat sneller aan te laten slaan zodat de volgende katalysator ook een normale levensduur mee gaat (nu overigens 270.000KM dus ik mag niet klagen). Vanwege de dure motor revisie en het later opnieuw programmeren door Vialle zelf hebben we het slecht starten voor lief genomen en we willen vooral niet aan de installatie gaan morrelen omdat we niets willen verprutsen. Welke preventieve maatregelen kunnen we nemen? En denken jullie dat het klopt dat 'ie slecht start vanwege lekkend gas uit de injectoren?
9000 2.3Turbo+Maptun Steg1 (245PK) op LPG kapotte kat.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: 9000 2.3Turbo+Maptun Steg1 (245PK) op LPG kapotte kat.
een moderne LPG-installatie start toch op benzine en schakelt na een aantal seconden/meters over op LPG? of de injectoren lekken weet ik niet (te weinig notie van LPG-installaties), maar gesteld dat ze dat doen, dan start de motor op 2 brandstoffen (benzine en lek-LPG). wat dat doet voor een kat...zou maar zo kunnen dat-ie dan snel om zeep geholpen wordt, ja.
-
MaartenVeeke
- Geregistreerd lid
Het is inderdaad een moderne installatie (G3) die start op benzine. We hebben in de afgelopen jaren wel de injectoren ultrasoon laten reinigen en met nieuwe ringen terug laten zetten maar die extra omwentelingen bij het starten zijn er altijd geweest. Wat veroorzaakt nog meer lekken van LPG?
-
9000-95
- Donateur

een trionic 5 motor start zowieso altijd wat trager, heb je wel eens vergeleken met een andere 9000?
Dat je kat genekt zou zijn door lekke lpi injectoren, daar geloof ik niet zo in. Dat beetje lpg verdampt gelijk en als de auto al even staat en de kat niet bloedheet is waait het er gewoon doorheen. Een katalysator kan gewoon een keertje stuk gaan en gaan rammelen, hoeft niet per se een directe oorzaak voor te zijn. Maar een verkeerd mengsel (lpg er iets naast?) of een keer door een flinke plas rijden met hete kat of een flinke klap erop is allemaal niet bevordelijk natuurlijk. Zou er niet al teveel achter zoeken en gewoon voor een paar tientjes een gebruikte opsnorren.
Wat betreft dat starten: door de laatste paar km op benzine te rijden voor je de motor afzet, sluit je de lpi injectoren uit als oorzaak van het moeizame starten. Daarna zou hij dus sneller moeten starten. Ook zou de auto met lekkende injectoren altijd normaal snel moeten aanslaan als je hem afzet en gelijk daarop weer start. Simpele tests die ik zeker even zou doen.
Maar het kan ook best een heel andere oorzaak hebben. Die roetwolk die je eerder noemde geeft wel te denken, zou dan eerder denken aan flinke een overdosis benzine dan aan een overdosis lpg. Zou kunnen dat de benzineinjectoren juist wat lekken. Probeer eens een flesje injectorreiniger op een halve tank en dan die halve tank benzine ook leegrijden. Of laat ze ultrasoon reinigen. Of nog simpeler, monteer een ander setje, 9000 onderdelen in overvloed.
Ook een luchtlekje, bdp sensor die niet helemaal lekker meer is, DI, bougies, benzinedrukregelaar, temperatuursensor etc kunnen de oorzaak wezen. Gericht zoeken en zo mogelijk uitwisselen.
Dat je kat genekt zou zijn door lekke lpi injectoren, daar geloof ik niet zo in. Dat beetje lpg verdampt gelijk en als de auto al even staat en de kat niet bloedheet is waait het er gewoon doorheen. Een katalysator kan gewoon een keertje stuk gaan en gaan rammelen, hoeft niet per se een directe oorzaak voor te zijn. Maar een verkeerd mengsel (lpg er iets naast?) of een keer door een flinke plas rijden met hete kat of een flinke klap erop is allemaal niet bevordelijk natuurlijk. Zou er niet al teveel achter zoeken en gewoon voor een paar tientjes een gebruikte opsnorren.
Wat betreft dat starten: door de laatste paar km op benzine te rijden voor je de motor afzet, sluit je de lpi injectoren uit als oorzaak van het moeizame starten. Daarna zou hij dus sneller moeten starten. Ook zou de auto met lekkende injectoren altijd normaal snel moeten aanslaan als je hem afzet en gelijk daarop weer start. Simpele tests die ik zeker even zou doen.
Maar het kan ook best een heel andere oorzaak hebben. Die roetwolk die je eerder noemde geeft wel te denken, zou dan eerder denken aan flinke een overdosis benzine dan aan een overdosis lpg. Zou kunnen dat de benzineinjectoren juist wat lekken. Probeer eens een flesje injectorreiniger op een halve tank en dan die halve tank benzine ook leegrijden. Of laat ze ultrasoon reinigen. Of nog simpeler, monteer een ander setje, 9000 onderdelen in overvloed.
Ook een luchtlekje, bdp sensor die niet helemaal lekker meer is, DI, bougies, benzinedrukregelaar, temperatuursensor etc kunnen de oorzaak wezen. Gericht zoeken en zo mogelijk uitwisselen.
-
MaartenVeeke
- Geregistreerd lid
Goede tips waar ik wat mee kan. Bedankt daarvoor! Dat plofje overkwam me overigens gister bij de garage waar we 'm even op de brug zette. Ik kwam aan en zette mijn auto gigantisch in de weg wat de garagist betreft. Ik heb 'm moeten verzetten, daarna op de brug moeten zetten, nog eens starten met de meter in de uitlaat etc. Hij plofte na de 6e keer starten in 10 minuten dus ik reken er even op dat het daarbij blijft.
Het klopt dat hij beter start als ik de laatste meters op benzine rij voor ik de motor af zet. Als ik binnen een uur weer start, slaat 'ie direct aan. Wacht ik langer dan duurt het aanslaan ook langer. Vandaar dat ik het aanvankelijk in de LPG installatie zocht. Ik heb bij mijn laatste tank euro 98 een flesje injector reiniger erbij gedaan en in 6000km leeg gereden. Om echt effectief te zijn zou ik natuurlijk gewoon een tank benzine leeg moeten rijden (op benzine) met dat spul er in
. We hebben anderhalve week geleden de motorolie gewisseld en bij het controleren van de bougies waren ze alle 4 nog zo mooi schoon en gelijk gekleurd dat we besloten hebben om de bougies bij deze 10.000km beurt te laten zitten. De IAT sensor is in december vervangen door een nieuwe dus ik ben al halverwege met het testen. Ik ga eens bij Pa na vragen of hij nog benzine injectoren heeft liggen bij de donoronderdelen.
1 vraagje nog: Voor ik de IAT sensor verving, had ik wel eens een misfire (en vervolgens Check Engine) als 'ie over ging van benzine op LPG en dan vulde de auto zich even kort met een zware benzinedamp. Waar gooit de motor dat spul er langs uit als je het vervolgens vrij snel binnen ruikt? Is dat een plek waar je dan ook als eerste moet gaan zoeken naar een lek?
Het klopt dat hij beter start als ik de laatste meters op benzine rij voor ik de motor af zet. Als ik binnen een uur weer start, slaat 'ie direct aan. Wacht ik langer dan duurt het aanslaan ook langer. Vandaar dat ik het aanvankelijk in de LPG installatie zocht. Ik heb bij mijn laatste tank euro 98 een flesje injector reiniger erbij gedaan en in 6000km leeg gereden. Om echt effectief te zijn zou ik natuurlijk gewoon een tank benzine leeg moeten rijden (op benzine) met dat spul er in
1 vraagje nog: Voor ik de IAT sensor verving, had ik wel eens een misfire (en vervolgens Check Engine) als 'ie over ging van benzine op LPG en dan vulde de auto zich even kort met een zware benzinedamp. Waar gooit de motor dat spul er langs uit als je het vervolgens vrij snel binnen ruikt? Is dat een plek waar je dan ook als eerste moet gaan zoeken naar een lek?
-
9000-95
- Donateur

Als het pure benzinedamp is dan moet die ergens uit je inlaat systeem komen. Toch ergens een luchtlek, misschien een slangklem die niet goed zit of een scheurtje wat alleen onder druk opengaat. Was het echt een misfire of een backfire? Met dat laatste kan het zelfs via het luchtfilter eruit komen. Ook de moeite waard om de carterontluchting even na te lopen, als die los ligt ruik je vaak ook een soort benzinelucht binnen.MaartenVeeke schreef:1 vraagje nog: Voor ik de IAT sensor verving, had ik wel eens een misfire (en vervolgens Check Engine) als 'ie over ging van benzine op LPG en dan vulde de auto zich even kort met een zware benzinedamp. Waar gooit de motor dat spul er langs uit als je het vervolgens vrij snel binnen ruikt? Is dat een plek waar je dan ook als eerste moet gaan zoeken naar een lek?
-
John Doe
- Geregistreerd lid
Als je (bij starten op benzine) wacht totdat de benzinepomp is afgeslagen, slaat de motor vaak sneller aan.