LPG installatie overzetten

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
evert46
Geregistreerd lid

LPG installatie overzetten

Bericht door evert46 » za 19 sep, 2015 22:24

Hallo,
Op dit moment heb ik een 93 2.0t cabrio van sept 2002. Door de vorige eigenaar geïmporteerd uit Groot-Brittannië. In Nederland heeft deze LPG in laten bouwen. De cabrio begint gebreken te vertonen en heeft er inmiddels bijna 300.000 kms op zitten. Allemaal redenen om nu zelf een Saab 93 cabrio in GB te kopen en uiteraard te importeren. Uit 2004 of 2005: net geen BPM meer erbij en in GB ook nog behoorlijk goedkoper dan hier. Het rechtse stuur neem ik voor lief. Ook in de toekomstige Saab wil ik LPG inbouwen. Nu vraag ik me af of ik de LPG installatie probleemloos van mijn huidige naar de toekomstige cabrio kan overzetten. Het lijkt me logisch dat dit bij exact het zelfde type mogelijk is, maar ik wil nu, zoals je ziet, een jongere 93 aanschaffen. Dit type heeft qua carrosserie en outfit een nieuw uiterlijk gekregen, maar ik heb geen idee of er onder de motorkap wel/geen veranderingen hebben plaats gevonden. En indien wel, maakt dat uit voor het overzetten van de LPG installatie. Als ik er één koop, dan denk ik aan een 1.8t of een 2.0t. Graag advies aan deze leek. Bedenk dat ik technisch gesproken weinig tot niets weet van de genoemde motoren. En dan nog: Als wat ik wil niet kan, heeft iemand dan voor mij een bekend en betrouwbaar adres waar ik voor een redelijk bedrag LPG kan laten inbouwen.

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: LPG installatie overzetten

Bericht door blue city » za 19 sep, 2015 22:31

:D

Zijn totaal andere motoren. B205 vs B207, ook ander motormanagement. lijkt mij niet te doen, of wordt een hele dure grap. Ben niet bekend in de buurt van Hulst, maar die tips komen nog wel, denk ik.
Ik persoonlijk ging voor een nieuwe installatie.

:O:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 19 sep, 2015 22:48

Sommige onderdelen van de LPG installatie moet nieuw zijn voor de omkeuring naar LPG op kenteken.
Ik denk dat het uitbouwen en inbouwen in een net andere auto duurder is dan een nieuwe LPG installatie laten inbouwen. Maar dat heb je zo terugverdiend!

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 19 sep, 2015 22:56

Ik denk dat het technisch wel mogelijk moet zijn, als je het zelf doet. Zo ontiegelijk gecompliceerd is een LPG installatie nou ook weer niet. Of het economisch ook interessant is, ik betwijfel het.

Onderdelen, afhankelijk welk merk LPG installatie je hebt:

Tank: past wellicht wel, wellicht niet.
Leidingen/draadboom/vulslang: als de auto ongeveer dezelfde lengte is, zou pas te moeten maken zijn.
Verdamper: zolang je er een plekje onder de motorkap voor kunt vinden
LPG ECU: software moet uiteraard wel aangepast worden voor je nieuwe auto
LPG injectoren: als Saab voor de B2x5 en de B2x7 dezelfde injectoren gebruikt moet dat geen probleem zijn.

Je zult wel zelf alles moeten overbouwen/inbouwen gok ik; of zijn er LPG toko's die wel met tweedehands spullen werken?

En om alles goedgekeurd te krijgen... probeer een LPG installateur te vinden die zo gek is een door iemand zelf over-gehobbiede installatie goed te keuren. Ik heb er een hard hoofd in.

Was er ook niet een eis dat LPG slangen maximaal X jaar oud mochten zijn bij inbouw? -edit- Wat op hierboven dus ook al zegt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 20 sep, 2015 10:23

je mag nog steeds zelf in/overbouwen, dan naar de RDW laten keuren. Alleen krijg je zo G2 en geen G3 dus flink hogere mrb. G3 goedkeur is afgegeven op de combinatie van auto en motor, verander je één van die 2 dan vervalt de G3 goedkeur. En alleen erkende onbouwers mogen die opnieuw afgeven.

Wat je kan doen is wat inbouwers vragen of ze bereid zijn de boel voor je over over te bouwen, eventueel kan je hem er zelf uithalen, scheelt uurtjes. Zij kunnen dan ook een nieuw G3 certificaat afgeven. Je bespaart dan wat op de onderdelen kosten zoals tank, ecu, injectoren etc.

Aan de andere kant zou het best kunnen dat je huidige auto beter verkoopbaar is met de G3 er nog in.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 21 sep, 2015 8:17

Ik zou naar een inbouwt gaan en gewoon overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Wat ik mee zou wegen in de overweging is de ouderdom van de LPG installatie. Ook die hebben geen eeuwig leven.

En de ontwikkelingen staan daar ook niet bepaald stil.

ss50marc
Donateur
Donateur

Bericht door ss50marc » zo 27 sep, 2015 19:12

Neem aan dat je aardig wat km maakt, waarom dan niet meteen voor de diesel gaan? Heb het zelf ook overwogen maar ben zo op het nieuwere model afgeknapt na een proefrit dat ik m'n linksgestuurde 9-3 Caab op LPG heb gehouden en nu in GB (op GB kenteken) rijd, geen moment spijt van gehad nog. En is je huidige 9-3 echt zo op..?? Wat als je er nu zeg 2k tegenaan gooit om naast rugliere oliewisseltjes kommende 3-4 jaar weer heerlijk van je Caab te kunnen genieten? Ja klopt dat een (nieuwere) 9-3 Caab in GB stukje goedkoper is dan NL/D maar moet evengoed betaald worden, afschrijven doe je ook nog flink, waarschijnlijk wel wat minder kleine dingetjes te repareren eerste tijd maar daar ga je ook wel gewoon je onderhoudskosten aan hebben.. Succes!! :)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 29 sep, 2015 15:12

Wij hebben ook gedacht, laten we voor Diesel gaan. Zo kwam daar een 9-3 1.9 tid. Achteraf zeggen we: helaas.....
Feit is: LPG is gewoon goedkoper rijden. Zeker met de prijzen van de laatste tijd.

Onze volgende wordt dus weer een benzine SAAB met (nieuwe) LPG installatie.....

Plaats reactie