Ik heb sinds kort een 9-5 V6 3.0 op Vialle LPI met een Nordic ECU.
Na wisseling van de standaard ECU met de Nordic versie merkte ik een behoorlijk verschil in power.
Omdat bij een V6 3.0 er geen bedienbare wastegate is, is de vuldruk dus de basis druk die de turbo (GT-15) levert (iets van 0,25 of 0,3 bar)
Het gewijzigde management doet dus iets met de onsteking (vervroeging) en brandstof en niet met de turbodruk !
Omdat bij volgas geven tussen de 3500-4000 toeren op LPG, de motor gaat "bokken"/ stotteren, de auto uitgelezen en lambda waarden gecontroleerd.
(Op benzine is het probleem er overigens niet ......)
Bij uitlezen stond in de Tech een storing mbt de lambda sensor (waarde te hoog), 1.6 volt ipv tussen de 0.1 en 0.7 v)
De motor draait op benzine stationair met een lambda waarde van iets onder de 1.Gemeten aan de CO kast, dat is dus iets te rijk)
Rond de 3000 toeren (willekeurig test toerental) wordt e.e.a. weer netjes bijgeregeld naar lambda 1.
Op lpg heb ik een lambda waarde van rond de 1.08, maakt niet heel veel uit welk toerental.
Dit is dus behoorlijk arm en absoluut slecht voor de motor omdat de boel flink heet wordt.
De lpg installatie bijregelen is iets dat zeker zal moeten plaatsvinden, echter het blijft vreemd dat de auto stationair op benzine ook te rijk staat.
Hier zit niet echt logica in omdat je met een gewijzigd management (Nordic) niet gaat bijregelen in het stationair toerental.
Er zijn geen injector of spruitstuk lekkages (remmenreiniger gespoten), ook de benzinedruk regelaar is niet lek.
Nu weet ik dat Vialle LPI een lastig systeem is om bij te regelen.....
Ik ga zeker de oude ECU weer terugzetten om te kijken wat ik dan kan meet, temeer omdat ik de distributie heb gedaan en daarvoor met de oude ECU niet vol gas heb gereden. Ik kan de getunede ECU dus nog niet uitsluiten....
Heeft iemand echter een idee waar ik dit moet zoeken ?
De vragen die ik heb: simuleert Vialle LPI een lambdawaarde of 'meet' het systeem echt ?
Wat kan de rijke stationair regeling op benzine veroorzaken ?
Idem voor het arm lopen op lpg...... ?
Hopelijk heeft iemand een goede suggestie ?
(by the way: ik heb geen brandende motormanagement lampje gehad, wel dus de lambda fout bij uitlezen...)
Ik zoek het vooralsnog niet in de lambda sensor omdat de lambdawaarde bij 3000 toeren op benzine wel goed, dit regelen is voor de sensor veel moeilijker dan stationair.....