Prins VSI tuning

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
gertjeb
Geregistreerd lid

Prins VSI tuning

Bericht door gertjeb » za 29 jan, 2022 20:30

Goedenavond allemaal,

Ik heb me hier aangemeld omdat er weinig auto-fora zijn die LPG Tuning behandelen. Ik weet dat er veel kennis is hier op het Saab forum. Misschien willen jullie iets loslaten. Ik ben niet in het bezit van een Saab maar van een Seat Ibiza 6L uit 2008. De auto heeft een 1.8 20v turbo motor met 150 pk. De auto is voorzien van een Prins VSI installatie ook uit 2008. Ik wil de motor graag laten tunen. 200pk is makkelijk haalbaar op benzine. Ik wil dat het LPG systeem de tuning op benzine volgt. Mijn LPG boer beweert dat er nieuwe software moet worden geschreven. Sowieso moeten de LPG injectoren worden vervangen. Ik had de indruk dat de LPG boer daar niet veel trek in had. Mijn vragen aan jullie: Welke LPG boer kan dit ? Is de tuning dan nog betaalbaar ?

Groet,

Gertje

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Prins VSI tuning

Bericht door busy » za 29 jan, 2022 21:19

Welkom.

Boeren kunnen het niet. Er zijn op dit forum verschillende tuners met ervaring van het tunen van SAAB op LPG. Wellicht dat zij ook VAG ervaring hebben.

Zij melden zich vanzelf.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 29 jan, 2022 22:09

...een goede "boer" kan dat wel hoor...

Afhankelijk van je installatie kun je ook onder hoger vermogen, waarbij je lpg installatie tekort schiet, benzine bij laten bijspuiten. Zou je mogelijk je huidige hardware kunnen laten zitten. Maar eea is afhankelijk van je installatie.

Of iemand het voor je wil doen, is een tweede. Is compleet gekkenhuis qua lpg inbouw. Zal wel iets met de brandstofprijzen van nu te maken hebben.... is dus meer te verdienen aan plaatsen van een nieuwe installatie, dan softwaregeneuzel ( :wink: ) bij een oude...

Gerardus
Geregistreerd lid

Bericht door Gerardus » zo 30 jan, 2022 2:21

Voor het lpg gedeelte zou je contact op kunnen nemen met Kees Verhulst van Verdampere in Helvoirt.
www.verdampere.nl

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 30 jan, 2022 10:14

Vsi 1 is ook zelf goed te programmeren, software is op internet te vinden en verder alleen een kabeltje nodig. Vsi2 is een ander verhaal.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 07 feb, 2022 13:32

maar vermoedelijk wel in de hardware nieuwe injectoren nodig, de huidige zijn ws op 150 pk gekozen en 50 pk erbij is met turbotuning niet zo spannend, maar mogelijk (lees:zeer waarschijnlijk) wel boven de capaciteit van je injectoren

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » ma 07 feb, 2022 20:13

De software van de LPG installatie bevat eigenlijk alleen de hoeveelheid gas dat ingespoten moet worden ten opzichte van het benzine-injector signaal. Ga je nu tunen dan worden de openingstijden langer, als het goed is gaat de LPG dan evenredig mee. Dit wordt anders als je met andere benzine-injectoren of hogere benzinedrukken gaat tunen; dan klopt de verhouding niet meer dus zou de LPG software aangepast moeten worden. Het zelfde geldt voor andere LPG injectoren uiteraard.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 07 feb, 2022 21:33

Klopt in princiepe...

Echter....

Als je lpg niet spot on zit (wat je helemaal niet hoeft te merken) loop je de kans dat de fout bij tuning vergroot wordt. Zoiets hoeft zich overigens ook niet meteen te uiten in rot lopen oid. maar kan wel schade op de lange duur veroozaken door bijv. onnodig hoge uitlaatgas temperaturen... iets met lichtelijk aangebraden kleppen enzo ;-)

LPG en tuning kan prima samen gaan, ook voor de lange duur. Maar het loont zich om het serieus aan te pakken.

gertjeb
Geregistreerd lid

Bericht door gertjeb » wo 09 feb, 2022 13:16

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb 1 naam gehoord waar ik eventueel terecht kan. Weten jullie nog meer adressen van techneuten die mij kunnen helpen ?

mjb.thomassen
Geregistreerd lid

Bericht door mjb.thomassen » vr 18 feb, 2022 17:11

injektoren hebben verschillende kleurstikkertjes die corresponderen met capaciteit.Er moet natuurlijk wel een voldoende rijk mengsel zijn anders is dat niet goed voor je kop.KLok kan t wel aan. In den Bosch zit een prins gasboer met ervaring.

Plaats reactie