"Laagste voertuigpunt" ivm gasleiding monteren onder bodem
-
Woodybouwt
- Donateur

"Laagste voertuigpunt" ivm gasleiding monteren onder bodem
Ben bezig met voorbereiden voor LPG-inbouw in mijn 95 V4.
Heb gekozen voor een multivalvetank die naast een verkleinde benzinetank komt (in de auto). De gasafvoeropening van de tank zit dus in de bodem en daardoorheen komen de vulleiding en de afnameleiding. Hierdoor zijn deze leidingen op dat punt lager dan de bodemplaat. Aan de rechterkant zit de uitlaat die onder de bodemplaat hangt. Nu staat in Par. 2 en
Artikel 1.12:
In geen enkele dwarsdoorsnede van het voertuig mag
enig onderdeel van de LPG-installatie of daarvan deel
uitmakend beschermingsmateriaal met uitzondering van
de LPG-tank onder de onderzijde van het voertuig
uitsteken tenzij een ander deel van het voertuig zich
binnen een straal van 150 mm nog lager bevindt.
In een soort samenvatting staat : De L.P.G.-leiding mag niet onder het laagste voertuigpunt uit komen en let op omleggen leiding bij kriksteunen.
Mag je voor het "laagste voertuigpunt" de uitlaat meerekenen? De wielen worden uiteraard buiten beschouwing gelaten, zoals bij de controlewijze staat vermeld.
Heb gekozen voor een multivalvetank die naast een verkleinde benzinetank komt (in de auto). De gasafvoeropening van de tank zit dus in de bodem en daardoorheen komen de vulleiding en de afnameleiding. Hierdoor zijn deze leidingen op dat punt lager dan de bodemplaat. Aan de rechterkant zit de uitlaat die onder de bodemplaat hangt. Nu staat in Par. 2 en
Artikel 1.12:
In geen enkele dwarsdoorsnede van het voertuig mag
enig onderdeel van de LPG-installatie of daarvan deel
uitmakend beschermingsmateriaal met uitzondering van
de LPG-tank onder de onderzijde van het voertuig
uitsteken tenzij een ander deel van het voertuig zich
binnen een straal van 150 mm nog lager bevindt.
In een soort samenvatting staat : De L.P.G.-leiding mag niet onder het laagste voertuigpunt uit komen en let op omleggen leiding bij kriksteunen.
Mag je voor het "laagste voertuigpunt" de uitlaat meerekenen? De wielen worden uiteraard buiten beschouwing gelaten, zoals bij de controlewijze staat vermeld.
-
Arjan9-3
- Donateur (10x)

Re: "Laagste voertuigpunt" ivm gasleiding monteren onder bodem
Dan mijn vraag of je de lpg-leidingen binnen 150 mm van de uitlaat zou willen plaatsen. Helpt natuurlijk wel bij het verdampen 
-
op
- Donateur (4x)

Er staat dat het onder de bodem mag uitsteken als er binnen 15 cm van die plaats een deel van de auto nog lager uitsteekt dan het LPG uitsteeksel. Of de uitlaat meetelt is de vraag en een andere vraag is of je dat überhaupt wel wil.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bij een 96 zitten er in de lengterichting ribbels in de vloer. Als je de gasleiding tussen die ribbels legt, zou het goed moeten zijn.
Bij mijn '79 96 lag de leiding aan de linkerkant onder de vloer, ver van de uitlaat.
Bij mijn '79 96 lag de leiding aan de linkerkant onder de vloer, ver van de uitlaat.
-
Woodybouwt
- Donateur

Je mag tot 10 cm van de uitlaat de leiding leggen en daarbinnen moet de leiding afgeschermd worden.
Maar het probleem is dat ik in t midden van de tank al buiten de 15 cm van de uitlaat uitkomt. Dus dan gaat de regel van belang zijn of de uitlaat bij een dwarsdoorsnede als laagste punt van de bodem gezien kan worden. Los van of die binnen de 15 cm ligt.
Het gaat mij dus om de betekenis van de term laagste voertuigpunt, mag de uitlaat meegerekend worden?
Maar het probleem is dat ik in t midden van de tank al buiten de 15 cm van de uitlaat uitkomt. Dus dan gaat de regel van belang zijn of de uitlaat bij een dwarsdoorsnede als laagste punt van de bodem gezien kan worden. Los van of die binnen de 15 cm ligt.
Het gaat mij dus om de betekenis van de term laagste voertuigpunt, mag de uitlaat meegerekend worden?
-
brinky
- Donateur

Uitlaat telt niet mee vwb laagste punt carosserie/chassis.
-
Woodybouwt
- Donateur

Dat is dan jammer. En ik heb gezien dat op't punt waar de leidingen uit de bodemplaat komen, de uitlaat in de wielkast loopt.
En ik gebruik een kunststofleiding die dikker is dan de metalen, waardoor die in 't profiel van de bodemplaat toch eruit steekt.
Als ik mijn trekhaakbevestiging tot dat punt verleng, telt die dan wel mee? Of gewoon hoekprofielen onder de bodem schroef? Dan zijn die 't laagste punt.
En ik gebruik een kunststofleiding die dikker is dan de metalen, waardoor die in 't profiel van de bodemplaat toch eruit steekt.
Als ik mijn trekhaakbevestiging tot dat punt verleng, telt die dan wel mee? Of gewoon hoekprofielen onder de bodem schroef? Dan zijn die 't laagste punt.
-
brinky
- Donateur

Een trekhaak telt wel mee… ik zou denken een hoek profiel ook, maar heb ik nooit geprobeerd bij de keuring.
-
op
- Donateur (4x)

Als je die hoekprofielen erop last heb je meer kans dat je er mee wegkomt dan als je ze schroeft. Alles wat demontabel is kan de keurmester niet meerekenen. Zei de muggenzifter
maar zonder gekheid: als die leidingnaast een opgelast hoekprofiel loopt is die toch beschermd en voldoe je dan aan de regel. Als de auto rijdend de grond raakt wil je dat dat met de vaste punten is en niet de brandstofleiding natuurlijk
maar zonder gekheid: als die leidingnaast een opgelast hoekprofiel loopt is die toch beschermd en voldoe je dan aan de regel. Als de auto rijdend de grond raakt wil je dat dat met de vaste punten is en niet de brandstofleiding natuurlijk
-
Woodybouwt
- Donateur

Gisteren nogmaals onder de auto gekeken en aan de zijkanten van de bodem zit een flensrand waar de bodem en de binnenschermen samenkomen. Die rand is ongeveer 2cm en voldoende om de leiding over de bodem te kunnen leggen. Voor de extra bescherming ga ik nog nadenken over een extra hoekprofiel. Veiligheid is belangrijk genoeg.