Alternatief voor dure o-ringen Vialle uitstroompijpjes

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Alternatief voor dure o-ringen Vialle uitstroompijpjes

Bericht door Wouter » di 08 nov, 2022 1:21

Bij een 9-5 estate met Vialle LPI wil ik de uitstroompijpjes in het inlaatspruitstuk gaan vervangen. De verkrijgbaarheid van Vialle onderdelen is door het faillissement niet bepaald goed. Ik heb inmiddels een online order staan voor vier van deze uitstroompijpjes (€ 200). Bij het vervangen van deze uitstroompijpjes moet je uiteraard ook de benodigde o-ringen vervangen. Vier o-ringen (in verschillende maten) per pijpje, in totaal 4x4=16 ringetjes. Maar met prijzen die al snel oplopen tot 5 Euro per ringetje loont het de moeite om te kijken naar alternatieven.

Uiteraard ben ik niet van plan om goedkope ringetjes uit een assortimentsdoosje o-ringen van Chinese makelij te halen, want dan vrees ik dat ik niet heel lang kan genieten van mijn nieuwe uitstroompijpjes. Nu ben ik uitgekomen bij deze site. Ik neig er nu naar voor de Viton/FKM o-ringen te gaan. Iemand met kennis van materialen die een andere mening is toegedaan? Suggesties voor andere alternatieven zijn uiteraard ook welkom.

Afbeelding
(op deze afbeelding staan nog meer o-ringen, maar het gaat om de vier o-ringen die direct in contact staan met het messing uitstroompijpje.)

sjares
Donateur
Donateur

Re: Alternatief voor dure o-ringen Vialle uitstroompijpjes

Bericht door sjares » di 08 nov, 2022 22:42

Als ik jou was zou ik eens contact zoeken met Eriks, die hebben veel materiaalkennis en enorme voorraad o-ringen van divers materiaal.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 08 nov, 2022 23:12

Eriks heeft een vergelijkbaar assortiment als het op o-ringen aankomt. Alleen levert Eriks niet aan particulieren. Nu ben ik weliswaar ondernemer, maar ze zien me al aankomen voor een paar ringetjes.

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » di 08 nov, 2022 23:24

Ik bestel er anders ook gewoon een paar o-ringen hoor... Gaat prima via de webshop; als je wat nodig hebt: let me know.

Gerardus
Geregistreerd lid

Bericht door Gerardus » wo 09 nov, 2022 10:58

Probeer Kees Verhulst van Verdampere in Helvoirt eens.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 10 nov, 2022 15:49

Technirub levert ook gewoon aan particulieren: https://www.technirub.nl/webshop

[edit]Die had je al gevonden zie ik... :badteeth1:
Wouter schreef:
di 08 nov, 2022 1:21
..Nu ben ik uitgekomen bij deze site. Ik neig er nu naar voor de Viton/FKM o-ringen te gaan.
Van de website:
technirub schreef:Viton (FKM) rubber O-ringen hebben een temperatuurbereik van -20º tot + 200º C en zijn bestand tegen:
...
- vloeistoffen op petroleumbasis
LPG is vloeibaar petroleumgas, lijkt mij ok dus :)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 10 nov, 2022 16:41

Dank Rocco. Denk dat ik maar voor FKM o-ringen ga. Dat lijkt me net wat hoogwaardiger dan EPDM en is ook bestand tegen hogere temperaturen. (Hoe warm wordt een inlaatspruitstuk?)

@ Gerardus: Kees Verhulst van Verdampere werkt met een alternatief voor de moeilijk verkrijgbare messing uitstroompijpjes, namelijk met slangetje die richting de cilinders in het inlaatspruitstuk komen te liggen. Alleen werkt dat naar verluid niet goed wanneer de injectoren dicht bij de cilinderkop in het inlaatspruitstuk zijn geplaatst en dat is bij een B205/B235 wel het geval.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 11 nov, 2022 11:49

Dank Brinky. Dat is ook een juiste set o-ringen als ik afga op het plaatje. Vraag is welk soort materiaal zij leveren.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 11 nov, 2022 12:57

gasservice emmeloord heeft ook de correcte spullen: al een tijdje niet geweest dus ik
weet verder niets.

Sandr
Geregistreerd lid

Bericht door Sandr » vr 11 nov, 2022 18:20

brinky schreef:
vr 11 nov, 2022 10:21
En deze?

https://nordicar.com/Volvo-Parts/Cadeau ... LPI-INJ-OR
Heb ik ooit gebruikt voor een oude Volvo 164, werkte prima.
Het juiste rubber is echt nodig ivm de hitte

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 14 nov, 2022 12:24

Wouter schreef:
do 10 nov, 2022 16:41
...(Hoe warm wordt een inlaatspruitstuk?)
...
even meten met een infrarood thermometer?

Plaats reactie