Beschikbaarheid lpg steeds minder?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Wouter1973
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Wouter1973 » do 01 feb, 2024 12:22

Ik rijd echt al zeker 25 jaar uitsluitend met LPG auto's. En zo ook nu, mijn Dion getunede 9-5 2.3t doet het er prima op.
Nu heb ik een min of meer vast tankadresje aan de A1 (Neerduist) omdat ze in de buurt zitten en beduidend goedkoper zijn dat de concurrenten. Soms moet ik echter op andere plekken tanken (de actieradius komt toch niet snel boven de 400 km) en dan valt me de laatste tijd echt op dat er bij diverse tankstations helemaal geen LPG meer te krijgen is. Vooral de Shell locaties hebben in mijn beleving vaak geen LPG. En áls ze het al hebben, vragen ze er de hoofdprijs voor. Is het echt zo dat LPG nu al stiekem een beetje uitgefaseerd wordt?

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Beschikbaarheid lpg steeds minder?

Bericht door Gårdarket » do 01 feb, 2024 13:58

Dat het er minder worden klopt denk ik wel. Bij een onbemand tankstations is de verkoop van LPG verboden en aangezien er daar steeds meer van komen zal dat ook invloed hebben op het aantal verkooppunten. Zo is een van mijn favoriete tankstations onlangs ook onbemand geworden, dus helaas ook geen verkoop meer van LPG.
Bij een tankstation vlakbij mijn ouders is een nieuwe woonwijk verrezen, gevolg is dat het tankstation wat er naast zit ook is gestopt met de verkoop van LPG.
De marge op LPG schijnt overigens wel goed te zijn dus dat kan de reden niet zijn.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.

Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door 9000-95 » do 01 feb, 2024 14:50

De tank app van Direct Lease is een aanrader, geeft (binnen Nederland althans) alle lpg stations met actuele prijzen. De verschillen zijn inderdaad van de gekke bij lpg, hier in de buurt kan ik momenteel terecht voor 73ct maar ook voor € 1,03 :shock: Da's dik 40% prijsverschil op een paar km.
9000 Anniversary 2.3T

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » do 01 feb, 2024 17:18

De prijsverschillen vind ik al jaren opvallend. Het ging mij er vooral om dat ik al een paar keer heb meegemaakt dat ik Lpg moest tanken, op een bemand tankstation, maar noodgedwongen weer verder moest op benzine omdat ze het niet hadden. En dan rijd je ineens een dikke 2 euro per liter op waar je normaal gesproken ruim onder de euro blijft.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 01 feb, 2024 19:37

Het is al lang niet meer vanzelfsprekend dat een tankstation LPG verkoopt, ook niet als het bemand is. Ik gok ongeveer één op de vier, langs de snelweg iets meer maar daar tank ik nooit. Maar in iedere wat grotere plaats is het nog wel te vinden. Binnen Nederland heb ik eigenlijk nog nooit droog gestaan op lpg. Vraagt gewoon enige planning, soms wat eerder tanken.

In Nederland is het gelukkig wel zo dat als een tankstation LPG heeft, de lpg pomp het ook doet. Da's over grens wel eens heel anders...
9000 Anniversary 2.3T

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door op » do 01 feb, 2024 23:15

Shell vervangt de LPG pompen voor laadpalen lijkt het.
en ook prijstechnisch willen ze er van af omdat de LPG die ze verkopen zo'n 13-15 cent per liter duurder is dan de concurrent. Hier in en rond Utrecht is er volop concurrentie en ligt de prijs al jaren €1,10 onder die van euro 95. van de grote merken is Total erg betaalbaar, evenals BP - ook langs de snelweg. Esso is nog duurder dan Shell.

Behalve het verdwijnen van LPG bij veel shell pompstations is me niet opgevallen dat LPG moeilijker te vinden is tegenwoordig.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 02 feb, 2024 11:04

In mijn beleving zijn er meerdere oorzaken die ervoor zorgen dat er steeds minder tankstations zijn waar ze lpg verkopen.

1. Er zijn steeds minder auto's die op lpg rijden. De marge op lpg is volgens mij hoger dan de marge op de andere brandstoffen (zeker wanneer men prijzen boven de 1,00 Euro hanteert). Dus als je tank al onder de grond hebt liggen en de techniek hebt staan, dan blijf je gewoon lpg verkopen, want dat is nog altijd een mooie aanvulling op het assortiment. Maar misschien zie ik het verkeerd en wegen de kosten niet op tegen de afnemende verkoop van lpg.

2. Een verkooppunt van lpg moet 'bemand' zijn. Er komen steeds meer onbemande tankstations, dus dan gaat de lpg uit het assortiment.

3. Een misschien verrassende, andere reden is woningbouw. Want de contour voor externe veiligheid bij een lpg tank is veel groter dan die voor de andere brandstoffen. Daarom heb je al nooit lpg bij tankstations die pal tussen de bebouwing staan. Mogelijk verdwijnt de lpg bij tankstations (vaak aan de randen van stedelijk gebied) zodat in de nabijheid woningen gebouwd kunnen worden. De aanwezigheid van een lpg tank (en de contour die daarbij hoort) zou de mogelijkheid tot woningbouw anders verhinderen. Voor de andere brandstoffen is die contour veel geringer, dus daarvoor blijft het tankstation bestaan.

Overigens is de reden dat je soms op onmogelijke plaatsen nog een tankstation ziet, gelegen in de kosten voor het ontmantelen en saneren van een tankstation. Er is vrijwel geen eigenaar die die kosten op kan brengen. Daardoor zijn er tankstations waar vrijwel niets wordt verdiend, maar uitsluitend in stand worden gehouden om de kosten voor de ontmanteling en sanering te vermijden.

Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Tubbe » vr 02 feb, 2024 11:47

Het zou mooi zijn als de interpretatie van toezicht verruimd kan worden. Er is al met toezicht op afstand geëxperimenteerd. Dan zouden veel stations op geschikte locaties zonder problemen onbemensd kunnen worden (ihkv kostenoverweging) en toch LPG blijven of zelfs gaan leveren.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » vr 02 feb, 2024 11:59

op schreef:
do 01 feb, 2024 23:15
Hier in en rond Utrecht is er volop concurrentie en ligt de prijs al jaren €1,10 onder die van euro 95. van de grote merken is Total erg betaalbaar, evenals BP - ook langs de snelweg. Esso is nog duurder dan Shell.
Uitzonderingen daargelaten. Neerduist langs de A1 is een Esso station. En staan al jaren bekend om hun beduidend lagere LPG prijs dan menig concurrent.

Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Tubbe » vr 02 feb, 2024 12:00

Esso Veenendaal is ook in de wijde omtrek hier het goedkoopste, gevolgd door Total

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 11 feb, 2024 12:21

Gisteren nog getankt lpg bij Esso Veenendaal, 0,71 cent per liter.

Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Tubbe » zo 11 feb, 2024 17:50

Jansen en LPG?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » di 13 feb, 2024 13:05

In deze al dure tijden toch zuinig aan doen. :O:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » di 13 feb, 2024 18:10

Van de 11 stations in ons dorp waar je lpg kon tanken is er nog 1 over en dan ook nog voor de hoofdprijs :shock:

Die app is echt een uitkomst, ook omdat de openings tijden vermeld zijn . Je kunt zoals gezegd lpg alleen bij bemande pompen tanken.
Pompen die overdag open zijn gaan ‘s avonds door met een betaal paal pas systeem, echter niet voor lpg.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie