Welke benzine als "reserve" in de tank?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
MvR
Geregistreerd lid

Re: Welke benzine als "reserve" in de tank?

Bericht door MvR » wo 24 apr, 2024 11:52

Hoewel Triumph een prehistorische 4-cylinder tractor-motor*) in de TR 2,3, en 4 lepelde, blijkt dat deze motoren erg gevoelig zijn voor 95 of 98RON. En ethanol natuurlijk. Ervaring van mensen van de TR Club leert dat zij BP Ultimate (zonder ethanol dus) het fijnst vinden voor deze motoren.

(Jaren '50 Massey Fergusson. Regelmatig is er eentje te zien in 'Clarkson's Farm' op Prime).

Afbeelding

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » wo 24 apr, 2024 14:37

Probleem bij auto's van 20 jaar of ouder (2002 is daarbij een kritiek kantelpunt) de rubbers en brandstofleidingen van veel auto's niet zo goed tegen alcohol kunnen.

Dus naast veroudering en het hygroscopische aspect is dat ook een argument om te kiezen voor benzine zonder ethanol.

Voor mijn MG-TF van 2002 wordt dat ook geadviseerd.

Afbeelding

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » wo 24 apr, 2024 14:42

Roosenr schreef:
di 23 apr, 2024 17:42
Ik tank gewoon E10 (euro 95) max 30l. Zelfs al rij ik constant op LPG, met de eerste km opwarmen verbruik je ook benzine en die 30l is dan binnen de 3 maanden al op. Heeft dus de kans niet om te verouderen. In de zomermaanden zal dit verbruik wellicht iets minder zijn, dan tank ik 25l omdat hij dan sneller overschakelt naar LPG na koudstart.
Ik deed dat eerst ook, maar heb gemerkt dat mijn 9-5 zeker in de wintermaanden een stuk beroerder start op euro 95. Slecht aanslaan en eenmaal aan ook vrij rommelig stationair met soms zelfs afslaan. Sinds ik het restant euro 95 nagenoeg heb opgereden en euro 98 tank (ik heb niet gelet op ethanol vrij) heb ik geen last meer van een moeizame koude start.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 24 apr, 2024 17:22

Komt ook omdat bij benzine die wat langer staat er relatief veel van de vluchtiger bestanddelen verdampen. En die zijn nu net nodig voor de koude start. Vooral bij zomerbenzine (waar toch al minder vluchtig in zit dan in winter benzine) merk je dan heel snel dat de startcapaciteit van de benzine achteruit gaat. Zeker als het ook nog wat kouder wordt buiten.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 24 apr, 2024 18:35

Gewoon voor de betere kiezen. Jouw Saab verdient het.

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » wo 24 apr, 2024 19:00

Wouter1973 schreef:
wo 24 apr, 2024 14:42
Ik deed dat eerst ook, maar heb gemerkt dat mijn 9-5 zeker in de wintermaanden een stuk beroerder start op euro 95. Slecht aanslaan en eenmaal aan ook vrij rommelig stationair met soms zelfs afslaan. Sinds ik het restant euro 95 nagenoeg heb opgereden en euro 98 tank (ik heb niet gelet op ethanol vrij) heb ik geen last meer van een moeizame koude start.
Nog geen last van gehad. Anders zou ik ook 98 tanken.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » wo 24 apr, 2024 19:55

2-takt oliemet de specificatie tc-w3 reuk en asloos. 1/200.
Geen vuiligheid in de tank en betere start na talloze korte stukjes op benzine

Herra
Geregistreerd lid

Bericht door Herra » wo 24 apr, 2024 20:50

Wat betreft de onnauwkeurigheid van de ledjes bij Prins: Ik had hetzelfde en degene die het geïnstalleerd had, gaf aan dat daar niets aan te veranderen was. Nadat ik contact hierover met Prins opgenomen had, bleek dat ze wel degelijk goed in te stellen zijn. De installateur werd door Prins goed wegwijs gemaakt in de handelingen met de computer om ieder ledje goed in te stellen. Wel ben ik daarvoor iedere keer nadat ik 1/6 van de tankhoeveelheid leeggereden had (gokje) langs geweest. Eventueel meer gereden kilometers reed ik dan even op benzine. Dit viel uiteraard onder de drie jaar garantie.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 07 mei, 2024 6:27

Mijn benzinetank word altijd afgevuld met Aral Ultimate 102 in Duitsland.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 08 mei, 2024 20:11

MvR schreef:
di 23 apr, 2024 19:17
EcoMaxx.
Deze reactie is wel erg kort en behoeft een aanvulling. Al is deze discussie natuurlijk al 1000keren gevoerd op het internet.
Maar ik vermoed dat meer mensen dan alleen TS dit interesseert.
TS vraagt advies wat het beste is voor de auto en dat is inderdaad Ecomaxx.
Ecomaxx is een alkylaatbrandstof en verouderd nagenoeg niet en trekt geen vocht aan. Aspen is vergelijkbaar, het nadeel is alleen dat je in theorie geen Aspen en gewone benzine moet afwisselen.
Gewone benzine bevat aromaten, hierdoor zwelt rubber enigzins, niet erg, dicht alleen maar beter af. Totdat je Aspen tankt, dan krimpt het rubber door het gebrek aan aromaten en kan er lekkage ontstaan.
Zelf heb ik dit ondervonden bij mijn oude Zundapp bromfiets, daar gebruik ik alleen maar Aspen in en daar is mijn brandstofkraan door gaan lekken, nieuw rubbertje er in en niets meer aan de hand.
Ecomaxx bevat wel aromaten, maar stukken minder dan reguliere brandstof, hierdoor krimpen de rubberen onderdelen niet of minder dan bij gebruik van Aspen.

Voor tijdens de winterstalling zou ik dan ook Ecomaxx adviseren, voor gebruik als start en noodbrandstof zou ik BP ultimate 98 gebruiken.

Plaats reactie