Vraag over Vialle

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Vraag over Vialle

Bericht door Gårdarket » di 27 aug, 2024 19:44

Afgelopen week een paar dagen richting de Bourgogne geweest om wat op te halen, dit samen met een vriend en in zijn 9-5. Voordat we naar huis gingen tankten we de auto vol met benzine en LPG. De auto reed verder perfect onderweg, maar wat mij nogal opviel was dat ook de benzinemeter aan het dalen was onderweg. Dus de tankinhoud was zichtbaar aan het dalen terwijl de auto "gewoon" LPG stond.
De auto moest er nog wel een beetje aan trekken want er zat een redelijk zware aanhanger achter.
Het enige wat ik mij kon bedenken is dat de computer omschakelt naar benzine als het gevraagde vermogen te hoog wordt.
Wie weet hier iets meer over te vertellen. Betreft een Vialle uit ongeveer 2016.

Harrie1971
Donateur
Donateur

Re: Vraag over Vialle

Bericht door Harrie1971 » di 27 aug, 2024 22:51

Ik herken dat. Ik denk dat de benzinemeter daalt met een door de computer berekende hoeveelheid die bepaald wordt door het gemeten verbruik. Als de auto een tijdje van contact af is geweest meet hij de hoeveelheid benzine weer met de tankvlotter.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » wo 28 aug, 2024 12:03

Daar heb ik zelf niet aan gedacht. Het zou zeker een oorzaak kunnen zijn, alhoewel ik mij afvraag of dat het enige is.
De meter kwam namelijk na de eerste stop, waarbij de LPG tank volledig was leeg gereden in mijn beleving niet noemenswaardig omhoog.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 13 sep, 2024 22:36

Dat ligt aan de duur van het afschakelen. Soms reset ie na/tijdens een tankstop, maar er zit een soort van timer op hoe vaak hij de vlotter uitleest. Soms duurt het even voor dat de echte stand weer verschijnt. Het leukst vind ik als de SID/computer denkt dat de tank bijna leeg raakt. Als je het weet kun je m dan makkelijk op een lange rit naar nul zien dalen.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » za 14 sep, 2024 11:37

Zodra ik weer eens de kans heb zal ik het in de gaten houden.

First93
Geregistreerd lid

Bericht door First93 » wo 30 okt, 2024 21:54

Dit is herkenbaar bij mijn nieuwe Saab met Vialle systeem. Vorige Saab had een Prins systeem en toen hier nooit last van gehad. Merk dat deze auto inderdaad meer benzine nodig heeft om alleen maar te starten… of moet ik het na laten kijken als dit voorvalt? Ben jij er al achter?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 01 nov, 2024 16:13

Benzine verbruik bij LPG installatie is van veel dingen afhankelijk. Is bijvoorbeeld afhankelijk van de omschakelvoorwaarden (motortemperatuur, vermogens vraag, lege tank) plus veel korte riten met koude motor geeft hoger benzine verbruik plus sommige installaties (zoals Prins) kunnen een percentage benzine bijmengen onder specifieke omstandigheden. Dat zorgt allemaal voor afwijkingen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 01 nov, 2024 17:41

Vialle heeft er wel een handje van die omschakel parameters zo te kiezen dat er inderdaad vaak relatief veel benzine verbruik is tov andere merken installaties. Zoals relatief hoge koelwater temperatuur voor de omschakeling, ook bij warme motor altijd eerst een vaste tijd op benzine laten draaien etc. Waardoor je vaak kilometers op benzine rijdt na een koude start. Waarom heb ik nooit begrepen, ze hebben helemaal geen minimale koelwater temperatuur nodig omdat er geen verdamper is. En zelfs bij een verdamper systeem is 30-35C al genoeg, da's tweehonderd meter bij mijn auto. Is helaas niet aan te passen omdat vialle de software potdicht getimmerd hebben, dus daar kan je lpg inbouwer ook niks mee.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 01 nov, 2024 19:39

Bij Prins wel instelbaar maar (bij mijn beide installaties) wel vanaf 47 graden.

Plaats reactie