LPG smering?
-
hendrik1
- Geregistreerd lid
Re: LPG smering?
Hoe kom ik te weten of er op mijn 9-3 Bio Power de juiste cilinderkop geplaatst is bij reparatie?
Heeft iemand een onderdeelnummer van de juiste kop, die anders is dan die van de "gewone" 9-3.
Heeft iemand een onderdeelnummer van de juiste kop, die anders is dan die van de "gewone" 9-3.
-
busy
- Donateur (4x)

Dat kun je niet zien. Dan moet je de kop er afhalen en door iemand met kennis van zaken naar klepzittingen laten kijken.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Even off topic…
Als de gasinstallatie zoveel problemen geeft, dan ga je toch lekker over op benzine?! Daar wordt de motor sowieso gelukkiger van
Als de gasinstallatie zoveel problemen geeft, dan ga je toch lekker over op benzine?! Daar wordt de motor sowieso gelukkiger van
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dat is wel een ongenuanceerde opmerking. LPG brandt veel schoner, olie blijft schoner, minder slijtage, minder emissies, ..Luthart schreef: ↑ma 18 nov, 2024 19:21... dan ga je toch lekker over op benzine?! Daar wordt de motor sowieso gelukkiger van
Alle motoren geschikt voor ongelode benzine hebben harde klepzittingen en kunnen ook op LPG.
Ik heb jaren vrij probleemloos op LPG gereden, in een '79 96V4 en een '87 8v 900i.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Klopt, maar gas verbrand ook veel heter en heeft geen smerende en koelende eigenschappen.
Niet echt lekker om (af en toe) het volledige potentieel van de motor te gebruiken op de autobahn bv…
In mijn optiek is op gas rijden vooral een economische keuze.
Niet echt lekker om (af en toe) het volledige potentieel van de motor te gebruiken op de autobahn bv…
In mijn optiek is op gas rijden vooral een economische keuze.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Biopower koppen kunnen dat prima aan. Bio-Ethanol/benzine mengsel kan in bepaalde verhoudingen minstens zo heet worden. Daarnaast heeft LPG een hoog octaangetal, dus ja economische keuze want benzines met een vergelijkbaar getal kosten 3 keer zo veel.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Benzine ook niet, tenzij je (tweetaktLuthart schreef: ↑ma 18 nov, 2024 21:32... gas .. geen smerende ... eigenschappen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Je hebt gelijk. Ik bedoel vooral de koelende werking ervan.
Vroeger deed ik bij mijn TDI wat 2takt olie bij in de tank. Liep er erg mooi op. Diesel is ook erg schraal sinds dat er (bijna) geen zwavel in zit.
Vroeger deed ik bij mijn TDI wat 2takt olie bij in de tank. Liep er erg mooi op. Diesel is ook erg schraal sinds dat er (bijna) geen zwavel in zit.
-
9000-95
- Donateur

Koppen van de B204/234 blokken ookTubbe schreef: ↑ma 18 nov, 2024 21:54Biopower koppen kunnen dat prima aan.
Maar inderdaad, met lpg moet je wel even nadenken over de geschiktheid van je motor. En dan kom je vaak toch op oudere motoren. Niet zo vreemd, er wordt steeds goedkoper gebouwd en het meeste modernere spul blijft op benzine al amper heel.
Die hetere verbranding waar iedereen altijd over roept komt overigens voor een groot deel omdat lpg een andere ontstekingscurve nodig heeft dan benzine. Waardoor het ontstekingstijdstip op lpg vaak sub optimaal is, wat resulteert in hogere temperaturen dan nodig.
Maar door het bestaan van de trionic suites is daar prima iets aan te doen bij Saabs. Kan je heel veel mee winnen.