Toch geen hogere MRB?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Toch geen hogere MRB?

Bericht door collega » wo 20 nov, 2024 19:44

[urlhttps://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hoop ... m=a_128662[/url]

Dit zou goed nieuws kunnen worden

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Toch geen hogere MRB?

Bericht door Steve-O » wo 20 nov, 2024 20:20

Nou, dan gaan we maar duimen dat het voorstel tot het doorvoeren van dit amendement wordt aangenomen.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 21 nov, 2024 23:20

Ze moeten in Den Haag eens normaal doen. Er was namelijk ook sprake om propaan hoger te belasten. Dan is de tuinbouw bijvoorbeeld flink de spreekwoordelijke Sjaak evenals veel consumenten zoals boeren. En ik ook dus. Ik heb een mooie 1000 liter tank in de tuin staan en voor nu is dat een stuk(je) goedkoper als aardgas. Met die verhoging die ze wilden zou propaan niet uitkunnen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 22 nov, 2024 8:53

Den Haag en normaal doen?
Deze club is zo ongelooflijk ongestructureerd en met zichzelf bezig..

Auto's met een uitstoot tot 50gr zouden per 1/'25 naar 100% mrb gaan om EV`s nog langer in de luwte te houden, dat blijkt volledig onverwacht op 75% uit te komen.. (Ben er blij mee hoor)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 20 dec, 2024 17:24

Sa93Ve schreef:
do 21 nov, 2024 23:20
Ze moeten in Den Haag eens normaal doen. Er was namelijk ook sprake om propaan hoger te belasten. Dan is de tuinbouw bijvoorbeeld flink de spreekwoordelijke Sjaak evenals veel consumenten zoals boeren. En ik ook dus. Ik heb een mooie 1000 liter tank in de tuin staan en voor nu is dat een stuk(je) goedkoper als aardgas. Met die verhoging die ze wilden zou propaan niet uitkunnen.
Dus propaan kan momenteel enkel uit vanwege lagere belastingen t.o.v. aardgas?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 21 dec, 2024 10:22

:offtopic:
Ja/nee
Alleen is scheefgetrokken door accijns / energie belasting en prijsverschillen door energieleveranciers.
Voor vergelijken moet je omrekenen naar energie per eenheid (liters, m3 en kg niet door elkaar halen)

Kort door de bocht, omslagpunt vd brandstof ligt ergens bij €1 voor m3 aardgas, betaal je meer, dan is propaan goedkoper.
Komt nog wel huur tank en dergelijke bij
En tank vullen met volle levering, meestal in de verkeerde duurdere periode.

Tuinders: 30000 m3 x € 0,30 , dan ga je al snel om.

PS; lpg voor auto’s in geen 100% propaan, maar mengsel van (normaal gesproken) 70/30 %
Stoken op autogas kan eigenlijk niet zo maar.

Dan nog ff elektriciteit > 1m aardgas (€1,40 )komt overeen met pakweg 9kWh Electra (€0,30) afhankelijk van je contract.

Ik denk dat er in Den Haag heel veel clowns zitten die denken dat het 1 op 1 is :-S+

Rijden op lpg
1 op 10. = nu ongeveer € 0,08 per km is € 8 per 100 km
Electra is ca 15-20 kWh uur per 100 km = als je goedkoop tankt € 0,30 per kWh € 6

Rij je zuiniger 1 op 12 en lpg prijs in de zomer € 0,70 is van €6
en tank je EV bij een laadpaal aan de snelweg 15 x€ 0,55 is € 8

Tja , nu heb ik PV op het dak en heel erg veel over en de installatie al terugverdient, wat krijg ik terug bij de energie leverancier ??? Ongeveer €0,05 per KWh
Dus ik heb overwogen om zomers EV te gaan rijden ( salderen gaat eraf)

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 21 dec, 2024 14:03

Henk-Jan schreef:
vr 20 dec, 2024 17:24
Dus propaan kan momenteel enkel uit vanwege lagere belastingen t.o.v. aardgas?
1 liter propaan = 0,73 m3 aardgasequivalent. Wij verbruiken ongeveer 1600 liter propaan op jaarbasis. Volgens mij betalen wij 90 cent per liter propaan inclusief belastingen. Volledige huis op vloerverwarming van nov tot maart/april op 20 graden. Verder alleen sanitair warmwater. De rest is elektrisch.

Ik durf wel te stellen dat het, voor ons althans, goedkoper is dan aardgas.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 22 dec, 2024 15:37

Als je €0,90 betaald , dan ben je denk ik ca €560 voor de brandstof en €280 aan vastrecht goedkoper uit. :D

Plaats reactie