koud weer; wanneer overschakelen op lpg?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
baas9000
Geregistreerd lid

koud weer; wanneer overschakelen op lpg?

Bericht door baas9000 » ma 17 dec, 2007 22:51

omdat mijn auto vaak uitviel net na het starten heb ik de lpg manueel gemaakt, dus kan ik op lpg starten of zoals ik nu doe op benzine starten en daarna als ik vertrokken ben overschakelen op lpg.

nu vroeg ik me af me af of het goed is met koud weer om direct op lpg te zetten. of beter even met benzine warmrijden en dan omschakelen, wat is eigenlijk het idealst?

mvg

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 17 dec, 2007 22:58

ik start nu nog gewoon meteen op lpg. Heb geen idee of dat niet-ideaal zou zijn. lijkt me prima te gaan.

Ivo 9-3SS
Geregistreerd lid

Bericht door Ivo 9-3SS » di 18 dec, 2007 1:26

Starten op Benzine is beter omdat de verbrandings temeratuur daar lager van is, dus meer rendement. Als de motor wat warmer is overschakelen op gas is economischer en spaart de motor. Rijd zelf 1.8t met vialle lpi voorheen vw bora 1.6i met necam en beide start(t)en op Benzine. Smeert ook beter.

Mvg
Ivo

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » di 18 dec, 2007 11:05

Starten op gas is beter omdat gas makkelijker verdampt dan benzine en makkelijker mengt met de lucht. Bovendien heb je geen last van de relatief grote hoeveelheid neerslaande benzine op je cilinderwanden waardoor je oliefilm niet van de cilinderwand wordt gespoelt (slijtage en olieverdunning).

Voor alle installaties geldt echter (met uitzondering van Vialle LPI) dat bij heel lage temperaturen er een probleem kan ontstaan in de verdamper door gebrek aan warm koelwater. In extreme gevallen kan het gas nog half vloeibaar het inlaatspruitstuk in gaan en dat is slecht voor de mengselverdeling. Bovendien kan in extreme gevallen de verdamper dichtvriezen. Echter, hier loop je alleen tegen aan als je teveel vermogen (en dus gas) vraagt. Het devies is dus rustig rijden met koude motor, maar dat moet je sowieso doen.

De overschakeltijd die fabrikanten hanteren na een koude start worden vaak ingegeven door de benodigde uitlaatgas emissie-eisen + testcycli en het niet perse noodzakelijk zijn van moeilijke startstrategieen in de software van het gassysteem. Bovendien zorgt starten op benzine voor een beetje doorspoeling van de injectoren, maar dit kun je ook oplossen door zelf regelmatig een stukje op benzine te rijden.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 18 dec, 2007 12:45

Ivo 9-3SS schreef:Starten op benzine is beter omdat de verbrandings temperatuur daar lager van is, dus meer rendement.
Huh... :?:
...start(t)en op benzine. Smeert ook beter.
Benzine smeert niet.

Bij starten op LPG bij kou, met een G1 systeem, loop je kans dat de verdamper bevriest.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 18 dec, 2007 13:57

Mijn ervaring is dat starten op LPG bijna nooit een probleem vormt, maar dat je wel moet opletten met het stilleggen van de motor als deze nog niet voldoende warm is.

Als ik op voorhand weet dat ik maar een klein stukje ga rijden op LPG bij temperaturen als vandaag, dan laat ik de motor draaien als ik uit de auto moet of ik rijd gewoon op benzine.

Je kunt dus vaak moeilijk weer starten als de motor nog niet warm was.

baas9000
Geregistreerd lid

Bericht door baas9000 » di 18 dec, 2007 17:21

bedankt, folks ik weet weer meer.

Ivo 9-3SS
Geregistreerd lid

Bericht door Ivo 9-3SS » di 18 dec, 2007 18:47

72sonett-III schreef:
Ivo 9-3SS schreef:Starten op benzine is beter omdat de verbrandings temperatuur daar lager van is, dus meer rendement.
Huh... :?:
...start(t)en op benzine. Smeert ook beter.
Benzine smeert niet.

Bij starten op LPG bij kou, met een G1 systeem, loop je kans dat de verdamper bevriest.
Benzine is deels syntethisch opgebouwd en heeft een andere viscositeit als gas daardoor draagt het bij aan de smering en beperkt het de slijtage.

Mvg
Ivo

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » wo 19 dec, 2007 13:02

Ik start & rijd ongeacht omstandigheden altijd op gas, met een mechanische NECAM-installatie. Nooit problemen, ongeacht of het nou met starten, opnieuw starten na kort ritje of rijden is. Kortom: nooit meer Benzine. LPG-boer geeft aan dat op benzine starten of rijden met een (door hem :lol: ) goed afgestelde, mechanische installatie nooit meer nodig is.

(Met deze kou wel een alltime record in het verbruik: 1:6,8... :cry: De laatste paar km tot de dorpspomp dus voor het eerst sinds de aanschaf in september 2006 even op benzine.... reed niet lekker!)

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 21 dec, 2007 18:12

Hoi,

Tot nu toe 3 auto's op LPG gehad, G1.

Nooit problemen met starten op gas gehad.

Voordeel starten op benzine..:shrug: , misschien dat op die systemen subside gegeven wordt door de benzine boeren..

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » vr 21 dec, 2007 18:21

Lijkt me niet..... benzineboeren zijn ook gasboeren.....

Plaats reactie