Meteen maar met de deur in huis vallen
Een 20.000km geleden een Bigas installatie in mijn 9000 2.0t van '97 laten leggen. De auto heeft nu 245.000km en er zit Hirsch software in de CPU. 205pk zou die moeten leveren.
Het heeft die 20.000km altijd perfect gewerkt tot de laatste weken.
Hij start op benzine, na een kilometer afzo schakelt hij over op LPG. Als de motor koud is (bvb een nachtje buiten gestaan) dan begint hij te schokken en te bokken. Terug op benzine dan maar. Als je dan een tijdje later weer overschakelt naar gas is het veel beter Als hij echt warm is voel je er bijna niets meer van. Enkel bij belasting rond 2000 o/m voel je dat hij een beetje inhoudt maar niets erg. Wel reageert hij wat schokkerig op het gaspedaal (vooral rond het nulpunt).
Op benzine heeft hij dat dus niet, daar is alles goed mee, behalve:
(weet niet of er een verband is): bij fel accelereren voel je dat hij zijn turbodruk niet kan vasthouden. Deze schommelt dus... . Heeft ie op gas en benzine, koud of warm... . Ook reageert hij dan wat schokkering op het gaspedaal (vooral rond het nulpunt)
Wat is er al aan gebeurd? De DI is goed (getest), bougies zijn nieuw en hebben de juiste opening, de veer van de wastegate is vervangen door een sterkere, er zit een alluminium BOV op, vorige week is ie in de garage geweest en daar is de gas afgesteld geweest. Deze stond te rijk en we dachten dat het daarmee opgelost was... niet dus. De 3-wegklep is goed (getest->geen verschil). Na het afstellen van de gas reed hij wel een stuk beter maar als hij koud is nog steeds schokken.
Wat ik wel gemerkt heb toen ik de bougies vervangen heb een tijdje terug dat bougie #1 rood/bruin uitgeslagen was en de andere drie mooi grijs/beige.
Wie o wie weet raad? 14nov gaat hij weer binnen voor het schokken en de turbodruk maar mss dat er mensen zijn die me al in de juiste richting kunnen sturen