Slecht lopen 9000 2.0t op Bigas... [update]

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Jochen
Geregistreerd lid

Slecht lopen 9000 2.0t op Bigas... [update]

Bericht door Jochen » za 03 nov, 2007 19:34

Idd een leuk sub-forum.

Meteen maar met de deur in huis vallen :D

Een 20.000km geleden een Bigas installatie in mijn 9000 2.0t van '97 laten leggen. De auto heeft nu 245.000km en er zit Hirsch software in de CPU. 205pk zou die moeten leveren.
Het heeft die 20.000km altijd perfect gewerkt tot de laatste weken.

Hij start op benzine, na een kilometer afzo schakelt hij over op LPG. Als de motor koud is (bvb een nachtje buiten gestaan) dan begint hij te schokken en te bokken. Terug op benzine dan maar. Als je dan een tijdje later weer overschakelt naar gas is het veel beter Als hij echt warm is voel je er bijna niets meer van. Enkel bij belasting rond 2000 o/m voel je dat hij een beetje inhoudt maar niets erg. Wel reageert hij wat schokkerig op het gaspedaal (vooral rond het nulpunt).

Op benzine heeft hij dat dus niet, daar is alles goed mee, behalve:
(weet niet of er een verband is): bij fel accelereren voel je dat hij zijn turbodruk niet kan vasthouden. Deze schommelt dus... . Heeft ie op gas en benzine, koud of warm... . Ook reageert hij dan wat schokkering op het gaspedaal (vooral rond het nulpunt)

Wat is er al aan gebeurd? De DI is goed (getest), bougies zijn nieuw en hebben de juiste opening, de veer van de wastegate is vervangen door een sterkere, er zit een alluminium BOV op, vorige week is ie in de garage geweest en daar is de gas afgesteld geweest. Deze stond te rijk en we dachten dat het daarmee opgelost was... niet dus. De 3-wegklep is goed (getest->geen verschil). Na het afstellen van de gas reed hij wel een stuk beter maar als hij koud is nog steeds schokken.
Wat ik wel gemerkt heb toen ik de bougies vervangen heb een tijdje terug dat bougie #1 rood/bruin uitgeslagen was en de andere drie mooi grijs/beige.

Wie o wie weet raad? 14nov gaat hij weer binnen voor het schokken en de turbodruk maar mss dat er mensen zijn die me al in de juiste richting kunnen sturen :wink:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 03 nov, 2007 20:09

Volgens mij kan een vervuilde bougie duiden op een slechte ontsteking en dit zou dan toch weer de DI-cassette verdacht maken... Heb je al eens een tijdje met een nieuwe DI rondgereden?

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » za 03 nov, 2007 20:45

Nee, gewoon eens getest. Het inhouden bij 2000o/m was er nog steeds, de fluctuerende turbodruk ook...

Mijn garagist dacht aan de kleppen. Misschien dat deze niet goed afsluiten als het blok koud is...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 03 nov, 2007 22:19

davidjoost schreef:Volgens mij kan een vervuilde bougie duiden op een slechte ontsteking en dit zou dan toch weer de DI-cassette verdacht maken... Heb je al eens een tijdje met een nieuwe DI rondgereden?
Het kan ook betekenen dat je een lekke klep hebt (compressietest doen om uit te kunnen sluiten) of een lekke koppakking (verlies je koelvloeistof?).

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » zo 04 nov, 2007 19:53

Koelvloeistof verliest ik niet voor zover ik weet. Heb hem ook al eens laten warmdraaien, niets te zien in het expansievat. Ook geen rook of vreemde geur uit de uitlaat.

Compressie test gaat idd uitgevoerd worden in de garage

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » di 06 nov, 2007 20:02

Er bestaan producten om de kleppen zuiver te maken.

Ik heb toegang tot een kit. Deze bavat 3 bussen. Twee ervan moeten rechtstreeks toegediend worden (dus niet in de tank) en de derde wordt in de tank gedaan. Kost 60€. Schijnt ghoed te werken. Zou dat wat zijn? 60€ is niet niets...

Mss is het daarmee opgelost en vermijd ik duurdere garage kosten ofwel doet het niets en komt er gewoon 60€ bij de garagekosten :?

Argl

robertw

Bericht door robertw » wo 07 nov, 2007 12:06

In 2005/2006 heb ik zo'n 30000km gereden in een 9k CS 2.0t met een vialle G3. Die had het zelfde probleem, op benzine alles okie, maar op gas dat vervelende hikje. (bij mij ergens richting de 2600 rpm).

Alles laten controleren, c.q. vervangen wat maar mogelijk was. motor compressie test was ok, turbo druk was ok, nieuwe DI hielp niet, nieuwe bougies hielpen niet, nieuw gasfilter ga maar door, ga maar door. Ik ben er nooit achtergekomen, uiteindelijk heb ik de auto verkocht omdat ik met de trein ging reizen.

Alleen als je het je erg stoort moet je verder zoeken, maar gaat je wel €'s kosten.

/rw

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » wo 07 nov, 2007 20:25

Het stoort me uiteraard erg. Als hij koud is bokt hij echt. Is niet echt mee te rijden dan.

Ik ga het gewoon aan de garage overlaten. Moeten ze het deksel maar eens lichten ofzo...

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » za 10 nov, 2007 14:00

Zojuist de compresie gemeten, alles lijkt in orde:

#1: 11.5bar
#2: 11bar
#3: 11.5bar
#4: 11.5bar

De kleppen lijken me dus in orde...

Back to zero :cry:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 10 nov, 2007 14:17

Het is een oude getunede auto. op gas.
De meeste oude auto's oftwel klassiekers hebben een gebruiksaanwijzing.
Als dit het enige probleem is zou ik overwegen om het overschakeltijdstip later te laten programmeren of op handmatig te zetten.
Jammer van de benzine, want hij zuipt natuurlijk het meest op koude motor, maar ja die garagebezoekjes zijn natuurlijk ook niet gratis :wink:
Om het leuk te houden is het aardig om een oliedruk en temperatuurmeter te plaatsen, voor een wetenschappelijk bepaald overschakelen :D

Het heeft mij een hele tijd gekost, maar nu heb ik mezelf toch eindelijk aan kunnen leren dat ik eerst op de temp meter kijk voor ik volgas geef in mijn turbo 8) Beetje een pilotengevoel.

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » za 10 nov, 2007 14:32

De eerste 20.000km heeft hij perfect gereden op gas en benzine. Waarom zou hij dat nu niet meer doen? Er moet een oorzaak voor zijn en die wil ik vinden.
Die garage bezoekjes waren tot nu toe wel gratis. De installatie is daar geplaatst :wink:

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » wo 21 nov, 2007 17:41

Vorige week nog eens in de garage geweest en daar hebben ze luchtdruk op de cilinders gezet. Blijkt dat cilinder 2 wat lucht verliest. De andere 3 deden dat ook maar minder.

De percentages geven weer hoeveel druk de cilinder kan vasthouden

#1: 85%
#2: 80%
#3: 85%
#4: 85%

Dus weer die tweede cilinder die net wat minder goed is dan de andere. Ik heb al een Tunap behandeling gedaan om de kleppen te zuiveren maar geen resultaat...

Waarschijnlijk dus opensmijten om te zien wat er aan de hand is...

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » di 08 jan, 2008 21:19

Update!

Na lang zoeken zijn we er achter gekomen dat de 2de injector stuk is.
Deze wordt zo snel mogelijk vervangen (onder garantie).

Ik hou jullie op de hoogte!

Plaats reactie